Beste drummachine voor veelzijdig gebruik...

Ja, maar daar gebruik je je sequencer toch voor
Laadt je een track, dan arm je alle midi kanalen met patch select en controller waardes

Een hoop omslachtige ideeën komen er voorbij. Als je toch een hoop samples klaar hebt liggen die je zou willen gebruiken dan lijkt me een MPC of een RS7000 zon'n beetje precies wat je wilt.

Ik zoek iets in 19 inch met veel drums aan boord, sequencer hoeft niet. Zit de "dance card" standaard in X-lead?
Hoop dat dit samen kan vloeien met TS.

De X-lead is een leuke synth maar qua drums is die niet erg bijzonder. Dan zou je er een extra kaart in moeten stoppen; die zit er niet standaard in.

Ik heb de XL7 ook gehad en was er niet stuk van. Smaken verschillen natuurlijk, maar ik vond de synths en ook de filters vrij dun klinken. Was er ook niet iets raars mee aan de hand dat er geen 'undo' op zat? Ook de effecten werken net zo vaag als de esi samplers.. geen send level maar alleen 4 bussen om te kiezen. Dus 4 verschillende effect instellingen...

Hij ziet er wel supertof uit en is erg sterk qua bouw...

Als 'beste' drummachine zou ik er een kiezen die samples kan afspelen. Dan zit je tenminste niet vast aan een bepaalde sound. Een MPC-2000xl lijkt me wel wat..

De 19" e-mu proteus 2500 komt het dichtste bij de drumcomputer.
Die wordt ook command station genoemd.
Geen pads, maar wel een hoop knoppen voor sounds en sequencer.
Vind hem niet dun, eerder hifi gladjes met een 90 ties house sound.
Filters zijn ok, maar nog niet zo goed als een moderne plugin.
Als je d'r een kan vinden met meerdere roms voor een redelijk bedrag is het een leuke doos.
Die flash simms voor de e-mu samplers zijn nagenoeg onvindbaar.

Als je een hardware doos zoekt met veel sample ruimte zou ik voor de mpc 3000 gaan.
32 meg is zat voor drums, editten is eenvoudig en het knalt lekker.
De pads zijn helaas wel ruk als je ze vergelijkt met bv een NI machine.

De X-lead is een leuke synth maar qua drums is die niet erg bijzonder. Dan zou je er een extra kaart in moeten stoppen; die zit er niet standaard in.

Bij de XL7 zette ik verschillende kits op verschillende tracks, dan ben je niet gelimiteerd tot 1 kit. Individueel drum klanken muten werkt dan ook. En als je extremer of abstracter wilt, dan kan je met de synth engine (maximaal 4 layers met klanken per patch) drum klanken programmeren. Ik weet niet of de X-lead en de Command Station exact dezelfde drumkits hebben.

Met b.v een MC505 kan dit ook, op kanaal R een drumkit, op 1 een kick, op 2 een snare, op 3 een hihat, etc t/m kanaal 7 (= totaal 8 sporen). Maar een MC505 kan ik niet aanbevelen, ik vind de klank van die bak echt helemaal niks. Een XL7 klinkt beter, en je kan complete drumkits op elke track/spoor/kanaal zetten, dat kan bij de MC505 alleen op kanaal R.

dan lijkt me een MPC of een RS7000 zon'n beetje precies wat je wilt.

een RS7000 is een coole bak.. alleen kan je geen kits opslaan, en je moet per 1 sample inladen, en dat werkt dus vrij langzaam. Ook laad je steeds vanuit je root van je smartmedia kaartje, dus moet je elke keer weer een map openen, sample opzoeken, laden, map openen, sample opzoeken, laden etc. Je kan niet even vanuit je file window sample na sample inladen..

ja die zou ik denk ik ook kiezen.. de mpc2500 lijkt me een coole machine.. werkt met sd-cards.. lekker makkelijk.

Ik ben geen mpc kenner maar volgens mij werken ze net als Akai samplers met 4 samples per key, getriggerd door velocity.. das cool..

Die MPC is een prima keuze, maar ik moet toch ook zeggen dat die workflow, die velen zo fantastisch vinden, toch wel erg wennen was voor mij. Het inspelen in de sequencer zelf is wel OK, maar als je in de menu'tjes komt om effecten toe te passen, een step sequencer te gebruiken, etc. wordt het toch wat ingewikkelder. Importeren van samples is met de nieuwere modellen niet erg veel gedoe, maar de menu's om de juiste sample te krijgen zijn ook niet echt een groot plezier als je een computer gewend bent. Uiteindelijk heb ik hem weer verkocht.

Voor wat complexere dingen gebruik ik nu de computer (maar dat doe ik eigenlijk zelden), voor simpel spelen/experimenteren gebruik ik een iPhone/iPad met apps als DM1.

...en dat terwijl ik echt geen fan ben van software om muziek te maken...

Ter info! Ik heb een Proteus 2500 te koop met 2 extra expansion cards: beat garden en techno synth construction yard.
Dus uitgebreider en meer mogelijkheden dan met een Orbit 3.
Wie interesse heeft stuur mij een PB

Denk dat ik zelf op zoek ga naar een Orbit 3, daar zitten standaard de leukste drum in lijkt mij.

Leuk, een nieuwe EMU fan. Ik hoop dat de Orbit 3 te vinden is! Het lijkt erop dat een Proteus 2500 een Command Station is zonder de drumpads, en uiteraard met een andere rom erin.

Dat vind ik wel jammer van EMU, vele reïncarnaties van ongeveer hetzelfde. En dan is er ook nog de Proteus VST, gratis:

http://www.creative.com/emu/proteusvx/

Volgens Vintage Synth Explorer zitten Beat Garden en Techno Synth Construction Yard standaard in de Orbit 3:
9061: Siedlaczek Orchestra 32 MB ROM.
9062: Pure Phatt 32 MB ROM - standard in Mo’Phatt, MP-7 and MK-6.
9063: Beat Garden 32 MB ROM - standard in Orbit 3.
9082: Protozoa 16 MB ROM - standard in Proteus 1, 2, 3.
9083: Definitive B-3 32 MB ROM - standard in B-3.
9084: Techno Synth Construction Yard 32 MB ROM - standard in Orbit 3.
9085: Orchestral Session Vol. 1 32 MB ROM - standard in Virtuoso 2000.
9086: Orchestral Session Vol. 2 32 MB ROM - standard in Virtuoso 2000.
9087: World Expedition 32 MB ROM - standard in Planet Earth.
9088: Sounds of the ZR featuring the Perfect Piano 32 MB ROM - standard in Ensoniq Halo.
9089: X-Lead 32 MB ROM - standard in Xtreme Lead-1, XL-7 and XK-6.

Ik bied mijn Proteus 2500 aan met deze twee cards.
Ik kreeg ondertussen al een bericht van brz

Als ik het zo lees, dan zou je met een MPC2500 helemaal niet slecht uit zijn. Je hebt inderdaad max 25 layers per pad die ook nog eens aanslaggevoelig zijn. Wat betreft het vinden van de juiste samples: bedenk een boomstructuur die jou bevalt. Dan valt dat alleszins mee. Mocht je echt veel willen wijzigen, dan hang je hem gewoon even aan je computer om in Windows Verkenner wat te knippen en te plakken. Ik en in ieder geval erg blij met de mijne. Een klein nadeeltje is dat je met de nieuwste versie van het standaard Akia OS niet snel samples kunt knippen, maar daar zijn andere oplossingen voor (JJ OS of PC). De beperkte bewerkingen die jij noemde, die kunnen er prima mee uitvoeren: ook zonder alternatief OS.

Gezien deze topic ben ik wel geïnteresseerd naar mensen die de Korg Electribe ES-1 gebruiken, omdat deze mij ook wel heel handig en goed lijkt. Hij gebruikt dan wel smartmedia cards voor data opslag, maar je kan wel alle samples met de ingebouwde effectprocesser bewerken en dan weer re-sampelen.

Ik ben geen mpc kenner maar volgens mij werken ze net als Akai samplers met 4 samples per key, getriggerd door velocity.. das cool..

yep, in MPC4000 en Z4/8 kan je zo goed als alles die 4 zones laten triggeren (LFO's, EXT controllers, ...)

Back