E-licktronic Yocto (TR-808 clone)

Enkele ohms vind ik best wel veel, het zou bijna onmeetbaar moeten zijn, alle metalen delen van pots switches enz die geen elektrische verbinding met het component hebben MOETEN geaard zijn want anders gaan ze idd als antenne werken.
En de GND moet als ster vanaf de voeding worden aangelegd, dus niet bv de GND van je jack connectors ergens van een andere print afplukken...

Bedankt voor jullie inbreng.
@richard2000: Dus ALLE switch body's moeten geaard zijn? Hoe pak ik dat dan best aan? ik had nu gewoon aarding aan 1 switch body gehangen en dan daisy naar de andere switch enzoverder.. Is dat ok of...?

Wat betreft het ster aarden,
file.php

je ziet dat de aardingen duidelijk gescheiden zijn, maar als ik test op continuiteit zijn alle gele dots met elkaar verbonden.. vreemd denk ik?

Enkele ohms vind ik best wel veel, het zou bijna onmeetbaar moeten zijn, alle metalen delen van pots switches enz die geen elektrische verbinding met het component hebben MOETEN geaard zijn want anders gaan ze idd als antenne werken.
En de GND moet als ster vanaf de voeding worden aangelegd, dus niet bv de GND van je jack connectors ergens van een andere print afplukken...

Idealiter heb je natuurlijk helemaal gelijk maar in b.v. de meeste eurorack systemen word de voeding niet met een ster aangelegd en dat gaat (meestal) goed.

Enkele Ohms veel? Ik heb bijna nooit minder dan 2 gemeten. Aan de andere kant, enkele klinkt inderdaad wel wat meer dan 2, daar heb je een punt.

Dat ster moet je ook niet te letterlijk nemen, maar dat de GND's die naar de printen gaan vanaf 1 punt bij de voeding vandaan komen, dus niet op de daisy manier, de schakelaars en pots mogen dan wel zo, gewoon doorlussen maar die GND mag dan niet voor iets anders gebruikt worden.
Als die gele eilandjes GND zijn, zijn ze idd met elkaar in verbinding en als je de GND en de rest van de voeding direct bij de voeding aansluit zou het goed moeten gaan, als het printontwerp goed is.
En je kan idd best wat ohmpies oid meten tussen modules onderling, maar als je in 1 enkele module of apparaat meet en je meet vanaf de voeding GND naar de uiterste print vind ik een paar ohm echt raar veel...

En als je tussen de verste uithoek van de PCB (zo ver mogelijk van waar de GND draad naar de voeding gaat) en de PSU Ohm meet?
Het zou enkele Ohms moeten zijn.

1.2 Ohms meet ik

In bijlage aangepaste versie van yocto I/O voeding gedeelte en de PSU pcb dat ik eraan heb hangen.
Gisteren met een paar mensen zitten op blind staren maar niemand ziet het probleem.

Attachments

• 1MQxjTi.png
    1MQxjTi.png
    43,8 KB · Bekeken: 95
  • psu.jpg
    psu.jpg
    39,8 KB · Bekeken: 98
Zijn hier mensen die de mijne na wil kijken? Beetje kuurtjes met de noise source, cymbal nooit echt werkend gekregen.. Iemand in Amsterdam?

Hoi

Ik ga er eerst zelf eens een proberen. Ondertussen de printjes ontvangen. En een oude 18 VAC adapter gevonden. Zou dat kunnen werken?

grtz
R

Vandaag nog even de Yocto uit de lade gehaald.. Mijn accent was kapot, maar ik dacht dat dit lag aan een alternatieve 4011 chip (ik was 1 van die "gelukkigen" die een fake 4011 kregen in hun kit met brandende weerstand tot gevolg en problemen met triggers, had de 4011 vervolgens vervangen door een ietwat afwijkend type). Heb destijds ontzettend veel zitten prutsen in het accent gedeelte dus kan zijn dat ik toen iets stuk heb gemaakt.
Zopas dus een 4011 van de Mouser BOM geplaatst. Voltages op de 4011 zijn momenteel ok. Maar geen accent. en de accent pot heeft geen invloed.

Mochten er mensen zijn met tips wat ik kan checken / meten, zeker welkom. Heb een scope.

(crosspost: http://www.e-licktronic.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=867 )

Vandaag mijn Yocto besteld! Ben benieuwd!

Hoi

Ik ga er eerst zelf eens een proberen. Ondertussen de printjes ontvangen. En een oude 18 VAC adapter gevonden. Zou dat kunnen werken?

grtz
R

Volgens mij wordt er duidelijk gesproken over een 15 of 16 VAC adapter, niet een 18 VAC....

Ik heb er ook één gebouwd vorige maand. Klinkt fantastisch. Ben wel nog steeds bezig kleine probleempjes op te lossen maar die komen allemaal door ondermaats soldeerwerk van mijzelf to t nu toe; ben niet bepaald ervaren met elektrotechniek. Nu is er weer een step-knopje wat niet altijd goed werkt. Kom er vast wel weer uit met lang genoeg zoeken.

Wat betreft zo'n 18V-AC adapter... zou me niet verbazen als het werkt. De voeding gaat in de Yocto eerst nog door drie regulatoren (voor 5V, 15V, -15V DC) en die kunnen allemaal wel wat meer ingangsspanning aan volgens de datasheets. Maar dan zijn er weer akkefietjes als: volgens de onderdelenlijst moet er een dikke 35V 2200 uF elco voor de LM7815/LM7915 maar de huidige Mouser BOM geeft je een 25V elco. Wat gaat dan nog goed als je er meer dan 15V AC in gooit. ?

Gewoon even aan Vincent van E-Licktronic vragen; reageert vriendelijk en behulpzaam per mail. Op het forum kan je soms lang wachten of iemand je helpt.

Ik was blij dat ik wat tijd gestoken had in lezen op het forum wat er allemaal mis kan gaan etc. Nu is hij aan een 2.0 board met betere sequencer bezig. Zullen ook wel weer nieuwe probleempjes in zitten. :) Dus hoeveel lessen over het 1.0 board van toepassing zullen zijn op versie 2.0, we zullen het zien.

Ik ben blij met het resultaat en ik vind het een heel tof project. Ondanks alle foutjes is het in vergelijking met wat je leest over bijvoorbeeld de CrowBX of een Midibox SEQ heel verzorgd en helder. Maar je moet het geknutsel wel leuk vinden. Ik ben (mede dankzij foutjes en nabestellingen) meer kwijt geweest dan wat een Miami nieuw had gekost, en dan heb ik het nog niet eens over de uren werk / knutselplezier.

Hij klinkt idd wel goed :p
Idd, tof project, maar je kan heel veel tijd verliezen als iets mis gaat :D Leerrijk wordt het dan wel.

Ook veel tijd gestoken in een interne voeding maar deze gaat er binnenkort terug uit wegens noise (hum) issues. Speciale pcb met full wave rectifier systeem, een ijzeren kastje laten lassen voor er rond om interferentie tegen te gaan.. Helpt allemaal enorm, maar de "hum" blijft er. Bvb de conga's pikken het makkelijk op. Ik ging eerst nog metalen afscherming op de circuits van de congas plaatsen, maar die case is zo krap, het zal nooit ideaal zijn en die voeding maakt dan ook nog eens lawaai op zichzelf (buiten het audio pad om).. Ik ga er dus terug een externe adapter aan hangen.

Het probleem van de mijne hierboven beschreven heb ik ondertussen opgelost. Ben vergeten wat het was, maar het was zo goed als zeker iets heel stom (verkeerde waarde condensator of weerstand oid).
Wel heb ik nog een onwijs lange decay op de kick, ik kan tot meer dan 1 minuut hem laten Booooom zeggen, best wel leuk :D.. Zal ook wel stom foutje zijn, sta er soms van versteld hoeveel van die stomme foutjes ik durf maken, terwijl ik wel redelijk gestructureerd te werk ben gegaan.

Het valt me op dat dingen zoals weerstanden bij conrad veel goedkoper zijn als je ze per 100 besteld, zelfs goedkoper dan de prijs die je bij Mouser betaald voor de helft van de weerstanden, is dat dan ook vaak een kwaliteits issue? Het scheelt al snel 20 euro door ze bij conrad te bestellen namelijk en dan zou ik er daarna nog 1 kunnen bouwen omdat ik onderdelen over hou.

kan je inderdaad doen.. bedenk wel dat weerstanden nu niet echt de grootste kost van een project zijn ;)
denk eerder printplaat, case, knoppen,.. Bedenk ook dat je met verzendkosten en dergelijke ook veel geld "verliest"

Back