muziek bij rampen

Pojo_del_Klojo

Ouwe rot
Gebeurt dit meer? Muziek bij reportages van rampen, zoals afgelopen dagen de ramp in Tibet/Nepal. Dit om het dramatische effect te verhogen, vermoed ik. Maar is dit nodig en passend?
Zelf vind ik het storend en laat me liever lijden door de beelden en geluid en stemmen van mensen die ter plekken zijn. Bij mij werk dit vervreemdend, alsof ik naar een avonturen/ ramp of actie film zit te kijken.....

Wat vinden de synth mensen van dit verschijnsel?

Dat hangt er van af. Kijk je naar het Youtube kanaal van The Sun? Ja, dan zetten ze al eens heroïsche Call Of Duty muziek onder beelden van Oekraïne. ;{ Een iets serieuzer nieuwskanaal gebruikt hooguit hun eigen subtiele achtergrondloopje dat ze voor alles gebruiken.

Bij actualiteitenrubrieken is het al vele jaren heel gebruikelijk om muziek onder reportages te zetten om je emoties te manipuleren. Ik hou er niet van (kijk er ook niet meer naar).

Het nieuws lezen ipv kijken werkt prima

Ja, en eigenlijk hoe minder hoe beter. Het meeste is toch doffe ellende waar je niks aan kunt veranderen, dus ballast waar je prima zonder kunt. Ignorance is bliss.

Vroeger speelden tenminste nog hele stukken Pink Floyd, of Mike Oldfield onder reportages. Die gingen over door zure regen stervende bossen en schuimende sloten, dat dan weer wel.
Of een hele LP van Jan Akkerman, als er weer een zenderstoring was (“Een ogenblik geduld”), of bij de Lottoballetjes.

Back