muziek bij rampen

Hier een artikel over journalistiek en objectiviteit waar ik me wel in kan vinden.

Ik zei het al, die journalist kan beter zijn mond houden als hij neutraal wil blijven.

Typisch geval van conformation bias. Je ging op zoek naar informatie die je mening bevestigde en presenteert die vervolgens als bevestiging van je mening alsof het om feiten gaat.

De Correspondent zegt zelf dat ze: 'niet doen alsof we neutraal zijn, maar transparant zijn over ons wereldbeeld'. Dat ze vervolgens ander media (zoals hier de NOS) diezelfde normen op willen leggen, is een tamelijk doorzichtige poging om zichzelf te promoten. Joop.nl is een opiniesite waar elke jojo feitenvrij zijn privemening kan posten. Zoals een zelfbenoemd zorgprofessional (!) met 35 jaar ervaring die even de journalistiek mag afleggen. het is maar waar je je info vandaan wilt halen

Overigens: als 'journalisten beter hun mond kunnen houden' waar halen we onze dagelijkse popcorndiscussies vandaan. Dan blijft een wereld over met alleen maar feitenvrije meningenpoepers, of die nu Trump heten of op SF actief zijn :-)

Ik ben heel blij dat je teksten over jezelf mag nalezen voordat ze in de krant verschijnen, want het niveau is soms hilarisch. De laatste keer waren dit twee pareltjes:

Ik heb een notitie toegevoegd dat mensen met een beperking ook volwassenen kunnen zijn. :duivels:

Hier hebben we echt een tijd op staan staren. We hadden het wel wat over geld gehad, maar niet over leningen en zeker niet zo expliciet. Het was bepaald niet onze insteek om als bedelaars in de krant te komen. Na veel tijd viel hij: "ik heb leuningen nodig."

Ja, ik heb als 'designated spokesperson' van mijn werk ook wat mindere ervaringen met het journaille. Quotes uit verband trekken, selectief citeren en weglaten. Soms lijkt het meer alsof ze eerst het verhaal verzinnen en dan de 'feiten' erbij zoeken die erin passen, en vervolgens de rest weglaten. Aantal publicaties werk ik ook niet meer mee samen hierdoor (hallo PZC!)

Overigens: als 'journalisten beter hun mond kunnen houden' waar halen we onze daglijkse popcorndiscusssies vandaan :-) Dan blijft er een wereld over met alleen maar feitenvrije meningenpoepers, of die nu Trump heten of op SF actief zijn.
Het ging mij er om dat journalistiek objectief moet blijven volgens jou en Nap. Nu valt daar wel wat voor te zeggen, maar dan moet een journalist als hij beelden laat zien (ik ging even uit van beelden) verder niks zeggen en de beelden zijn werk laten doen, als we er tenminste van uitgaan dat ondersteunende muziek niet zou mogen, dan moet die journalist ook maar zwijgen vind ik. Dat wordt wat lastiger als de journalist zich enkel bedient van het geschreven of gesproken woord.

Verder ben ik van mening dat het geen probleem hoeft te zijn dat een journalist licht-gekleurde verslaggeving bezigt, ik denk dat dat vrijwel altijd wel het geval is. Ik gaf al aan dat een objectief beeld ontstaat doordat je verschillende bronnen van informatie naast elkaar kan leggen en op basis daarvan zelf een mening kunt vormen.

Back