MKS70 / JX 10 CPU upgrade in ontwikkeling

Meer en snellere Envelopes! Meer LFO's met free run.. en echte PWM!! Je gelooft het bijna niet he? :)

Heb dankzij forumlid VIC onlangs een Collin Fraser upgrade voor mijn JX10 mogen ontvangen :okdan: op zich natuurlijk een mooie upgrade al.
Maar was nogeens wat aan het zoeken op de JX10 op google en stuitte ineens op een wel heel interessant draadje op gearslutz.

http://www.gearslutz.com/board/elec...upgrade-modification-beta-testers-wanted.html

In eerste instantie ging het om een CPU upgrade voor de MKS 70 waar beta testers voor werden gezocht.. maar er is sinds kort ook hoop voor JX10 bezitters. :okdan:

Het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe en wat er allemaal vervangen moet worden.. lees het ook maar net.. maar ik word hier wel blij van :{

Some update.

The JX10 code is now almost complete, and includes support for the keyboard (duh!), the pedals and the controllers. As a bonus, I already added support to tune tone parameters with C1 or C2 sliders for those without a PG800.

I also improved the midi implementation on the JX10. The parameters for aftertouch, bender, etc.. which were ON/OFF are now OFF/RECV/SEND/ON, so you can decide what gets received and what gets sent (or both). Per tone is still supported...

There are still a few minor issues that I need to fix, but the code is now really usable on the JX10. The MKS70 is of course still supported, and is sharing the same code base.

I must say a big thanks to Dave, who has been beta-testing with me. Without him, the code wouldn't be where it is now.

We are now about to start adding new features. I have yet to decide if more RAM is required on the sound board. Roland's implementation (which is surprisingly good compared to the assigner) uses almost all RAM, and the 80C320 only provides 128 bytes extra. So will be just the 80C320 or maybe more RAM and also a new crystal to get even more cpu cycles...

Finally, to answer a previous question : yes, you can update the sound boards to the 80C320 and still use the old Roland code on the assigner. You will need the new code (same as Roland for now, but with adapted timing to support the faster CPU).

-Fred

Laatst gewijzigd:
eerst horen dan geloven. ik zie nergens een link met samples. vette synth vooral als de env sneller zouden zijn.

Interessant. Bedankt voor de link. Ik ga het in de gaten houden.
:okdan:

eerst horen dan geloven. ik zie nergens een link met samples. vette synth vooral als de env sneller zouden zijn.
Heb nadat ik een SCI P600 op redelijk eenvoudige wijze van een nieuwe CPU heb mogen voorzien wel vertrouwen in dit soort initiatieven.
Dat was natuurlijk al wel in een verder gevorderd stadium maar mijn JX10 heeft toch trage envelopes dus die kan nog wel ff wachten.. :mega:

Wow...da's wat je noemt een aangename verrassing :mega:

Ik heb de thread op Gearslutz helemaal doorgenomen en krijg de indruk dat het wel goed komt met het uiteindelijke resultaat. De ontwikkelaar coolveco/fred doet echt z'n best (in de vrije tijd die hij heeft) om er wat van te maken; hij heeft ondertussen een rewrite gedaan van de (assigner)ROM van de JX10. Iets wat Colin Fraser al aangaf dat moest gebeuren, maar zelf nooit tijd voor had.
Er is ook een toegewijde beta-tester Quavermass/Dave die ook erg gemotiveerd lijkt.

Dus: vingers gekruist houden (niet te lang, want dan krijg je kramp) :okdan:

ik ben dan wel heel erg benieuwd hoe ze dan die echte pwm gedaan hebben.

het blokgolf signaal komt direct uit de 8253 tellers, en daar krijg je met de beste wil van de wereld geen pwm uit.
en de saw die heeft ook geen mogelijkheden , zonder uitgebreide hardewaren veranderingen , om dit voor mekaar te krijgen.

volgens mij wordt dit uiteindelijk een broodje aap verhaal.

ik ben overigens al een tijdje bezig met hardware dingen om een jx8p en een jx10 wat extra sjeu te geven ( triangle en sine en pwm golfvormen, en extra lfo en meer van dat soort leuke dingen, en dat krijg je met alleen een cpu upgrade nooit voor mekaar, dan moet je er toch echt wel een tijdje in gaan wonen met je soldeerbout...)

pcbtje...:D
attachment.php

:mega:

Attachments

• 12xjx8p.jpg
    12xjx8p.jpg
    77,3 KB · Bekeken: 156
Laatst gewijzigd:

het blokgolf signaal komt direct uit de 8253 tellers, en daar krijg je met de beste wil van de wereld geen pwm uit.
en de saw die heeft ook geen mogelijkheden , zonder uitgebreide hardewaren veranderingen , om dit voor mekaar te krijgen.

volgens mij wordt dit uiteindelijk een broodje aap verhaal.

I just don't wanna hear this.. maar als jij het zegt vrees ik dat die PWM geen optie gaat zijn ;{

Die PWM is in de JX10 natuurlijk een combi binnen de crossmode.. 2 osc's die elkaar moduleren..
Maar per oscilator is hij wel in staat om zowel blok als pulse weer te geven.. da's dan wel weer aannemelijk dat hij ook in staat zou zijn een PWM per osc te doen...

Nou ja, alleen de mogelijkheid op een snellere attack + decay en free run LFO's zou al wonderen doen voor de MKS-70 en wordt het misschien ooit nog eens super JX.. alle andere futures die mogelijk zijn zijn natuurlijk wel mooi meegenomen :mega:

ik ben overigens al een tijdje bezig met hardware dingen om een jx8p en een jx10 wat extra sjeu te geven ( triangle en sine en pwm golfvormen, en extra lfo en meer van dat soort leuke dingen, en dat krijg je met alleen een cpu upgrade nooit voor mekaar, dan moet je er toch echt wel een tijdje in gaan wonen met je soldeerbout...)

pcbtje...:D
attachment.php

Sow... :D heb de ballen verstand van PCB's maar eh :okdan:

Doe je die mod op die JX8p voorzien van houten zijkantjes? :D had ergens aleens iets van je plannen mogen lezen :halleluja

yeps, op die ene met doe houten zijkantjes....

onverkoopbaar, dus dan maar roeren met de soldeerbout...

de pulse golfvorn op de jx is een optelsom van de blokgolf en de saw...

dat gaat hem dus niet worden...:D

yeps, op die ene met doe houten zijkantjes....

onverkoopbaar, dus dan maar roeren met de soldeerbout...
:okdan::halleluja

de pulse golfvorn op de jx is een optelsom van de blokgolf en de saw...

dat gaat hem dus niet worden...:D

ach so.. weer een illusie armer

Nou ja.. waar alle MKS 70 en JX10 bezitters meer op zitten te wachten is toch wel snellere Envelopes en de vrije loop LFO's.. :D dat moet toch wel lukken??:mega:

nou, ik zat juist meer te wachten op meer bruikbare golfvormen, extra lfo´s en meer van dat soort dingen.
de envelopes vind ik eigenlijk snel genoeg voor de meeste toepassingen...

nou, ik zat juist meer te wachten op meer bruikbare golfvormen, extra lfo´s en meer van dat soort dingen.
de envelopes vind ik eigenlijk snel genoeg voor de meeste toepassingen...

Uiteraard zijn dat leuke dingen. De keuze uit een sinus, en een triangle, en een saw en een square voorzien van een variable pulse width per oscilator.. maar dat wordt dan weer een soort JP8 :D

Die envelopes in een JP8/Juno 6 en Juno 60.. dat waren nog eens envelopes. :halleluja
't Zou iig wel een verbetering zijn al zouden ze qua snelheid ergens in de buurt kunnen komen van de JP6/MKS 80.. 'k bedoel.. 't kon in die tijd dus wel goed met software :mega:

Die envelopes in een JP8/Juno 6 en Juno 60.. dat waren nog eens envelopes. :halleluja
't Zou iig wel een verbetering zijn al zouden ze qua snelheid ergens in de buurt kunnen komen van de JP6/MKS 80.. 'k bedoel.. 't kon in die tijd dus wel goed met software :mega:

De JP8, en Juno6/60 gebruiken hardware envelopes, daarom zijn ze lekker snel.

De JP8, en Juno6/60 gebruiken hardware envelopes, daarom zijn ze lekker snel.

wrijf het nog ff lekker in :D

Bedoelde met de JP6 en MKS80 envelopes als voorbeeld dat Roland het eerder wel goed was gelukt qua snappyness :)

Er zijn ook heel trage hardware envelopes. En je VCA moet het ook allemaal kunnen volgen.

Idd.. zo is het ook nog. Heb 'n tijd terug op een Studio Electronics SE1 ook 'n snappy mod gedaan.. met de waarde van de weerstand kon je idd niet te ver gaan.. als de attack dan dicht stond kreeg je zo'n lelijke plop..

Hier: http://www.vecoven.com/superjx/superjx.html is de website van de persoon die 'goed bezig is'.
PWM : this would be a hardware mod, but it should be relatively easy to do. To do this, 2 new CVs must be created (the hardware has some spare ones), and a few comparators should be added. The PWM duty cycle could be affected by an envelope and/or LFO
Hij is zich dus behoorlijk bewust dat PWM niet 'zomaar' te implementeren is...

@ borchen: Thanx voor de link. :okdan:

Had in eerste instantie even snel door de draad op Gearslutz gescrolled toen ik het postte maar ´t is me nu ook allemaal iets duidelijker.
Een upgrade van de ouwe CPU met een DS80C320 en meer.. :okdan:
Dat van die PWM is natuurlijk wel erg mooi als het ooit zou kunnen.. maar zou al erg blij zijn met een kortere attack.. iets directer geluid en wat punch.
Heb op mijn JX10 weleens een soort gelijke patch gemaakt.. maar dan met 2 "tone´s" voorzien van PWM via de cross-mod en die detunen.. Dat vond ik weer iets te verzadigd klinken om eerlijk te zijn..
Dat heb ik ook met een JP8... mooist vind ik nog steeds twee zaagjes met een detune :luv:
Maar natuurlijk wel leuk als het ooit zou kunnen.. alle extra's zijn meegenomen :mega:

btw.. de mod voor de JX8p waar J.Baars mee bezig is, is voor geïntersseerde doe het zelverds ook beschikbaar binnenkort. :mega:
http://synthforum.nl/forums/showthread.php?t=170778&highlight=jx8p

misschien met de sync truuk?
I just don't wanna hear this.. maar als jij het zegt vrees ik dat die PWM geen optie gaat zijn ;{
het kan opzich wel nutuulk (standaard) maar dan dus met de sync truuk...

misschien met de sync truuk?

het kan opzich wel nutuulk (standaard) maar dan dus met de sync truuk...

Natuurlijk :okdan: .. maar als er echte PWM wordt beloofd willen we natuurlijk ook PWM per oscilator. :D

Maar de link van borchen.. schept wel wat vertrouwen in de aanpak van deze upgrade :)

Back