Ik zoek een handige harry om een batterij te vervangen.

Hover

-
Ik heb een GEM Equinox waarvan de batterij vervangen moet worden. Alles werkt nog, enkel mijn eigen data is verdwenen. Ik heb wel backups dus dat is niet zo'n probleem. Het display geeft ook aan dat de batterij 'leeg' is.

Zelf ben ik echter niet zo handig om deze klus uit te voeren. Ik beschik wel over de service guide. De batterij is een 4.8V 280mAh Nicd batterij.

Op YouTube staat een filmpje waarin een vrolijke duitser de batterij vervangt. Lijkt me een eenvoudige soldeerklus:

Hij gebruikt een andere batterij maar blijkbaar werkt dat ook?
Even luidop denken: zou ik een vervangbare batterij kunnen gebruiken zodat in de toekomst er geen soldeerwerk meer aan te pas hoeft te komen?

Zelf vond ik de volgende batterij:
http://www.conrad.be/ce/nl/product/251540/Emmerich-NiMH-knoopcel-48V-250-H-Z-lip
Geen idee of deze geschikt is.

Ik zoek dus iemand die voor mij de batterij wil vervangen. Bij voorkeur iemand 'in de buurt'. Ik woon zelf in Sint-Niklaas en zorg voor het nodige transport.

Als dat gratis kan is dat fijn maar ik ben ook bereid om een vergoeding te betalen. In de lokale winkel kunnen ze dit ook wel uitvoeren maar dan ben ik mijn synth een tijdje kwijt. Ik wil hem dus dezelfde dag nog terug in huis hebben.

Als je mij wil helpen dan hoor ik dat graag.

Luc

Dit zijn oplaadbare batterijen. Theoretisch worden ze dus bijgeladen door de synth, maar na zoveel jaar zijn ze gewoon versleten. Nog vervelender wordt het als ze daarna beginnen lekken en door je printplaten vreten...

Het lijkt me geen goed idee om een NiCd-batterij door een NiMh te vervangen. Er bestaan voor dit soort batterijen ook geen houders of dergelijke voor zo ver ik weet (synths met knoopcellen zijn een stuk eenvoudiger op dit vlak). Het goede nieuws is wel dat dit waarschijnlijk de oorspronkelijke batterij is en een nieuwe zeker nog eens 10 à 15 jaar zou moeten meegaan.

Misschien is het mogelijk de batterij te vervangen door een houder voor 4 AA-batterijen, maar dat kan ik niet beloven.

Ik help je graag verder maar heb dat soort batterij niet op stock op dit moment. Ik woon in Stekene, hopelijk is dat in de buurt genoeg. ;)

Je kan ook gewoon 4stuks AAA nicd uit de supermarkt in de synth monteren met een houder en draadjes naar de pcb.

Het is zonder meer aan te raden om de batterij niet op de pcb te monteren maar lekker ver weg op een andere plek (om schade door lekkende batterijen te voorkomen).

Intussen weer beter nieuws want ... de Equinox 'weet het weer' :D

Deze ochtend de Equinox ingeschakeld en enkele uren later kwam ik weer terug en wat blijkt. De batterij is intussen aan het opladen. Ik heb er blijkbaar niet bij stilgestaan dat de oplaadbare batterij enkel oplaadt als de Equinox is ingeschakeld. Dus de stekker in het stopkontakt is niet voldoende.

Na zo'n 12 uur ingeschakeld te zijn is de batterij bijna voor de helft opgeladen. En ook de klok tikt weer vrolijk in de maat. :okdan:

Maar sowieso lijkt het me verstandig om toch al de nodige informatie bijeen te zoeken wanneer de batterij echt vervangen moet worden. Ik ga ervan uit dat de herlaadbare batterij geen eeuwig leven heeft. En beter tijdig de batterij vervangen dan later met de gebakken peren zitten.

Ik heb mijn Equinox toch even opengemaakt. Is slechts enkele schroeven losdraaien en de bovenkant omhoogklappen. De batterij ziet er nog nieuw uit. Geen sporen van lekkage of wat dan ook. Ik had er zelf al een CompactFlashkaartje ingebouwd (i.p.v. een harde schijf) en er is nog een zee van ruimte om eender welke batterijoplossing in kwijt te kunnen.

@IOstream: alvast bedankt voor het aanbod. Stekene is vlakbij dus zeker 'in de buurt'. Ik neem zeker nog contact op.

Attachments

• WP_20131027_00a.jpg
    WP_20131027_00a.jpg
    72,1 KB · Bekeken: 154
  • WP_20131027_00b.jpg
    WP_20131027_00b.jpg
    84,9 KB · Bekeken: 150
:okdan:

De Equinox heeft een degelijke, ouderwetse schakelaar op de 230 V dus als die uit staat staat hij ook echt uit en neemt de batterij het voeden van het geheugen over.

Een batterij met wat jaren op te teller zal niet veel capaciteit meer over hebben. Gewone batterijen (AA/AAA) in een houder moet wel lukken als ik zo naar het schema kijk, maar het moet dan wel NiCd zijn. De synth pompt gewoon stroom via een weerstandje door de batterijen om ze op goed geluk op te laden. Dat gaat prima met NiCd maar NiMh is wat gevoeliger op dat vlak.

Je kan niet zomaar een ander soort batterij erin stoppen heh!

Back