Vraag over KRK RP 5 + pro studio

ikbenroy

Ingeburgerd
Beste lezers,

Ik heb sinds korte tijd het privilege gebruik te mogen maken van een professionele studio. Hiermee bedoel ik dat ik een ruimte huur waar voorheen een mix & master engineer in heeft gewerkt. De ruimte is dus geisoleerd (kamer in een kamer) en volledig voorzien van geluidsabsorberend materiaal en acoustisch bewerkt met diffusers.

Nu is het zo dat ik gebruik maak van 2 KRK RP 5 monitoren en wat mij opvalt is dat ik 'opeens' in de frequenties 100/120 hertz een sterke kraak hoor (dit is wellcht het verkeerde woord maar ik kan het niet anders beschrijven)

Ik ging er dus vanuit dat ik mijn monitoren had opgeblazen en omdat ze me altijd goed bevielen heb ik 2 nieuwe KRK RP 5 gekocht. Maar wat blijkt is dat deze nieuwe speakers exact hetzelfde gekraak vertonen in dezelfde freq. range.

Voor de zekerheid heb ik de KRK RP5 speakers van een vriend geleend en ook die vertonen hetzelfde 'gekraak'

Heeft iemand hier een idee waardoor dat komt? Ik heb dit eerder in mijn oude thuis studio nooit gehoord. Is het misschien dan toch de ruimte die het verschil maakt? ik heb werkelijk geen idee!

De oplossing is simpel-> betere speakers kopen. Maar vanaf welke prijsrange vertonen monitoren dit gekraak niet? Want blijkbaar is het alleen te horen in een professioneel bewerkte ruimte.

Hoor graag jullie mening!

Ik heb dezelfde speakers en verdomd, ik heb het ook! Bij mij is dit 'gekraak' op 120 Hz meer aanwezig dan bij 100.

Ik heb het vermoeden dat er binnenin iets mee resoneert. Dit kan een kabeltje zijn, een schroefje of iets anders dat los zit.

Ik ben benieuwd naar verdere reacties.

Ik heb het ook gehad. Ik heb ze pas verhuisd naar een kleinere ruimte die ik ook akoestisch heb behandeld. Nu heb ik nergens meer last van. Ze hoeven nu ook niet meer zo hard voor een goed geluid.

Ik heb hier iets gevonden dat over hetzelfde probleem gaat:
http://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/563906-speaker-cabinet-resonance.html

Het schijnt voor fabrikanten van professionele monitors erg kostbaar te zijn om ze van binnen geheel vrij te maken van resonantie (meetrillende onderdelen).
Ik heb hier zelf m'n twijfels bij, want ik geloof dat je veel kan elimineren middels lijm en zachte materialen.

Maar ook de ruimte kan dit probleem versterken: staande golven versterken bepaalde frequenties, waardoor deze onderdelen op een lager volume zullen meetrillen.

Als je wat verder zoekt kom je een ellenlange topic tegen, inclusief audio fragmenten waar dit probleem ter sprake is geweest. Fabrikant reageert op een gegeven moment ook.

Heeft iemand hier een idee waardoor dat komt?
er is een bass buis in gebouwd die trilt mee, in t genoemde topic zie ook je foto's ed

Edit:

Nvm heb topic weer ff opgezocht t ging om Adams ><

Okay.. Here's my results with low volume, moderate volume and loud. Moderate is actually quite loud enough for a flat apartment.

In the moderate level when the drum is filtered there actually IS a hearable rattle/noise that is VERY quiet. With low volume, which is still okay for mixing, there's nothing there. If I put the speaker loud, I can definitely hear a short moment of rattling, but it still doesn't sound as bad as Big Bangs.

Yeah, so the problem exits, but for me the bass will resonate only when there's no other frequencies in the mix and you crank the volume very loud. It's a poor excuse to return these amazing monitors.

Mic is T.BONE SC1100 from 2 feet away using omni. The room is definitely not treated in any way (yet).
For comparison there's some dubstep recorded too.
http://www.gearslutz.com/board/5572717-post401.html

http://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/475807-new-ax-series-adam-35.html

Laatst gewijzigd:
Back