overstap van motu naar rme de moeite?

fox ti2

Stamgast
ik heb nu al jaren een motu 828mk2, draait altijd, nooit problemen gehad. nu zit ik te denken om te upgraden naar een rme fireface 400. ik heb er een setje dynaudio bm6a met woofer (1e types) aan hangen. werk met cubase 6.5 en alles in de box op virus ti na
is dat de moeite in de zin van: ga ik dat verschil echt horen? vind de motu niet verkeerd klinken maar het zou wat sprankelender mogen. doet de rme dat?

iemand ervaring met een dergelijke overstap?

met de Motu is niks mis, ik heb past geleden eentje aangeschaft(ook de 828 Mk2) en ben er erg tevreden over. de RME zou ik eerder aanschaffen als je high end apparatuur gebruikt en out the box doet mixen of effecten gebruikt.

Het verschil zal ook amper hoorbaar zijn, je hebt er bijvoorbeeld meer aan om iets aan de akoestiek in je ruimte te doen dan een nieuwe geluidskaart aan te schaffen.

heb alle twee: ff400 en motu traveller
vind de ff400 iets warmer , beetje anders klinken.
alsof hij iets voller is
de traveller klinkt ook retegoed, een beetje cleaner.

dus ja, ik hoor verschil , prefereer de rme, maar om te zeggen dat die nou heel veel beter is..?
dat verschil van dat sprankelernder hoog is waarschijnlijk meer op te lossen door een paar andere boxjes ter referentie, een koptelefoon erbij, vergelijken , vergelijken, wat meer midhoog en/of hoog erbij ( of de rest wat minder ), de microfoons, etc etc

akoustiek valt niet tegen op me zolder met schuine daken! mits goed opgesteld. in de breedte is het duidelijk slechter dan in de lengte! maar daar ga ik nix aan veranderen. ik heb er een beyerdynamic dt990 bij ook. en dat verschilt erg weinig met de dynaudio's.
met de motu is ook nix mis, prima ding, nooit problemen mee. maar als ik na verkoop van de motu voor 250 toch weer ietsje vooruit ga lijkt me dat wel de moeite. alle kleine beetjes helpen! dus vandaar me vraag voor ervaringen met een dergelijke overstap.
bijkomend voordeel is dat de rme de helft kleiner is en dus makkelijker mee te nemen

als ik een van tweeën moest wegdoen, zou de rme overblijven, misschien heb je daar dan wat aan...?

Ja, alsof er een deken va je geluid word afgehaald. Voor de duidelijkheid: de stap bij mij was 828 MkII -> Fireface 400.

(nou , da's wel erg overdreven toch.maar goed doe maar even mee:)

ik voelde me even nicky lauda: alsof ik nieuwe oortjes had gekregen !

In het geval van de 828MkII is het niet overdreven vind ik. Dat is precies de omschrijving die ik eraan zou geven; alsof er een deken over het geluid zit. De 828MkII is in ieder geval de slechtste audio interface die ik gehad heb. Misschien was het een 'lemon' dat weet ik niet maar het verschil was duidelijk hoorbaar, terwijl normaal moet ik me best doen om verschil te horen.

Ik zou zeker eens een andere interface uitproberen als ik jou was. Als je geen verschil hoort hoef je niet over te gaan. Maar je zegt nu al dat je sprankelend hoog mist, dat is precies het probleem wat ik bij de 828 had dus ik denk dat het de moeite waard is.

Dekentje weg, 828mk2 naar FF400. Of specifieker, het laag was veel gedefinieerder, kicks veel scherper, niet het sublaag maar meer het mid-laag of zoiets. Veel meer punch.

Als je de mic pre's gebruikt is het verschil nog groter, de RME klinkt super strak en ook bij 65dB gain hoor ik nauwelijks ruis.... Ik had een Motu en die klonk op zich goed vond ik toen maar de bouwkwaliteit liet te wensen over. Na een jaar was 2e mic pre stuk en na nog een half jaar het display lichtje ook. Ik heb nu een RME UFX en die is echt super. Veel gedefinieerder dan de Motu. Het komt ook omdat er een hele goede klok in zit. De motu knapte op als ik hem via word klok syncte aan een 01v96. Bij de RME knapt de 01v96 er van op als ik hem aan de RME sync.

ben van een Motu 828 mk3 overgestapt naar een Rme ufx en dat scheelt zeker. De 828 is echt niet slecht, maar de Rme is beduidend beter. Meer definitie, rustiger luisteren (klok?) en inderdaad- de mic preamps zijn echt veel beter.

juist.. duidelijk dus. ik ga denk ik mijn deken inruilen voor ehm, tja geen deken.. :). mijn mixen zijn nu ook vaak iets aan de scherpe kant, zal wel met dat deken te maken hebben.

thanx voor de reacties tot zover!

Back