Beste drummachine voor veelzijdig gebruik...

Calculator Operator

Tel ik na 15 jaar hier als ouwe rot? Vast wel.
Beste mensen,

Aangezien ik ook al een hekel begin te krijgen aan mijn drumsoftware wil ik hier ook maar eens gaan oriënteren voor wat hardware... Ik werk nogal veelzijdig, veel met de geluiden van analoge Roland- en Korg-machines, Scimmons sounds, ook wel vaak droge jaren 80 akkoestische drums, sample-based drummachines zoals de Linndrum, de DMX, noem maar op.... Ik heb dus iets nodig dat veelzijdig is. Nu heb je bijvoorbeeld de machinedrum, maar zijn er ook vergelijkbare machines?

René

kan je niet van gewone analoge pearl drx1 samples gebruiken. kan je weer een jaar verder. de naam die ik je gaf al uit gezocht?

Laatst gewijzigd:
of deze

deze heeft echt hele vette sounds ...echt dik... dubbel zo dik als een tr-808

Die machines van Böhm had ik al bekeken ja, ze klinken zekers niet verkeerd! Maar vind die maar eens, die zijn niet zo heel veelvoorkomend... Daarbij heb je dan niet die analoge sounds zeg maar... Die nieuwe machinedrum UW is eigenlijk in de richting die ik zoek... Maar ik heb liever een (goedkopere) variant die ongeveer hetzelfde zou kunnen zeg maar, al is het met een mogelijkheid tot het zelf inladen van samples van analoge drummachines

Electribe ESX?

Of als je een PC/MAC erbij gebruikt een NI Maschine

Ik heb in Maschine elke oude drumcomputer die je kan verzinnen erin zitten

Ik heb een Acidlab Miami, een jomox voor niet 808 kicks en gisteren m'n Tempest van Leo teruggekocht nadat die daar een dikke maand heeft gelogeerd. :D

heb een serieuze love/hate relatie met dat ding, maar kan hem toch niet missen :D

Denk dat de jomox 888 999 ook samples lust, maar de workflow en de hoeveelheid, tja... Maar of t zo vlot gaat als maschine... Zeker niet.
Ik heb beiden.

Is een beetje hetzelfde als vragen welke auto het best is voor weinig geld... Hangt ervan af wat je ermee wil kunnen en je persoonlijke voorkeur

Maar voor courant verkrijgbare drumdozen zou ik volgende overwegen...

Hardware synthesis: Machinedrum, Tempest
Hardware sampling: Akai MPC, Korg ESX, Machinedrum-UW
Analog hardware: Jomox, Acidlab Miami
Hybride (soft/hardware): NI Machine, Spark

Veelzijdig...? Laat dan die analoge bakken hierboven maar vallen...

Belangrijke keuze is? Moeten ze ook zonder computer (standalone) werken, laat dan die hybrides ook maar al vallen...

De MPC en ESX zijn ook niet zo enorm uitgebreid qua sythesis (maar je zou je sounds wel eerst kunnen tweaken op je computer alvorens ze over te zetten naar de sampler). De sequencer van beide werken wel totaal verschillend...

Persoonlijk zou ik voor een Machinedrum (ev MD-UW) en/of een Tempest (dan heb je er nog een vette analoge synth bij) gaan... Het is niet uitgesloten dat de Tempest ooit user samples gaat ondersteunen (maar daar moet je hem nu niet voor kopen...).

Standalone, het zou wel fijn zijn ja...
En kunnen de MPC en de ESX geen samples bewerken ofzo? Beetje pitchen, filteren en wat effecten eraan toevoegen is alles wat ik met samples zou moeten kunnen... Ook qua synthese-samples, ik heb een vrij uitgebreide bank aan smples van analoge machines dus ik denk dat ik daar wel ver mee kom, als die ESX en MPC n beetje aan het geluid kunnen aanpassen.

nou de esx heeft gwoon een beperkte sampler en beperkte sequencer. multivelocity samples en een mc303 doen het voor mij erg goed
bv 30 kicks van een 808 random triggeren. op die manier heb je goedkoop veelzijdig en flexibel een hoop drum machines beschikbaar. wat ik ook vaak doe is met een modular drum sounds maken met verschillende velocity en cycling layers.

nee de MC303 is een rompler. maar je kunt hem wel als hardware sequencer en arpegiator gebruiken. goedkoop maar vergelijkbaar met workflows als in machine en spark. en voor 100 euro val je er geen buil aan.

ik gebruikte in het begin ook een MC-303 die een akai s01 aanstuurde. Een beetje het idee wat je met een korg ESX zou kunnen.

als ik ook nog 2 cent in het bakje mag gooien:

Ik heb een machinedrum-uw.. en vind samples erin importeren maar een berenwerk.. met die midi-sample-transfer, die banks, die +drive-slots en al die meuk die je snel door elkaar haalt.. (tis best te leren allemaal.. maar tis niet echt wat je zegt vlot..)

dan is een octatrack of what-ever sampler met een memory-kaartje een stuk makkelijker.
kwa drumsynthese vind ik de machinedrum wel weer erg geinig..

Zo'n esx heb ik hier ook.. dat is 1 keer je sample-bankje bouwen.. en dan lekker je patterns bouwen.
daar is best vlot mee te werken.. maar je heb inderdaad maar weinig "aanpassingen" die je zo kan maken.
Aan de andere kant..
je kan veel instellen op een machinedrum.. maar sommige parameters doen helemaal niet zo gek veel.. of ze zitten vast aan andere parameters.. met maar een paar "sweet spots" Dit kan liggen aan me synthese-kennis (grote kans van) maar als jij een synth-noob ben (zoals ik blijkbaar) sta je toch met een dure machine waar je veel tijd in moet steken voordat het echt keihard door je studio beukt..

Sterker nog.. ik geloof dat de leukste drummachine die ik heb.. dat dit een mc909 is..
simpel maar uitgebreid.. lekker rammen zonder al te veel moeite.. ook gekke andere dingen zonder teveel moeite
en ja.. ik speel vals .. een mc909 is eigenlijk een groove-box/sampler apparaat..

Ik heb zelf de EMX van korg. Alles zit er al in, scheelt wat werk. Niet alles, maar een hoop zit er in.

Die twee cent van Dreamer zijn toch twee belangrijke centen :p
Wellicht dat ik toch beter voor een volledige sampler kan gaan, als die synthese niet zo lekker werkt... Aan samples van analoge bakken kom je sowieso wel... Jammer dat de ESX-1 niet zoveel aan z'n samples kan veranderen. Zijn er ook van die samplebakken te vinden die dat wel kunnen? Groovbox zoals de MC-909 (ook een zeer goede optie!!) mag ook hoor.
Een EMX is niet echt ideaal, die drumsounds en die synthengine heb ik al in de vorm van een Radias, vind niet zoveel aan te vangen met die drums eigenlijk... Kan ook zijn omdat de sequencer van de Radias niet echt n drumsequencer is...

Ik heb net een EMU Command Station XL7 verkocht, maar dit is voor mij de beste drummachine. Helaas kon ik door structureel tijdgebrek (2 kleine jongens thuis) er niet genoeg uithalen, daarom is ie weg.

32 sporen, 16 direct toegankelijk, en op deze 32 sporen kan je 32 verschillende drumkits instellen (of meerdere keren dezelfde kit). Dus een kick uit de techno kit op track 1, de snare uit de pop kit op track 2, de hihat uit de disco kit op track 3, etc. etc.

Filters en de hele mikmak direct toegankelijk. Alleen EFX sectie is wat minder direct te bedienen.

Back