FX returns... best practices.

barn

Detroit nerd
Hoi,

Ik vroeg me af hoe jullie met (aux) FX returns omgaan in jullie mixers. En dan denk ik vooral aan de analoge tafel, die dus niet ongelimiteerd flexibel is.

Ik laat ze nu alleen op de master terugkomen, waardoor ik alleen de fx tot m'n beschikking heb op mijn master-opname, welke ik op tape doe.
Bij de opnames die ik doe vanuit mijn 8 bussen heb ik dan dus niet mijn aux-fx'en. Wat soms niet heel handig is als ik dan later een edit wil doen oid.

Hoor ook wel eens het idee om de FX returns terug te laten komen op een stereo kanaal op je mixer... dan kan je hem natuurlijk routen naar een aparte bus die dus ook dan bij mijn (digitale) 8-bus opnames zitten... en dan kan ik daar later nog iig iets mee doen.

Hoe lossen jullie dit op? En zijn er andere handige trucs om (aux)FX te routen?

dat doe ik .i.d.d. ook
ik heb ook nooit begrepen waarom mensen dit weer op faders laten terugkomen, je heb toch ook al je sends en return gains om te mixen? (behalve dub feedback)

Soms kan het handig zijn om je fx op een fader te laten terugkomen om je EQ te gebruiken als je een simpele delay will high cutten oid.
Wat ook leuk is: je delay feedback op 0 zetten, terug laten komen op een fader, en dezelfde fx send gebruiken als feedback loop. Zo zit je EQ in de delay loop en krijg je een leuk dub effect.

Meestal stuur ik mijn sends naar een nieuw kanaal zodat ik dat effect als een soort dry/wet kan gebruiken.
Het ligt er overigens net aan wat ik wil doen, dit doe ik vaak als ik bijvoorbeeld mijn Aphex exciter of een andere 'kleurbak' over het signaal wil doen, maar de ingrijp van het effect wil beperken, wat ik vaak heb met de aphex exciter.
Meestal gebruik ik uberhaubt geen send kanalen en komt het direct uit een compressor of EQ in mijn mixer.

Ik laat ze terugkomen op de mixer.
Puur omdat je zo veel creatiever omgaat met je auxen.
Returns zijn mij te beperkt, je kan een return niet altijd naar een andere aux sturen, de eq is meestal erg simpel.
Sommige fx's klinken net wat lekkerder als je ze licht terug stuurt naar zichzelf.

Returns gebruik ik alleen voor digi reverb en CDspeler, etc..Delays, springverbs, phasers etc laat ik altijd op kanalen terug komen. Veel te leuk om te feedbacken via eigen aux send. Ook om bijv een verb op delay te zetten of andere fx en idd EQ. Wanneer je genoeg kanalen hebt,waarom dan niet ?

dit is dacht ik de basis:

de inserts op een mengtafel, meestal een stereo-jackplug met send en return,
worden in eerste instantie gebruikt voor audio-manipulatie over het originele signaal. eh..
d.w.z: de balans tussen origineel en bewerkt is respectievelijk 0 % en 100 %....dus volledig 'wet' signaal.
vooral compressors en EQ en pre-amps, buizenspul, enzovoort gaan over de inserts.

de AUXen gebruik je om het orginele signaal naar een externe audio manipulatie unit te sturen. dus AUX out (bij stereo heb je dus twee AUXen op te offeren) gaat naar effect-unit in.

nu wil je dat bewerkte signaal met bijvoorbeeld galm naar persoonlijke smaak bij het orginele signaal mixen en dat kan niet anders dan door het op een eigen kannaal op de mengtafel terug te laten komen. dus Effect-unit out naar mengtafel mic/line-input.
je moet hier wel letten op dat je de balans tussen org. en bewerkt geluid in de Effect-unit op 100% wet zet.

Maar in de basis zijn de aux returns op een mengtafel ook bedoelt om een effect apparaat op terug te laten komen en niet op een kanaal. Daarnaast worden aux send ook ingezet om monitorgroepen aan te sturen. Dit meestal in live situaties. Daarom ook het verschil tussen recording en PA consoles.
Recording consoles hebben een geheel andere routing. Waarbij studio consoles over het algemeen ook veel meer bussen hebben om de multitrack van signaal te voorzien ipv met direct outs. En zijn de bussen of kanalen over het algemeen ook voorzien van zgn tape returns om het sgnaal van de multitrack weer terug te voeren en te kunnen monitoren voor overdubs. Zgn split consoles waarbij je dus 2 modi hebt. 1 voor opname en monitoring en 1 voor het mixwerk.
Live consoles hebben meestal niet meer dan 8 bussen, een matrix mixer, en meer auxiliaries.

aux return kom je niet altijd tegen op elk klein homestudio-mixertje.
vandaar dat ik het weg liet....

hoe ziet dat er uit gemiddeld? aux-return? een los kanaal/broodje? of een knop die het signaal aan de mix toegevoegd?

dat laatste lijkt me helemaal niks...ben je niet meer flexibel in experimenteren

ik zeg ook : niet altijd.

ik heb zelf nog nooit aux-returns gehad. moest het altijd via aanwezige kanalen doen.
maar op mijn spirit folio zitten stereo kanalen die je net zo goed zou kunnen zien als aux-return. en dan hebben ze zelfs EQ en kan je feedbacken met hun eigen AUX.

en ik denk dat aux return op vele kleinere mixers wordt gebruikt om kanalen te besparen...

hoe ziet dat er uit gemiddeld? aux-return? een los kanaal/broodje? of een knop die het signaal aan de mix toegevoegd?

dat laatste lijkt me helemaal niks...ben je niet meer flexibel in experimenteren

Hier een foto van hoe zoiets eruit ziet:

Rechts, 4 tweemaal stereo return broodjes (zijn ook mono te gebruiken).
Deze zijn te routen naar de mixbuss en/of, via de (floating) subgroups, naar een van de kanalen en ook zijn de returns terug door te sturen naar aux send 1 t/m 6.

Links daarvan de auxiliary send broodjes ( voor het master volume van de 8 aux sends).

En op de kanalen zelf regel je het niveau voor het desbetreffende kanaal , via de aux send master, naar het effect.

Wellicht zullen andere mengpanelen weer andere/verschillende features hebben.

Groetjes,

Attachments

• 20130917_173104.jpg
    20130917_173104.jpg
    161 KB · Bekeken: 134
Hey Jompo, wat voor mixer is dat?

Ik zal zo eens kijken of ik een foto kan maken met mijn aux/master/sub-groups...
Ik heb een TAC bullet, en de knoppen lijken een beetje op elkaar namelijk :)

Hey Jompo, wat voor mixer is dat?

Ik zal zo eens kijken of ik een foto kan maken met mijn aux/master/sub-groups...
Ik heb een TAC bullet, en de knoppen lijken een beetje op elkaar namelijk :)

Hi Barn,

De mijne is een D&R Orion.

Mijn sends (6) heb ik allen aangesloten op een patchbay. Inputs van de FX'en ook.
3 van mijn 6 FX processors gaan naar 3 stereo FX returns op de mixer. Mijn andere 3 FX gaan stereo naar een line-mixer. De stereo output van de line mixer gaat weer terug naar mijn 4e stereo return op mijn mixer.

Op mijn mixer (Soundtracs Topaz Project 8 ) kan ik desgewenst mijn Aux returns routen naar de subgroepen op mijn mixer: return 1 naar groep 1-2, return 2 naar groep 3-4, return 3 naar groep 5-6 en return 4 naar groep 7-8. Alle FX returns gaan sowieso ook naar de master bus.

Hier een foto van hoe zoiets eruit ziet:

Rechts, 4 tweemaal stereo return broodjes (zijn ook mono te gebruiken).
Deze zijn te routen naar de mixbuss en/of, via de (floating) subgroups, naar een van de kanalen en ook zijn de returns terug door te sturen naar aux send 1 t/m 6.

Links daarvan de auxiliary send broodjes ( voor het master volume van de 8 aux sends).

En op de kanalen zelf regel je het niveau voor het desbetreffende kanaal , via de aux send master, naar het effect.

Wellicht zullen andere mengpanelen weer andere/verschillende features hebben.

Groetjes,

ik vroeg geen hele cursus, die dingen weet ik wel :-) heb ook met mijn vette vingers aan een tafel in Wisseloord gezeten..

maar meer hoe die aux-return er uit ziet op kleine tafeltjes...wat jij laat zien heb ik ook op mijn kleine spirit.
maar heel veel van die kleine mixertjes hebben gewoon een knop naar mix voor send-return. heel anders en simpeler....minder flexibel.

ik heb 1000x liever wat extra volledige kanalen om effecten terug te laten komen (is gewoon hetzelfde als aux return) dan van die beperkte ingebakken EFX-returns..

Mijn sends (6) heb ik allen aangesloten op een patchbay. Inputs van de FX'en ook.
3 van mijn 6 FX processors gaan naar 3 stereo FX returns op de mixer. Mijn andere 3 FX gaan stereo naar een line-mixer. De stereo output van de line mixer gaat weer terug naar mijn 4e stereo return op mijn mixer.

Op mijn mixer (Soundtracs Topaz Project 8 ) kan ik desgewenst mijn Aux returns routen naar de subgroepen op mijn mixer: return 1 naar groep 1-2, return 2 naar groep 3-4, return 3 naar groep 5-6 en return 4 naar groep 7-8. Alle FX returns gaan sowieso ook naar de master bus.

Mijn opstelling/routing is ongeveer hetzelfde . is op deze manier handig en flexibel!

Dat kan ik inderdaad ook doen met mijn returns. Maar dit is toch niet handig, als je je bussen direct opneemt op je computer voor latere bewerking. Dan heb je bijvoorbeeld op bus 1/2 je drums zitten inclusief de return van je reverb (van al je kanalen) dan kan je dat niet echt meer gebruiken. Of neem jij gewoon uiteindelijk de master alleen op?

Back