Wat gebeurt erals je muziek vertraagt speelt?

klinkske

boeketje voor de vrouw
Popcorn en newbeat en vermoedelijk nog meer muziek werd gespeeld op 33 rpm +8%.
Kan er iemand me uitleggen wat er dan gebeurt met de muziek? Worden die noten dan vals? speelt dat dan een bepaald octaaf lager? Of beiden?
Hoe komt het, indien dat niet meer strikt een noot is, we het toch kunnen waarderen? Is het vergelijkbaar met op een 303 tibdens het spelen van een pattern, de pitch manipuleren?
Of is het vertragen van platen meer, het verlengt en verlaagt de toonhoogte, zoals timestretchen? Of is timestretchen net altijd de toonhoogteaanpassen onafhankelijk vd tijd en andersom.
Veel vragen dus :)
Moet ik concluderen dat zondigen tegen de strikte regels vd muziek noot ook mooi kan klinken?
Ik heb eendoepfer dark time sinds kort en dan is t helemaal makkelijk om een knop te draaien en geen benul te hebben wat die toon is als je m niet gaat stemmen ahv een meter.
Ik las ooit dat vals niet bestaat, dat het een afwijking is van een gewoonte die vreemd klinkt en die gewoontes zou dan weer cultuurgebonden zijn?

Hoe vind JIJ het klinken?

Ik las ooit dat vals niet bestaat, dat het een afwijking is van een gewoonte die vreemd klinkt en die gewoontes zou dan weer cultuurgebonden zijn?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Toonstelsel

http://nl.wikipedia.org/wiki/Microtonale_muziek

Duik er maar even in. Dan word het een en ander wat duidelijker.

Download deze VSTi. Hier zitten andere soorten schalen in (niet allemaal). Moet je in de setup menu kijken (rechts onder ergens).

http://www.linplug.com/spectral.html

Hoe vind JIJ het klinken?

Als het traag klinkt, mist het soms power. Vroeger draaiden heel veel radiostations al hun singles op + 1,5% 'omdat dat beter klinkt'
Ik heb soms weinig moeite met iets wat anderen vals vinden klinken. Ik kan me grenzeloos ergeren aan zang op tv van een of andere wannabe singer (ik weet niet naar wat voor ellende mijn vrouw altijd kijkt op tv, ik vlucht dan in mijn studio hok ;)

Soms kan een plaat op de rand oorverdovend schel klinken en denk ik 'lekker'
Maar ik wed dat dit laatste eerder met klank te maken heeft en niet met toon correctheid.
Ik zal de links eens bestuderen.

Ik heb nog niet zo heel lang geleden de term 'key clashing' ontdekt. Ik herinner me dat ik vroeger thuis mijn favo muziek zat te mixen en soms ermee stopte omdat mijn oren leken te ontploffen. Ik mix 2 nr's op beat en dat klinkt de hel. Waarschijnlijk waren dat clashing keys - was zo vreselijk dat ik onmiddellijk alles uitzette en stopte met mixen, met een slecht gevoel dat ik 'het' niet kon.

Hooverphonic zingt 'sometimes you got to sing out of key' - ik kon dat nummer vroeger waarderen, ik kan het al jaren niet meer horen. Ik weet niet of dat met key te maken heeft.

Ik wankel nog tussen iets leren en begrijpen - of gewoon voor de 'fuck it, ik weet niet wat ik doe, maar als het goed klinkt in mijn oren, is het goed voor me - to hell met de theorie - vertraagt enkel de creatieve tijd'
De balans neigt steeds meer naar de 'het kan me niet schelen, het klinkt'

Vroeger draaiden heel veel radiostations al hun singles op + 1,5% 'omdat dat beter klinkt'
dus platen werden bewust te traag geproduceerd om op de radio gecompenseerd te worden? :dubbel:
Of is het vertragen van platen meer, het verlengt en verlaagt de toonhoogte, zoals timestretchen? Of is timestretchen net altijd de toonhoogteaanpassen onafhankelijk vd tijd en andersom.
timestretching is het langer maken zonder dat de toonhoogte veranderd... pitchshifting is het omgekeerde...

als alles even vals is.. dan klinkt het toch lekker..
ik heb daar veel gebruik van gemaakt bij het afmaken van me laatste epje.. daar werd letterlijk alles in de mastering
vertraagt afgespeelt.. gaf lekker donkere sfeer.. het origineel was "iets vrolijker"..

de dj-vriendjes van zoon_van_mevrouw_dromer die spelen alles versnelt af.. want dat vinden ze hipper en vrolijker klinken.. die spelen 127bpm electro af op zo'n 134bpm mixen dat met housebeats.

soms interreseert het me geen donder welke toon iets is.. maar dan heb ik een lekker klinkend iets.. en schrijf ik de rest eromheen.. alles is dan eh raar afgestemt op elkaar.. (en als dat mis gaat, klinkt het inderdaad enorm vervelend en shit) ..

soms gaat het me meer om melodieen en samenspel in de meer "ouderwetse" manier van denken.. en dan stel ik alles zo noot-zuiver als ik kan in.. en ga dan spelen met akkoorden en harmonieen..

dus eigenlijk alles kan.. t ligt er maar aan wat je wil bereiken..

Of een tooncominatie zuiver of vals 'is', hangt af van de verhouding van de frequenties ervan. Bij het versnellen of vertragen van een opname worden de tonen weliswaar hoger of lager, maar de verhoudingen blijven onveranderd.

Back