Ik ga morgen kijken bij een Yamaha EX5

Alt1579

Ingeburgerd
Hoi synthpiloten,

Ik heb een mogelijke ruilkandidaat gevonden. Morgen ga ik bij de persoon langs om een Yamaha EX5 te bekijken. De volumeschuif zou een beetje kraken en de batterij moet mogelijk ook vervangen worden. Zijn er verder nog dingen waar ik bij dit type op moet letten? Heb ik hier een goede ruil aan?

Ik weet niet of er op de EX5 ook Endless encoders zitten, maar deze kunnen bij de Yamaha's nog wel eens slecht functioneren na verloop van tijd.

Of het een goede ruil is....waarmee ruil je?

Hoi VasC, dank voor je reactie. Zie deze post, hierin staat wat ik in de aanbieding heb. De eigenaar van de EX5 heeft interesse in de gitaar en de versterker. Als ik kijk waarvoor de EX5 tegenwoordig voor verkocht wordt zou ik 'm denk ik voor 1 van de 2 ruilen en niet voor beide.

Dan doe je het toch gewoon niet? Wie ruilt nu iets wat in je ogen minder waard is dan je zelf te bieden hebt?

Als ik zelf twijfel.. Dan geef ik je de gouden raad.. Doe het gewoon niet.

Ik speel zelf wat gitaar, en ik zou het spul wat jij hebt staan echt nooit ruilen voor een EX5, of delen van je gitaar rig. Zo bijzonder is de EX5 nu ook weer niet. Het zal best een fijne synth zijn, daar niet van, maar die gitaarspullen zijn denk ik van een andere orde. Die EX5 heeft nog gebreken ook....

http://www.vintagesynth.com/yamaha/ex5.php

Gokje, waarde van de EX5, ca. 300 euro?

Misschien verder zoeken naar een Motif of een Fantom?

Dank voor jullie feedback. Ik twijfel inderdaad nog. Grappig dat je de Motif noemt Raabje, ik had bijna een ruil met een ES7 maar de eigenaar zag een semi-hollowbody niet zitten. Korg M3 heb ik ook op MP zien staan, leek me ook een heel mooie workstation. Tja je moet net mazzel hebben nietwaar :)

EX5 voor een cabinet en eventueel een effect pedaaltje zou ik zeggen.

Ik heb juist onlangs al mijn studio gear verkocht en speel alleen nog maar gitaar (Telecaster). Ik kan niet goed piano spelen, ik heb het idee dat ik juist meer uit gitaar kan halen, ik wil echt muziek maken ipv techno tracks produceren.

Ik begrijp dat het bij jou anders ligt, jij wilt keys spelen in een band.

M3 is een complete synth. Ik denk dat ruilen nog best lastig wordt. Je moet een toesenist vinden die gitaar wil gaan spelen, of iemand die een berg synths heeft en de ruil interessant vindt. Zijn er niet zo veel denk ik.

Kan je niet ruilen met de Motif zonder de gitaar, met wat bijbetaling indien nodig?

Dank voor je advies Raabje. Wat betreft die ES7, die is inmiddels alweer verkocht dus helaas pindakaas.
Misschien zou het beter zijn als ik alles verkoop en met de cash opbrengst weer op zoek ga. :)

EX5 is en blijft een toffe synth, maar heeft wel beperkingen(google). Waarde hangt erg samen met uitbreidingen. Kale EX5 zijn makkelijk te vinden. Uitbreidingen als SCSI-interface en flash-geheugen zijn lastig te vinden. Wil je met samples gaan werken is de(super trage) SCSI een must, en bij live de flash. Mijn EX5 vult mijn 2 Tritons mooi aan. Uiteindelijk zullen deze + wavestation en virtual analog wel vervangen gaan worden door een Kronos 73.

Dank voor je reactie DaVince. Ik denk dat Raabje niet eens zo ver uit de buurt zit met zijn inschatting. Van de eigenaar heb ik begrepen dat er geen uitbreidingen op zijn EX5 zitten.

Het probleem met de EX-5 is vooral zijn enorm trage processor. De EX-5 kan van alles en je zult er ook van alles mee willen kunnen, maar beperk het tot één ding tegelijkertijd. Zodra een EX-5 moet multitasken, schiet hij in de stress en krijg je allerlei foutmeldingen.
Bij de latere S-serie heb ik een oplossing gevonden voor de timing-problemen, vanwege de nog steeds trage processor. Het is iets vaags, maar de timing-problemen zijn voorbij. De eerste Motif-series hebben nog steeds een trage processor, wat betekent dat je er multi-timbraal niet veel aan hebt.

Dank je voor je reactie Mark-T, zeer verhelderend. Als ik een beetje tussen de regels door lees, zou je me een synth uit de latere Motif serie adviseren (zoals de ES die ik al eerder noemde)? Of zou je me juist iets heel anders adviseren, zoals wat Raabje noemde, een Fantom?

Ik noemde inderdaad de Motif en Fantom, de 2 grote jongens. Ik heb er zelf geen ervaring mee. De wat ouderere Korg Triton is ook een veel gebruikt werkpaard op het podium, en misschien is het nieuwe spul van Korg wat, de Kronos en de Krome?

Veel topics hier te vinden over dit soort Workstations, o.a kwaliteit van de klank, hoe ze in de mix liggen of door de mix snijden, beschikbare presets e.d.

Laatst gewijzigd:
Weer even een update. Ik ben vandaag wel wezen kijken. Ik vond het een indrukwekkend apparaat met veel mooie klanken. Helaas bleek er toch wat meer mee aan de hand dan alleen een krakend volumeschuifje en batterij. Er heeft geen ruil plaatsgevonden maar het was toch geen verloren tijd, ik heb een boel geleerd.

Dank voor de input iedereen, zeer waardevol.

Groetjes! :okdan:

Dank je voor je reactie Mark-T, zeer verhelderend. Als ik een beetje tussen de regels door lees, zou je me een synth uit de latere Motif serie adviseren (zoals de ES die ik al eerder noemde)? Of zou je me juist iets heel anders adviseren, zoals wat Raabje noemde, een Fantom?

Het is maar net welke klank je het mooist vindt. Ik vind Yamaha heel neutraal klinken, Roland wat gepolijster/geproduceerder en Korg wat warmer/ronder/synthetischer.

Wat zijn bijvoorbeeld de klanken die je het meest wilt gebruiken?

Euh, klanken... als ik nou eens een rijtje songs opnoem, geeft je dat een beetje een idee?

Live - Selling The Drama
Gerry Rafferty - Right Down The Line (Bonnie Raitt uitvoering)
Pearl Jam - Alive
Fleetwood Mac - Black Magic Woman
Bryan Adams - Run To You
Govt Mule - Forevermore
Paladins - Let 'Er Roll
Radiohead - High And dry
U2 - Angel Of Harlem
Deep Purple - Strange Kind Of Woman
Blink 182 - All The Small Things
Alannah Myles - Black Velvet

Gezien de genoemde nummers neig ik naar een Korg Krome, vanwege het warme sausje over de klanken. Het laatste nummer Black Velvet zit vol met karakteristieke klanken uit een Roland D-50. Nou zou je vanwege dat ene nummer ook kunnen kiezen voor een Roland Fantom, maar met een beetje geluk zijn die klanken ook enigszins uit een Korg Krome te krijgen.

Maar eigenlijk kun je hier geen foute keuze maken. Een Yamaha Fantom ES, Korg Krome of Roland Fantom zijn allemaal goed en breed inzetbaar. Pas wel op met een oudere Korg Triton of iets dergelijks: die zijn leuk voor erbij, maar de geluiden zijn vrij gedateerd en niet erg realistisch. Bij de Krome is dat een ander verhaal met anderhalve gigabyte aan samples en voor elke klank een eigen effectprocessor.

Hoe het bij een Motif ES zit weet ik niet, maar mijn Yamaha S30 heeft totaal geen belletjes, of andere Roland-achtige klanken. De term 'bread and butter' wordt wel erg letterlijk genomen: bergen piano's, e. piano's, orgels, gitaren, strings, brassen en synthklanken. Maar nergens een 'Fantasia', 'Brightness', of 'Heaven'. Voor die klanken heb ik dan ook een Roland JX-1 erbij.

De Roland Fantom heeft de belangrijkste D-50 klanken ingebouwd en de Korg Krome is ook niet vies van sferische klanken.

Back