Weet iemand of er verschillen in sound zijn tussen een Roland Super JX10 en een JX8P? Volgens Vintage Synth Explorer is de JX10 twee JX8p's ineen, maar als ik demo's op youtube luister dan lijkt de JX8P ruiger te klinken en de JX10 meer smooth. Maar dat zou natuurlijk ook aan de opnames of de voorkeuren van die gebruikers kunnen liggen. Iemand?
Ik heb een JX8P gehad en heb nu een JX10. De JX8P en de JX10. Wat betreft sound zijn ze in mijn beleving volledig identiek. Misschien als je ze naast elkaar zou horen dat je wel wat verschil hoort, maar mij is het nooit opgevallen.
Voordeel van de JX10 is dat het inderdaad twee JX8P's zijn en je polyfonie dus verdubbeld is (12 stemmig), maar je kunt ook splits maken met bijvoorbeeld de ene JX8P aan de ene kant en de andere JX8P aan de andere kant. Ook kun je meer stapelen en gave unison effecten maken of verschillende geluiden layeren. De jx10 kan dus juist vetter klinken dan de JX8P.
Bovendien is het klavier van de JX10 een van de beste die ik ken. 76 toetsen met een heerlijke aanslag. Beter dan dan de JX8P. De JX10 heeft ook echt drukknopjes i.p.v. die membraan knoppen die de JX8P heeft. De JX10 is gewoon gebouwd als een tank en een super degelijk (en zwaar) instrument.
Nadelen van de JX10 zijn er ook. De midi implementatie van de JX10 is ronduit slecht. Daar is genoeg over te vinden op het internet. Oplossing voor dat probleem is het Colin Fraser rom er in te zetten en dan heb je gewoon een prima synth. Bij mij werkt ook de aftertouch niet meer zo goed, maar dat probleem heb je met een jx8p ook volgens mij.
Ik zou voor de JX10 gaan, tenzij midi echt heel belangrijk voor je is.
Jx10 heeft hele trage envelops. Jx8p net iets minder langzaam heb ik het idee. Maar veel verschil is het niet. dit is eigenlijk waar de jx8 en 10 op falen. Anders dan dat super synth. Mocht er ooit iemand komen die de software envelops zo schrijft dat ze reten snel worden dan ben ik de eerste die hem weer koopt.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat er verschil zit in envelopes tussen de JX8P en de JX10. Ik merkte het in ieder geval niet.
Als je een JX10 openmaakt zie je ook 2 x hetzelfde moederbordje zitten van de JX8P.
Je hebt natuurlijk wel gelijk dat die envelopes erg traag zijn, maar dat is meer een specificatie van de JX8P en JX10 dan een duidelijk verschil. Voor mij zou de enige echt goede reden zijn om voor een JX8P (of eventueel een MKS70) zijn dat de midi implementatie op de JX10 gewoon ronduit slecht is. Het Colin Fraser rom lost dat wel voor 90% op, maar de MKS70 en JX8P blijven daar gewoon wat beter in. Klavier van de JX10 vind ik top, maar als je 76 toetsen te veel vind zou dat ook een reden zijn om voor de JX8P te kiezen. Gezien de lage prijzen van de JX8P zou je er ook2 kunnen kopen natuurlijk ;-)
Bij de JX10 heb je ook altijd een extra geheugen cartridge nodig om patches van je pc naar de JX10 te sturen. Zonder die cartridge lukt dat vreemd genoeg niet.
Renepela: bedankt voor uitgebreide reactie. Ik wacht af tot ik iets tegenkom. Sowieso wil ik 'm inclusief zo'n controler PG800 (of alternatief als dat bestaat).
Dre: Die trage envelops en slechte midi is niet zo'n punt. Ik heb het nodig voor swells, strings en brass-achtige klanken. Sowieso speel ik altijd alles 'live' in, zonder midi dus. 'k Zit meer in de rock/pop-achtige hoek qua muziek, met veel gitaarwerk erbij en zo. Mijn vermoeden is dat de JX-serie een mooie warme opvulling is hierbij en tegelijk ook wat ruiger kan als het moet.
Echt ruig zou ik de JX8P en JX10 toch niet willen noemen. Het is meer een pad/string synth. Voor scheurende leads zou de JX8P/JX10 niet m'n eerste keus zijn.
De PG800 is leuk, maar achterlijk duur. Meestal duurder dan de synth zelf. Je moet je afvragen of het je dat waard is.
Er is wel een alternatief voor de PG800. De kiwiTechnics. Dat is een PG80 vervanger waar je ook andere synths mee kunt aansturen. Werkt via sysex dus je zult dan ook het Colin Fraser rom in je JX10 moeten zetten. Nadeel is ook dat dat kiwi ding praktisch net zo duur is als een PG800 dus veel schiet je er niet mee op.
Met een simpele Behringer BCR2000 van een paar tientjes kun je de JX10 met colin fraser rom ook prima besturen.
Voor tapijtjes in een band zou ik voor de JX-8P gaan (heb de JX8P en JX10 gehad en nu MKS70). MIDI gewoon OK, kleiner dan de JX10, geen gepiel met die domme alpha dial als op de JX10, geluid hetzelfde (er zijn mensen die zeggen dat de 8p iets krachtiger klinkt, zal wel aan de patch liggen), geen gedonder met die malle program structuur van de 10 (en de MKS70) waardoor een edit in een layer gelijk alle programs die die layer gebruiken aantast. Trage enveloppes? Ik krijg er leuke marimba's en belletjes uit hoor.
Tsja, 6-stemmig in plaats van 12? Dat zullen je bandleden ook alleen maar fijn vinden!
Daar verschillen we dan een beetje in mening Vinnieq. Ik vind het juist een voordeel dat de JX10 groter is (76 keys).
Die alpha dial is even wennen, maar als je zoals de topic starter van plan bent een PG800 of andere editor te gaan gebruiken doet dat helemaal niet meer ter zake. Het feit dat je 2 jx8p's hebt vergroot je mogelijkheden best wel. Layeren is toch wel heel gaaf.
Ik ben wel met je eens dat die program/layer structuur wat eigenaardig is. Als ik nu iets zou kopen waren het twee jx8p's i.p.v. 1 JX10. Voor het geld hoef je het niet te laten.
Om in een band te spelen (en mee op te treden) lijkt mij de JX8p om genoemde redenen praktischer. Dat de JX10 meer kan is evident. JX8p + MKS70 is helemaal mooi!
Ik had er inderdaad geen rekening mee gehouden dat het voor een band is. In dat aspect geef ik je wel gelijk. De jx8p is een stuk lichter om mee te nemen inderdaad.
wat is dat nou toch altijd voor'n term; "trage envelopes"... wat er nutuulk pcies ende exact mee bedoeld word is een snappy attack...
verder niet heel belangrijk want je haalt toch niet slechts ende alleen staccato sounds uit een synth zoals de JX of wel dan?
maar goed, als je de extra (en dubbele) mogelijkheden van de 10 niet veel kan schelen ga dan voor de 8 en anders ff een Colin Fraser rom er in (laten) kloppen...
Vinnieq: De term 'tapijtjes' sluit wel ongeveer aan bij wat ik voor ogen heb, want dat mist nog wel in mijn set. Heel ruig hoeft het overigens niet te zijn, liever warm en vol. Voor 'ruige leads' gebruik ik al een Korg 770 of een Yamaha SY-1. Die laatste kan prettig hard schreeuwen als je 'm door een gitaarpedaal heen haalt :-)
Ik ga het even laten bezinken allemaal. De JX8P spreekt me i.v.m. size wel aan, maar ik hou eigenlijk ook wel van lekker thuis layeren en pielen met pads e.d. Dus misschien toch een JX10...
heeeeele dikke sounds met die layering.
snelle alpha dial helpt met proven.
en een collin fraser heb je voor 15 euro of zo..
geen idee wat die 10% is aan midi implementatie die je dan nog mist
Maar dat zal wel.
ik heb ze beide in huis.
Live echt de jx10, splits etc.
de JX8P vind ik echt eighties retro style..
en heerlijk retro chase play effectje op de jx10.
een keer wat anders.
of..... doe na wat alle anderen roeptoeteren en 'neem die jx8p die klinkt rauwer'
hahaha.
succes : het zijn beide gave en doch ondergewaardeerde synths dus nu nog te betalen...
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.