SPL Crimson

djtt

Big stupid grin
Nieuwe usb audio interface/monitor controller van SPL.

SPL Crimson combines a USB interface with high-quality preamps and a separate, fully-featured monitor controller. You can play and play back, record and convert, control and listen with one single device.

So all you essentially need for a truly professional recording setup is the Crimson and a DAW.

Special Features

Max. six recording and six playback channels
10 source connections, 20 monitoring channels
34V operational voltage for pro levels up to +22 dBu
Two discrete mic preamplifiers
Two instrument preamplifiers (Hi-Z, +22 dBu)
Two separate headphones amps
Connect and control two stereo speaker sets
Monitor mix from recording and DAW return paths
Individual artist monitoring signal, with talkback
Hi-Speed USB 2.0 (480MBit/s), MIDI I/O, S/P-DIF I/O
24Bit/192kHz converter
Made in Germany

Bij thomann 488 euro,=.

http://spl.info/index.php?id=2957&L=1

Demo video:

Ik begrijp zelf alleen nog niet hoe ze schakelen met de inputs, feitelijk heb je 2 mic inputs, 2 instruments inputs, maar ook 4 line inputs. Het is dan enkel mogelijk vier kanalen tegelijk op te nemen vanuit deze unit als ik het goed begrijp so far.

Ben erg benieuwd naar de user reviews als deze unit rond November uitkomt.

Dat zou wel mooi zijn, maar even afwachten. Ga tegen het eind van het jaar een nieuwe interface kopen, twijfel nu tussen de ur28m van Steinberg, motu ultralite mk3 en deze... Lastige keus...

heb je outboard/synths die je wilt aansluiten?
of is het gewoon puur monitoring voor Ableton?

Er komt in de nabije toekomst wel weer een hardware synth, daarnaast heb ik ook een dj setup die er nog doorheen moet. Gebruik nu een grote yamaha mixer daarvoor, een beetje overkill zegmaar.

Als het goed is is ie met enkele dagen leverbaar... Ben echt benieuwd naar de eerste in-depth reviews.

Besteld! Wordt in januari geleverd bij de 2e batch! :)

geef eens een review van dit interface. klank kleur(als dat er is), ruis, gebruik, enz misschien heb je wel een vergelijk van een oud interface.

Review SPL Crimson

Review SPL Crimson

SPL Crimson

Inleiding
Bij deze op verzoek een (simpele) review van deze geluidskaart. Ik was zelf op zoek naar een nieuwe geluidskaart nadat mijn vorige geluidskaart, Audiotrak Maya 1010, de geest had gegeven. Ik had aan deze geluidskaart een mixer, Yamaha MG16/6FX, en mijn monitoren, KRK RP5 g2, hangen. De mixer was mij al een geruime tijd een doorn in het oog, deze neemt gewoon veel ruimte in beslag en erg veel inputs gebruik ik er niet van.

Daarom was ik dus op zoek naar een geluidskaart die gedeeltelijk of geheel mijn vorige geluidskaart en mixer kon vervangen. Mijn budget lag rond de € 500, minder is natuurlijk altijd beter! Helaas zijn er dan niet heel veel opties op dit moment. Er waren een aantal opties:
• Focusrite Scarlett
• Motu Track 16
• Motu Ultralite mk3
• RME Babyface
• SPL Crimson
• Steinberg UR28M

Voor mij is de keus gevallen op de Crimson omdat deze een monitor controller bied met midi. De Crimson biedt simultaan 6 kanalen opname op 24-Bit / 192 kHz, ze beloven de beste ad/da convertors aan boord te hebben welke op de markt verkrijgbaar zijn. Daarnaast biedt deze unit de mogelijkheid een volledige mix te maken zonder dat je daarbij de pc aan hoeft hebben te staan. Dit is voor mij persoonlijk handig aangezien ik ook nog wel eens de Playstation aan heb staan zonder dat ik daarbij de pc aan heb staan. Een nadeel voor deze keuze was dat de geluidskaart nog niet was uitgebracht en er dus nog geen gebruikerservaringen beschikbaar waren.

Bouwkwaliteit
Toen ik de interface thuis gestuurd kreeg viel mij op hoe zwaar de doos was. Ik vond dat ongewoon voor een geluidskaart. Na het openen van de doos trof ik dan ook een geheel metalen interface aan met een grote volumeknop. Na het draaien aan de volumeknop wordt ook duidelijk dat SPL niet heeft bezuinigd op de potmeters. Deze zijn van uitstekende soort. De drukknoppen zijn rond en van zacht plastic. Daardoor zijn ze zeer prettig met het indrukken daarvan.

Ik heb het gevoel een high-end apparaat in mijn handen te hebben als ik deze interface vast heb. Nergens krijg je een ‘plastic’ feel terug.

Installatie
De installatie ging vrij eenvoudig, driver downloaden, usb kabel er in. Overige kabels pluggen, en gaan. Ik heb het nog niet zo eenvoudig meegemaakt. Deze geluidskaart is ook hot-plugable, dus dat wil zeggen dat het niet uitmaakt of je eerst de pc aanzet of eerst de geluidskaart. Wat mij betreft een hele fijne feature.

Features
De Crimson beschikt over een klein arsenaal aan in- en outputs:
• 2 mic inputs (XLR)
• 2 instrument inputs (jack) *
• 4 line inputs (jack)
• 3 referentie inputs (minijack/rca/jack)
• 2 stereo outputs (XLR/jack)
• SPDIF i/o (rca)
• Midi i/o (din)
• Headphone out (jack) *
* deze inputs zitten aan de voorkant van de unit, de rest zit achterop

Bediening
Input/output buttons
De bediening is mede door de gekozen materialen zeer prettig. Met de Analog inputs, Sources en Digital in kan je bepalen welke inputs aan staan, waarbij de Analog inputs en digital in al dan niet eerst door je daw gaan. Met de monitor mix bepaal je of je de Analog inputs met zero latency wilt horen of de DAW returns/Sources/Digital in. Met de speakers module kan je schakelen tussen een 2e paar speakers, artist mode aanzetten of het geluid dimmen. De artist mode kan ik nu nog niks over melden, dit heb ik nog niet gebruikt, na gebruik volgt een update)

Inputs en headphone outputs
Voor de mic en instrument inputs zijn op het voorpaneel gain-pots aanwezig. Voor de mic inputs zijn nog extra schakelbare 48v fantoomvoeding en highpass filters aanwezig. De filters hebben en cutoff bij 75 hz met 6db per octaaf. Voor de 2 headphone outputs zijn de volumes apart te regelen. Hiervoor zijn 2 pots aanwezig.

Geluidskwaliteit
Gelijk toen ik een eerste track aanzette merkte ik dat de Crimson ontzettend veel definitie heeft in het geluid. Ik vind persoonlijk dat de Crimson heel transparant is. Daarnaast merk ik dat de Crimson een hoger dynamisch bereik heeft. Ruis heb ik nog niet ontdekt, ook niet door de unit heel hard te zetten. De inputs zelf heb ik nog niet geprobeerd, dit zal ik in de komende weken gaan doen, daarna zal ik hier een update over schrijven.

Samenvatting
De Crimson was een van de duurdere opties, maar dat betaalt zich dubbel en dwars terug. De bouwkwaliteit is subliem. Er worden genoeg opties (i/o) geboden. En de geluidskwaliteit is super. Al met al is de Crimson een ideale interface voor diegene die goede kwaliteit zoekt tegen een relatief lage prijs. Ook het feit dat deze interface gelijk een monitor controller is geeft de interface een pre ten opzichte van andere opties.

Al met al is dit een vrij positief verhaal. Is er dan helemaal niks negatiefs te melden? Het enige wat ik bedenken kan is de grootte van de interface. De unit is vrij groot. Mocht ik nog tegen andere negatieve aspecten aanlopen dan zal ik dat middels een update melden.

Jammer dat er geen adat io op zit. Als ze hem dan een paar honderd euro duurder hadden gemaakt is er volgens mij een veel grotere markt.

Super.. mooie review. :okdan:

Zeker hele fijne en nuttige review. En inderdaad zonde dat de I/O zo beperkt is!
Klinkt als een mooi solide product maar met deze hoeveelheid I/O kan ik er gewoon niks mee.

8I/O + ADAT is toch wel het minste. Lijkt me ook niet zo moeilijk om dat er in te bouwen overigens, wellicht een SPL Crimson 8IO oid?

Kun je eigenlijk een andere (usb) interface ernaast gebruiken? Werkt dat qua drivers. (je zou uiteraard de spl kwaliteit missen dan)

Super.. mooie review. :okdan:
Thx!

Zeker hele fijne en nuttige review. En inderdaad zonde dat de I/O zo beperkt is!
Klinkt als een mooi solide product maar met deze hoeveelheid I/O kan ik er gewoon niks mee.

8I/O + ADAT is toch wel het minste. Lijkt me ook niet zo moeilijk om dat er in te bouwen overigens, wellicht een SPL Crimson 8IO oid?
Bij SPL hebben ze het over een limitatie op de usb bus, daardoor is het aantal input en output kanalen beperkt. Dus ik denk dat als er meer kanalen mogelijk waren dat deze er dan wel waren gekomen.

Kun je eigenlijk een andere (usb) interface ernaast gebruiken? Werkt dat qua drivers. (je zou uiteraard de spl kwaliteit missen dan)
Dit heb ik nog niet geprobeerd. Maar krijg je dan niet verschillen qua latency? Waarom zou je eigenlijk een 2e kaart er naast willen draaien?

Manual
Inmiddels is de manual ook beschikbaar.

Zijn er eigenlijk nog meer Crimson gebruikers op het forum?

Thx!
Dit heb ik nog niet geprobeerd. Maar krijg je dan niet verschillen qua latency? Waarom zou je eigenlijk een 2e kaart er naast willen draaien?

Ik dacht misschien als je een andere usb interface hebt voor meer connecties (8in 8uit bijv), aangezien er idd geen adat via de SPL mogelijk is.

De directe concurent Audient ID22 heeft overigens wel adat, en is volgens mij onlangs in prijs gezakt om meer te concureren met SPL (rond 500 op thomann). Vind ik persoonlijk wel wat minder mooi.

Ik ben ook dringend toe aan een nieuwe interface... Toch raar dat er zo weinig reviews van te vinden zijn, ik twijfel nog een beetje. Is die midi die er op zit ook solide?

Ik zou niet weten hoe solide de midi is. Ik gebruik dit enkel om mijn Houston controller aan te sturen. Ik weet dus ook niet of de timing ok is.

Back