Toch een Doepfer dan?

CreOn

Alles naar de knoppen....
Naar aanleiding van een eerder topic over de MS-20 en SQ-10, kom ik tot de conclusie dat misschien een Doepfer eerder wat voor mij is (bedankt diegene die mij daar op attendeerden).
Ik ben dus voornamelijk op zoek naar een instrument dat bliepjes (de Jarre geluidjes eigenlijk) kan produceren.
Ik heb een mp3-tje toegevoegd van Leftfield waarin je een lange hoge toon is stukjes uiteen hoort vallen.
Mijn vraag is, kan de Doepfer dit werkelijk aan?
Iemand enig idee welk instrument ervoor gebruikt is (AKS misschien)?
Misschien dat iemand kan vertellen wat het instrument nog meer kan (is het eigenlijk analoog?).
Alvast bedankt weer.

Modular

Modular

Ik neem aan dat je met een 'Doepfer' een A-100 Modulair systeem bedoelt..

Wat je hoort in dat stukje leftfield (echt mooi).. is een toon die gemoduleerd wordt.. op drie manieren zelfs.

- Panning..
- Pitch 1 (de toon is dalend)
- Pitch 2 (de toon heeft een 'vibrato' effect.. waarbij de pitch snel gemoduleerd wordt). Deze modulatie is vrij complex.. omdat ook de snelheid van de modulatie naar het einde toe lager wordt.

Dit is met een modulair systeem zeker te bouwen. Al zul je met een A-100 naar mijn idee niet de zuiverheid halen die je bij dit stukje leftfield hoort.

Dit is oftewel een hele dure modular, een synthi A/AKS of VCS3.. of iets anders in die richting. Veel andere analoge synths vallen meteen af.. omdat dit geluid zo mooi zuiver is.. een Sequential of Roland redt dit niet.

Laatst gewijzigd:
Tja, of je zou eens een Matrix van Oberheim kunnen proberen. Of een Nord Modular.

Dit is een filter die op zelfoscillatie is gezet, misschien dat er ook nog noise als waveform wordt gebruikt, waar door een envelope de cutoff daalt (en dus de toon), en via een soort envelope of ramp voor de LFO de frequentie van de LFO daalt die de VCF moduleert. Op zich zou ik dit geluid ook uit mijn Six-Trak kunnen halen met een beetje handmatig bijdraaien van de LFO, ware het niet dat mijn LFO te traag is op de Six-Trak.

Alleen als je een Doepfer (Modulaire synth) heb dan heb je nog veel meer flexibiliteit, het kan echt nog veel gefreakter als dit.

Maar het is misschien echt niet zo'n gek idee om met Reaktor of een Nord Modular eens flink te gaan zitten experimenteren en te kijken welke specificaties je echt nodig hebt. Dan kun je later precies de modules kopen die je nodig hebt.

mmmm....shoot me if i'm wrong, maar zo'n ingewikkeld raar geluid is dit toch niet?

een geluid dat naar beneden wordt gepitched, waar een LFO op de pitch zit die steeds langzamer gaat lopen en het geluid wordt ook nog eens in het stereoveld heen en weer gepanned..

elke synth met genoeg modulatie matrix en een ramp LFO kan dit......je hebt niet eens meer dan 2 modulaties nodig..want dat naar beneden pitchen kan je doen met je modulatiewiel, of met portamento...het pannen kan je gewoon met de hand op je mixer doen of met een stereo effectbak waar je een LFO op de panning kan zetten....

voor de rest is het een kwestie van een LFO die je over de tijd langzamer kan laten lopen.....ik geloof dat dat een LFO met ramp heet...

dus met een modular inderdaad zeker te bouwen, maar ook volgens mij wel met een ROM-pler, VA of zelfs een sampler met genoeg modulatie matrix (zoals EMU of yamaha)

wat veel mensen overigens over het hoofd zien als ze op zoek zijn naar een synth die een bepaald geluid uit een gereleased nummer moet namaken: er wordt bijna altijd gelayerd en met effecten gewerkt....de meeste geluiden op plaat komen dus niet uit 1 bakkie

Olaf

Origineel geplaatst door olafmol
mmmm....shoot me if i'm wrong, maar zo'n ingewikkeld raar geluid is dit toch niet?

een geluid dat naar beneden wordt gepitched, waar een LFO op de pitch zit die steeds langzamer gaat lopen en het geluid wordt ook nog eens in het stereoveld heen en weer gepanned..

elke synth met genoeg modulatie matrix en een ramp LFO kan dit......je hebt niet eens meer dan 2 modulaties nodig..want dat naar beneden pitchen kan je doen met je modulatiewiel, of met portamento...het pannen kan je gewoon met de hand op je mixer doen of met een stereo effectbak waar je een LFO op de panning kan zetten....

voor de rest is het een kwestie van een LFO die je over de tijd langzamer kan laten lopen.....ik geloof dat dat een LFO met ramp heet...

dus met een modular inderdaad zeker te bouwen, maar ook volgens mij wel met een ROM-pler, VA of zelfs een sampler met genoeg modulatie matrix (zoals EMU of yamaha)

wat veel mensen overigens over het hoofd zien als ze op zoek zijn naar een synth die een bepaald geluid uit een gereleased nummer moet namaken: er wordt bijna altijd gelayerd en met effecten gewerkt....de meeste geluiden op plaat komen dus niet uit 1 bakkie

Olaf

Ik denk dat je best wel creatief kunt zijn met hetgene wat je nu al hebt. Ik ben laatst weer eens achter mijn simpele Juno-1 gaan zitten en ik haalde er een boel nieuwe geluiden uit door gewoon eens wat anders te proberen.

Dit geluid komt in ieder geval zeker uit maar 1 synth.

Het kan bijna met alle synths boven de 2000,-
Alleen analoog hebben wat snellere lfo's
Bij VA synths rekenen zich suf bij een snelle rate
en dat hoor je.

Filter dicht en laat hem zelf oscilleren (als je die hebt)
gooi er een lfo (zaagtand) er door
van hard naar langzaam. zet op je pitchbender
en je komt in de buurt.
Deze sampel is waarschijnlijk met een AKS gemaakt.
Daar gaat het allemaal wat makkelijker en sneller.

Maar met de "huidige"digitale synths lukt dat zeker niet?
Ik heb al eens geprobeerd met de JP-8080 en de JD-990 om geluid te creëren dat zo snel moduleert, maar deze jongens beginnen nogal te hakkelen als je de LFO op "vol"zet.
Daarbij klinkt het ook nog steeds niet als één toon.

Hmmmm, Coogol was met dus net effe voor........
Trouwens boven de 2000 wat? Guldens mag ik hopen, anders moet ik m'n jacht verkopen:stupid

Laatst gewijzigd:
Hehe.. olaf..

Hehe.. olaf..

Nee.. natuurlijk is dit niet echt een ingewikkeld geluid. Maar de zuiverheid ervan doet me sterk vermoeden dat het niet om zo maar een analoge synth gaat.. laat staan een digitale (VA).

Nog zo'n voorbeeld is het geluidje in "Wish you were here" van Pink Floyd. Wat ik bedoel.. okay.. ik sample 't wel even..

http://www.tonyblack.org/mp3/external/PFWYWH.mp3

Dit is ook een MonsteR van een synth.. namelijk deze: http://www.tonyblack.org/images/ems.jpg

misschien heb ik het helemaal fout enzo maar ik hoor die "zuiverheid" niet zo.....die verhalen over 2000+ gulden enzo snap ik ook niet ...... het is gewoon een snel modulerende LFO..zo moeilijk kan dat toch niet zijn? zal eens kijken als ik tijd heb hoe dat klinkt op mijn micromodular....kan me niet herinneren dat het me ooit is opgevallen bij een synth dat ie gaat hakkelen bij snelle LFO's.....je hebt idd wel een synth nodig die de LFO op hoge snelheden kan zetten....

misschien ben ik ook wel oud en doof ;)

Olaf

protone
zelf effe aan de LFO rate draaien

Hmmm tijd voor een nieuwe thread over digitale vs. analoge LFO's?

Wat ik me dus wel afvraag of in nieuwere analoge bakken zoals Juno's de LFO's dus ook digitaal zijn en dus niet in staat zijn tot zulke dingen.

Wat Craz zegt over dat het een supergoeie synth moet zijn geweest wordt bevestigd door die protone sample. Het is in principe dezelfde patch (zonder reverb etc.), maar het klinkt compleet anders en lang niet zo clean. Ik ga vanmiddag proberen hoe het op m'n Pulse klinkt. Qua modulatie moet het geen probleem zijn, maar of het hetzelfde klinkt....

Ik moet Lo-Fi hierin gelijk geven. Ook hoor je in het begin al dat het een snel modulerende LFO is.
Wat ik mooi vind is dat het lijkt dat het één toon is, maar dat het blijkt dat het een (super) snel modulerende LFO is, als de rate terug gedraaid wordt. Als ik naar de specs kijk van de LFO module van Doepfer (A-145) staat er dit: "spanning from one cycle every several minutes at the lowest, to audio frequency at the highest".
Reuze interessant (voor mij althans). Ik heb het idee dat digitale synths deze rate niet (nooit?) kunnen bereiken.
Trouwens, heb je het nummer nog gevonden, Craz?

Ik zou zeggen, probeer de modular een keertje uit..
Je bent welkom in Venlo...

Ik heb het idee dat digitale synths deze rate niet (nooit?) kunnen bereiken.

jawel hoor..tis gewoon een designkwestie..de (micro)modular, de waldorf (micro)Q etc. kunnen hun LFO tot in audio bereik laten moduleren.....dan is het eigenlijk geen LFO meer maar een HFO ;)

je kan ook een oscillator gebruiken, bv een sinus om een andere oscillator te moduleren als je FM op je synth hebt...bv de pulse

Olaf

Ik zou zeggen, probeer de modular een keertje uit..
Ok, sta er in 5 minuten;)

de (micro)modular, de waldorf (micro)Q etc. kunnen hun LFO tot in audio bereik laten moduleren
Hmmm, dat maakt de keus er weer niet makkelijker op:confused:

Origineel geplaatst door olafmol

jawel hoor..tis gewoon een designkwestie..de (micro)modular, de waldorf (micro)Q etc. kunnen hun LFO tot in audio bereik laten moduleren.....dan is het eigenlijk geen LFO meer maar een HFO ;)

je kan ook een oscillator gebruiken, bv een sinus om een andere oscillator te moduleren als je FM op je synth hebt...bv de pulse

Olaf

Ik bedoel op een 'cleane' manier, dus dat het net zo helder klinkt als in deze voorbeeldjes.

Ja, gaat redelijk vlot. Maar is niet echt je van het, he?
Je kunt ook de stappen van de potmeter horen, net als bij mijn JP-8080. Zouden dat trouwens gewone pots zijn, of zouden ze inderdaad stappen nemen? Als je de waarde van de LFO afleest in het display, en je ziet die verspringen van BV. 119 naar 120 dan hoor ik dat in de modulatie.

Back