M-Audio Axiom AIR 61 vs Novation 61 SL MK II

Steve303

aka WOLF
De automap software van Novation schijnt toch wel erg prettig te werken.
Beter dan de tegenhanger (ben de naam even vergeten) van M-audio.

Waarom geen Novation Impulse in je keuzelijstje..??

Ben zelf ook op zoek naar een keyboard controller en denk dat het een Novation Impulse gaat worden.
Lijkt me een mooi ding voor een goede prijs.

Goede toetsen (half gewogen), prettige uitstraling/lay-out.
Alle controls die ik nodig heb.
Handige extra features met de beschikbare drumpads.
(Cliplaunch, ARP feature, drumroll)

(Ik moet nog in de winkel gaan kijken/testen/voelen/aanraken)

Er zijn uiteraard veel overeenkomstige features op de diverse modellen.
Dus smaak heeft ook een grote invloed op een keuze.

Laatst gewijzigd:
Ik ben mij ook aan het oriënteren op een nieuw controller keyboard.
De Axiom Air is één van de gegadigden. De andere kandidaten zijn de Nektar Panorama P4 en de Arturia Keylab.

Voorlopig staat de Axiom bovenaan mijn lijstje.
de mogelijkheden van Automap of HyperControl zijn geen echte overweging, daar ik dat toch niet echt gebruik.
Ik heb nog geen van de apparaten kunnen bespelen, dus moet het op dit moment vooral hebben van reviews, plaatjes en handleidingen.
Bij mij in de buurt is er geen muziekboer waar ik ze kan testen, dus misschien kan ik het eens verderop zoeken.

Ondertussen hoop ik van dit topic iets wijzer te worden.

Waarom geen Novation Impulse in je keuzelijstje..??

Das inderdaad ook een goeie keuze zie ik wel. Kijk om die redenen start ik hier dit topic.
Ik weet zeker dat hier bruikbare info uit zal komen.

Wat ik ook vooral belangrijk vind is dat ze naast usb nog steeds midi aansluitingen moeten hebben (wat dus wel het geval is bij de voorgestelde keyboard controllers).

Novation Automap is echt ideaal. De controller past zich aan aan je vst's, in plaats van dat jij je vst's aan je controller moet aanpassen met midi-learn. Keyboard voelt heel stevig aan, dat is ook een reden dat ik deze gekozen heb.

En dat alles zeg ik niet alleen omdat ik toevallig een Remote 61 MKII te koop heb....

Die doe ik weg omdat ik de Ableton Push controller gekocht heb en vanwege ruimtegebrek. Mocht je interesse hebben, stuur maar een bericht. Hij is is perfecte staat.

Is er hier iemand die Automap en Hypercontrol heeft vergeleken?
Werkt Automap zoveel beter/gemakkelijker dan Hypercontrol?

Ik verwacht op het moment een Axiom Air mini 32 en hoewel ik die voornamelijk voor m'n iPad ga gebruiken wil ik Hypercontrol weleens testen in GarageBand.

Ik heb zelf wel enige ervaring met Automap in combinatie met m'n Remote 25 SL, maar maakte er eigenlijk zelden gebruik van.

Mijn overwegingen bij een nieuwe controller zijn: duidelijk gegroepeerde controllers, transportknoppen, en op zijn minst 8 pads.
Wat de Axiom op het moment tot mijn favoriet maakt is de groepering van de faders en knoppen. Geen rijen met knoppen/faders, maar in groepjes van 4 gebundeld. Dat maakt het voor mij een stuk overzichtelijker dan de rijen knoppen en schuiven op mijn Remote.
Verder vind ik de Axiom er ook erg mooi uitzien en hoewel dat misschien niet het belangrijkste criterium is, ben ik er ondertussen ook wel achter dat een aantrekkelijk uitziend apparaat niet zelden ook prettiger werkt (althans, dat geldt voor mij).

De Impulse heb ik tot nu toe niet in mijn overwegingen meegenomen, maar bij de eerste blik vond ik dat best een interessante controller.
Na hem wat nader te hebben onderzocht zie ik de meerwaarde niet ten opzichte van de Axiom.

Het vervelende is dat ze allemaal wel iets hebben dat de ander niet heeft.
De keylab heeft meer knoppen en Pads en bovendien de software.
De Nektar P4 heeft een mooi en duidelijk display en meer knoppen.
De axiom heeft zijn indeling en zijn looks.

Keuze, keuzes, keuzes!

Ik heb zelf een m-audio oxygen en een novation launchkey. En ik ben zeer tevreden van die novation. Is natuurlijk een lagere prijsklasse als de uwe maar toch :)

Ik heb zelf een m-audio oxygen en een novation launchkey. En ik ben zeer tevreden van die novation. Is natuurlijk een lagere prijsklasse als de uwe maar toch :)

En is die ogygen nu makkelijk en snel in te stellen zodat hij samenwerkt met je vst's? Heb echt geen zin om half uur te zitten prutsen om een knop toe te kennen aan mijn controller.
Die novation automap heb ik al op verschillende youtube filmpjes gezien en dat lijkt snel te werken.

Ik heb inmiddels een "Novation Impulse 49" aangeschaft.
Deze had al mijn interesse/voorkeur,
en toen ik deze voor een ZEER goede prijs (2dehands),
kon kopen was de keus snel gemaakt.

Wilde eerst nog gaan vergelijken in de winkel,
Maar deze kans kwam voorbij kon het niet laten lopen.

Ben er erg blij mee, en heeft aan mijn verwachtingen voldaan.
Alles voelt goed aan, keys spelen lekker.

Pluspunten
- Mooie uitstraling/layout.
- De keys voelen prettig aan.
- Alle controls die ik nodig (denk te) heb(ben).
- Handige extra features met de drumpads. Cliplaunch/ARP functie/drumrolls.
- De Automap Software.

Minpuntjes
- De draaiknoppen hadden persoonlijk wat stroever mogen zijn.
Maar dat is geen echt probleem, valt goed mee te werken.
- De Impulse heeft geen aan/uit knop.
Uitzetten kan alleen door de USB verbinding te verbreken/onderbreken.
- De helderheid van het LCD display is niet in te stellen.
Dit had van mij minder fel gemogen.

Ben er meer dan tevreden over,
een prima combi met mijn NI Maschine MK2.

De genoemde minpuntjes vind ik persoonlijk geen probleem!

Voor de liefhebbers die graag een extra octaaf willen is er dus ook een 61-keys versie.
De 49-keys is voor mij voldoende, en paste beter qua formaat.

Laatst gewijzigd:
Bij de oxygen moet ik alles zelf automatiseren. Tis wel al een ouder keyboard, ik zou dan sowieso voor de novation gaan, werkt heel fijn. Gewoon de drivers installeren en klaar. (Bij mijn launchkey is dat toch zo, maar ik veronderstel dat dit bij alle novation spullen zo is)

Aankoop van een controller keyboard gaat (voorlopig) niet door wegens aankoop hardware synth (waar ik echt geen spijt van heb).
Ik heb ondertussen ook een Novation Nocturn kunnen scoren voor bijna niets en deze werkt echt lekker. Die automap werkt echt zeer soepen. Voor mij is dit eigenlijk voldoende.
De eindeloze draaiknoppen met ledaanduiding vind ik super. Faders kan ik niet mee leven tenzij ze gemotoriseerd zijn.

Back