Korg M-500SP en Korg 35 clone

voltaïc cell

Ingeburgerd
Hallo iedereen,

Ik heb onlangs een Korg M-500 sp gekregen die van zijn 35-chips gestript is.
Ik wil een clone maken van die 35 chip. Zoals velen weten is het schema hier
te vinden: www.analogue.org/mr/sas/KORG35.pdf.

Ik heb getracht om een PCB te maken met Designspark. Echter, dit lukt niet:
mijn kennis van electronica moet onvoldoende zijn, of ik ben gewoon te dom over
de hele lijn....Het is nochthans een eenvoudig schemaatje.

Mijn vraag is: is er iemand met voldoende kennis van zaken bereid om vlug even
een PCB-ontwerp te maken en mij dat op te sturen ? Ik wil natuurlijk een vergoeding
geven voor het gedane werk. Het moet niet speciaal een SMT-ontwerp zijn, daar dit
te moeilijk zal zijn om op artisanale wijze te maken. Ik zou een PCB van normale
grootte maken en ergens anders in de synth monteren en verbinden met draad.

Of weet er misschien iemand of er ergens 35 te koop zijn aan een menselijk haalbare prijs ?

Thanks everybody!!

die hebbik ook alleen de LFO is naar de knoppen, wanneer je travelvibrato, vibrato, randomrepeat of repeat aanzet gaat hij uit en waneer de switches in de off stand(midden) staan werkt hij

iemand enig idee wat er kapot zou kunnen zijn? hij werkt dus alleen in deze stand

Attachments

• file-4b.jpg
    file-4b.jpg
    53,7 KB · Bekeken: 93
die hebbik ook alleen de LFO is naar de knoppen, wanneer je travelvibrato, vibrato, randomrepeat of repeat aanzet gaat hij uit en waneer de switches in de off stand(midden) staan werkt hij

iemand enig idee wat er kapot zou kunnen zijn? hij werkt dus alleen in deze stand

Inkoppertje, maar de switches kunnen behoorlijk brak zijn. Oude Korg switches hebben de neiging om in de middenstand nog contact te maken met één van de andere standen.

Ik hoop dat reinigen met videospray helpt.

in de midden stand doet hij gewoon synthgeluid dus geen LFO, wanneer de LFO naar boven,beneden of iig anders dat het midden staat dan gaat het aan/uit lampje uit en issie dood dus ik heb zo m'n twijfels over deze theorie, maar ga't zeker FF uitproberen zou mooi zijn als dit 't probleem is ik zat zelf meer aan een kapotte condensator te denken

O, "hij" was de hele synth en niet alleen de LFO. Nee, dan klinkt het inderdaad iets serieuzer.

Het begint afgezaagd te klinken, maar de paarse Matsushita condensatoren in oude Korg zijn allemaal verdacht. En goedkoop te vervangen.

Een Korg 35 IC ga je niet meer vinden tegen een normale prijs.
Lees deze thread even door: http://www.muffwiggler.com/forum/viewtopic.php?t=38676
Daar wordt een clone gebouwd van de het Korg 35 VCF. Misschien kun je daar wat mee. In dezelfde thread wordt overigens ook de MS10 VCO gebouwd, dus je moet wel even goed lezen, want de VCO en de VCF staan door elkaar heen in de thread.

O, "hij" was de hele synth en niet alleen de LFO. Nee, dan klinkt het inderdaad iets serieuzer.

Het begint afgezaagd te klinken, maar de paarse Matsushita condensatoren in oude Korg zijn allemaal verdacht. En goedkoop te vervangen.

allemaal??

Paarse Matsushita's zoals in alle oude Korgs gebruikt worden zijn ruim voorbij normale levensduur, dus allemaal verdacht. Daarom niet allemaal kapot. In mijn Minikorg bv werken ze nog allemaal. In mijn Maxikorg heb ik enkele brakke gehad.

Als je ze in circuit kan meten, fijn. Als je ze niet in circuit kan meten zou ik ze gewoon vervangen als je ze dan toch al uitsoldeert. 5 cent voor een mooie nieuwe Panasonic. Die oude printplaten worden toch niet gelukkig van eindeloos solderen en desolderen.

Maarrrr ik zou wel eerst even het circuit bekijken om te zien of er logische plaatsen zijn waar een defect (en dan niet alleen aan een elco) voor het omschreven gedrag kan zorgen. Een beetje gericht werken kan nooit kwaad. Als je het circuit (schema) bekijkt, ga je sowieso al bv een heel deel elco's kunnen uitsluiten die nooit voor dit gedrag kunnen zorgen.

Attachments

• Korg-800DV-Schematics-Coloured.jpg
    Korg-800DV-Schematics-Coloured.jpg
    114,9 KB · Bekeken: 102
ah dan was ik abuis, sorry, kan het niet zelf verwijderen
( dees ziet er trouwens nog simpeler uit qua schema inderdaad als ik verder kijk )

Ja, de Korg35 stelt weinig voor. Het enige is dat juist daardoor je wel enigszins moet weten welke (vervangende) transistors je nodig hebt om dezelfde eigenschappen te krijgen. Maar hij is al meermaals gekloond. Staat me zelfs bij dat er hier op SF een thread over was, met wat aanbevelingen van j.baars, maar die kon ik zo snel niet vinden.

In ieder geval is het qua printplaat niet zo moeilijk, ook niet om een through hole versie te maken die er gewoon direct in past.

maar even nieuwsgierig hoor in de korg M 500SP zit toch een ander filter dan ik de MS serie namelijk dat Traveler filter die in de 700(S), 800DV, 770 en 900PS zat

De "traveler" is alleen maar het naampje dat Korg aan de manier van aansturen heeft gegeven, waarbij ze de high pass en low pass met één controller aansturen. Dat is niet de naam van het filter. De 500 heeft een dubbele Korg35.

wat bij de 700(S) en de 770 weer gescheiden is want die hadde 2 schuifjes
ik wist niet dat die hetzelfde waren als de MSen (mkI)

zal wel een fix karwei worden om alle condensatoren uit de 500 weg te halen, sowieso zitten de knoppen muurvast aan de schacht

wat bij de 700(S) en de 770 weer gescheiden is want die hadde 2 schuifjes
ik wist niet dat die hetzelfde waren als de MSen (mkI)

Zijn ze ook niet. De 700 heeft TS201012 modules, dezelfde als die in de 800DV die Sunny post. De 770 heeft geen losse filtermodules, daar zitten de filters gewoon als discrete circuits op de hoofdprint. Alleen de 500 heeft de Korg35.

Back