E-licktronic Yocto (TR-808 clone)

Kan iemand mij vertellen waarom er eigenlijk een AC voeding nodig is? Erg ongebruikelijk voor zwakstroom apparatuur...?

Het analoge gedeelte gebruikt +15V en -15V. Het digitale deel +5V. Als ik het heel erg mis heb dan zal iemand het wel zeggen maar ik denk dat die -15V de crux is. Had er anders 30V DC ipv 15V AC in gemoeten?

Ik vermoed dat e-licktronic de boel simpel heeft proberen te houden in de voeding. En zoals ik misschien al eerder heb geroepen, als elektronica-onbenul vind ik het wel prettig dat er een plastic kastje met een veiligheidskeurmerk (de externe transformator) zit tussen mijn broddelwerk in een metalen bak (de Yocto) en het lichtnet. :)

Over dat ruisverhaal van Rvooh: ik vraag me ook af of dit te maken heeft met hoe vol de PCB van de Yocto gepropt zit, en dat er minder PCB's zijn (twee boards in de Yocto) vergeleken met de 808 (6 boards).

Velleman maakte voorheen een 15V AC 1A trafo (PS1510AC) die je nog kan krijgen bij sommige winkels. Maar op is op.

http://www.velleman.eu/products/view/?country=nl&lang=en&id=365838

Deze variabele trafo is beter leverbaar (en helaas iets groter/lomper):

http://www.henri.de/stromversorgung...o-9vac-12vac-15vac-18vac-24vac-schaltbar.html

Ik heb allebei gebruikt met mijn Yocto dus ze doen het. (Heb er dus één over die ik hoop te gebruiken met een Nava in de toekomst. :) )

Het grootste probleem is dat ac/ac adapters in de eu niet meer verkocht mogen worden vanwege een nieuwe wetgeving, je ziet ze dan ook bijna nergens meer, die Duitse site beweert hem nog wel op voorraad te hebben, dus ga die wel bestellen, dank je voor de link!

Dat is wel een goed idee! Ga eens kijken of ze dat hier ook hebben

Ik ben erachter dat mijn Dreadbox Erebus adapter hoewel die 12 volt AC zou moeten zijn op mijn Yocto board netjes 15 volt laat zien.

Ik ben nu bezig met de noise section, maar probeer nu 130 mv in te stellen op de TM4 maar krijg alleen een fluctuerend voltage te zien op mijn multimeter (FLUKE 179) en niet een constant voltage, ligt dit misschien aan mijn meetpennen? ( heb niet van die klemmetjes eraan, enkel smalle meetpinnen namelijk )

Laatst gewijzigd:
Ehh, nieuwe regels ?, hoezo dan ?, waar kan ik dit teruglezen ?

Dat wist mijn electronicaboer mij te vertellen, en ik moet zeggen, alle links die ik op google kon vinden van nederlandse leveranciers zijn allemaal dood ( product niet meer leverbaar )

Ik heb ook even zitten zoeken naar die nieuwe regels.

Interessante tirade over de situatie in Australië (niet 100% van toepassing maar hij legt veel uit):

http://sound.whsites.net/articles/external-psu.htm

Discussie waar een kleine Engelse HiFi-fabrikant klaagt:

https://www.hifisystemcomponents.com/forum/the-linear-external-power-supply-ban_topic61.html

Daar vind je ook een verwijzing naar een EU regel: COMMISSION REGULATION (EC) No 278/2009.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:093:0003:0010:EN:PDF

Grappig detail: er staat een uitzondering in die EU regels voor adapters die meer dan één spanning tegelijk leveren. Dus die Engelse meneer verkoopt nu een externe lineaire adapter met drie uitgangen (0, 24V en 30V DC), waarvan de 30V onnodig is. :)

Het gaat niet per se om AC-AC adapters maar om stand-by stroomverbruik en efficiëntie. Daar zijn nu blijkbaar grenswaarden voor die je niet (makkelijk) kunt bereiken met een lineaire adapter / transformator (maar wel met switch mode).

Ook aardig om te weten: de Australische meneer schrijft dat ouderwetse lineaire adapters / transformators zo simpel in elkaar zitten dat ze nauwelijks stuk gaan. Dat maakt tweedehands exemplaren (rommelmarkt e.d.) alleen maar aantrekkelijker. :)

Een "ac/ac adapter" is natuurlijk niets meer dan een losse trafo. Die zijn zonder de behuizing er omheen volgens mij helemaal niet illegaal en nog overal te koop, dus er is altijd een oplossing al je een beetje wilt DIY'en.

Ik ben nu bezig met de noise section, maar probeer nu 130 mv in te stellen op de TM4 maar krijg alleen een fluctuerend voltage te zien op mijn multimeter (FLUKE 179) en niet een constant voltage, ligt dit misschien aan mijn meetpennen? ( heb niet van die klemmetjes eraan, enkel smalle meetpinnen namelijk )

Bij mij zwabberde het voltage nogal maar niet meer dan 5-10 mV geloof ik. Ik kon dus wel zien dat het rond de 130mV zat.

Ik gebruik een Fluke 177; heb er speciaal hiervoor inderdaad van die klemmetjes bij gekocht. Mooi spul maar niet goedkoop. Ik beschouw wat ik aan extra gereedschap heb besteed tijdens de Yocto maar als een 'reden' om de Nava te gaan bouwen. ;)

denk dat ik het eerst op het gehoor gedaan heb, dan later had ik een scope.. 700 mV p-p.. ik zat er niet ver naast :)

Bij mij zwabberde het voltage nogal maar niet meer dan 5-10 mV geloof ik. Ik kon dus wel zien dat het rond de 130mV zat.

Ik gebruik een Fluke 177; heb er speciaal hiervoor inderdaad van die klemmetjes bij gekocht. Mooi spul maar niet goedkoop. Ik beschouw wat ik aan extra gereedschap heb besteed tijdens de Yocto maar als een 'reden' om de Nava te gaan bouwen. ;)

Zit nu op de helft van de build, maar moet idd van die klemmetjes hebben om nog steeds die trimpot goed in te stellen... Wordt weer even shoppen, waar heb jij ze gehaald?

M'n yocto in ondertussen een week geleden afgerond, echter ik zit nog met problemen met m'n cymbal, deze speelt dan weer wel, dan weer niet, afhankelijk of ik even rommel aan de pcb, alle solderingen gecontroleerd en opnieuw gesoldeerd, maar nog steeds hetzelfde probleem.
Zowel op de masteroutput als op de cymbal output valt ie tegelijk uit, ik krijg het idee dat ie z'n trigger niet krijgt, nu heb ik in dat schema gekeken en de routes gevonden en dergelijke, maar hoe kan ik het beste de fout eruit meten? Ik heb een beetje het idee dat een printbaan niet lekker is op de pcb, maar goed, wie weet is het iets heel anders?
Zodra de cymbal wel speelt klinkt ie in ieder geval zoals het zou moeten horen, dus bij mijn weten is dit niet een probleem van een verkeerd component maar van een onderbreking ergens in het circuit.

Ik zou graag weten wat de beste methode is om zoiets op te sporen? ( vooral omdat ie het vaak ook wel doet dus )

Check om te beginnen gewoon de kabel tussen de 2 pcbs

Ik heb gekozen om niet de flatcables te gebruiken maar om soepele draad te gebruiken hiertussen, de solderingen van de draad heb ik bekeken, heb ze echter niet doorgemeten omdat ik in soepele draad niet zo snel een probleem verwacht, maar zal ze voor de zekerheid toch nog even doormeten.
In principe is die kabel tussen beide pcb's enkel voor de seperate outputs, nu weet ik dat door een kabel in te pluggen op die separate output dat het instrument uit de master bus wordt gehaald, daarom had ik die punten ook al extra gecontroleerd.

Back