Los Vast

Mark-T

Budget lid
Sinds een tijdje ben ik gestuit op het internet tv-kanaal Best24.
Daarop is ook het programma Los Vast te zien.

Los van of je van de gespeelde muziek houdt, vind ik het wel heel interessant hoe men in 1985 met één band alle soorten muziek ten gehore bracht. En dan met name de gebruikte synths.

In de eerste afleveringen zag je bijv. een mandolinepartij uit een Memorymoog komen (blokgolf LFO op de VCA). De pads kwamen steevast uit een Roland Jupiter-6. Een Prophet-5 voor de strings. En natuurlijk de Yamaha DX-7 voor heel veel klanken.

Tegenwoordig zijn het allemaal kostbare museumstukken op de DX-7 na, die veelal voor dance worden ingezet, maar toendertijd moest men ook voor de algemene muziek de brass-, strings- en andere klanken uit die analoge bakken halen. En er kwam geen sample aan te pas.

En wat gebruikte men als stage-piano? Een Kawai tegenhanger van de Yamaha CP-70.

Een stukje nostalgie. En een goede manier om te relativeren hoe het nu gaat.

Los/vast vond ik toch vroeger wel een beetje te 'truttig-netjes-ncrv', ook al was ik pas 13.
"zijn jullie klaar voor een middag plezier bij deze fuif, jongens?" hihi :D

Het was inderdaad nogal veel Lee Towers, Annie Temeyer en René Shuman.
Maar het ging er mij om, hoe men het in 1985 voorelkaar bokste zonder multitimbrale workstations met realistische gesamplede klanken.
Tegenwoordig kun je als toetsenist met één workstation 16 partijen heel realistisch tegelijkertijd spelen. In 1985 had men daarvoor vier toetsenisten nodig met elk een stel museumstukken om hen heen, waar slechts één partij tegelijkertijd op te spelen was. Maar wat eruit kwam, was niet persé realistisch, maar het klonk wel. Analoog en simpel, maar toch; het kon toen ook...

Ja, inderdaad. Dat zie je nu nog zelden op het podium. Misschien wel wat in de pop jazz hoek oid..
Geweldig hoe dat toen ook kon, zo droog vaak ook.. brr

Ik ben een keer bij Los Vast geweest, maar ik weet toch zeker dat er toendertijd een aantal Akai S900 samplers in de racks zaten en dat 1 van de toetsenisten een Ensonique Mirage gebruikte
Ik weet dat zo zeker omdat ik toendertijd graag ook zo'n S900 wilde maar financieel ver buiten mijn budget lag.....

Los/vast vond ik toch vroeger wel een beetje te 'truttig-netjes-ncrv', ook al was ik pas 13.
"zijn jullie klaar voor een middag plezier bij deze fuif, jongens?" hihi :D
dat was toen over het algemeen nog de spreekstijl... tegenwoordig moet het allemaal half in het engels nutuulk...

Ik ben een keer bij Los Vast geweest, maar ik weet toch zeker dat er toendertijd een aantal Akai S900 samplers in de racks zaten en dat 1 van de toetsenisten een Ensonique Mirage gebruikte
Ik weet dat zo zeker omdat ik toendertijd graag ook zo'n S900 wilde maar financieel ver buiten mijn budget lag.....

Was dat in een later jaar? In de uitzendingen hoor ik namelijk niets dat niet uit de zichtbare synths zou kunnen komen. De brassjes waren duidelijk DX-7, evenals de elektrische piano's. De rest klonk duidelijk analoog, zoals de synths op het podium ook zouden moeten klinken.
Bij een sample denk ik aan een koorklank, of iets dergelijks. Die heb ik nog niet gehoord.
Bij gebruik van samplers zouden de strings en brassen ook wel wat realistischer kunnen klinken, dan wat uit de analoge bakken kwam.
Maar ja, misschien kozen ze voor dynamiek. Rond 1986 was Roland aardig goed bezig met digitale piano's en was de Kawai met snaren eigenlijk overbodig, maar de Kawai bleef nog tot na 1987 in dienst...

De S900 is geproduceerd vanaf 1986 en opgevolgd door de S1000 in 1988. Het zal dus inderdaad wel een later jaar zijn geweest.

Back