MFOS Bipolar PowerSupply KBU401

flyweight

SinOsc.kr([1, 3]).exprange(100, 2e3)
Ik zoek een alternatief voor de KBU401.

Aangezien mouser je winkel lijkt te zijn.

tik even "Bridge rectifiers" in de zoek boks en selecteer dan 4A bij forward continues current en klik aply filter
Je ziet er nu een hele boel verschijnen, zijn in wezen allemaal goed.

Je zal er zien met het cijfer 401 zoals in KBU401 (andere merken hebben andere letters)
402, 403 tot zelf 408 is ook even goed, het laatste cijfer slaat op de max reverse spanning en dat mag gerust hoger zijn ;)

En is het ok om deze powersupply op breadboard te maken??

Je kan op een breadboard geen 220v zetten, dat is link.
Als je vero of stripboard bedoeld dan is dat geen probleem voor de 220 zijde maar krab dan wel het koper weg rond de 220 aansluitingen en voorzie zekeringen

Op de foto een voorbeeld van een +-12 voeding op vero bord

attachment.php

Je kan beter de andere MFOS voeding namaken met externe muurwrat en lm7812 + LM7912 regelaars, dat is een stuk veiliger als diy beginners project.

:biertje:

Ah ok dan had ik het toch goed gedaan en zijn 583-RS401M of 833-RS401GL-BP goede equivalenten.

Ik dacht ik vraag het maar even voor de zekerheid.

idd vero board zo als op dat plaatje is te zien.

Ik ga toch deze voeding maken, met een mooie ringkern en koelvinnen erop.

ik weet dat ik moet uitkijken maar heb al wel wat met 230v ed. en uit die ringkern komt toch niet meer dan 25v.

De ringkern zal ook niet op het board gemonteerd worden.

Heel erg bedankt voor de hulp nu kom ik er zeker wel uit.

Groeten Tim:mega:

Is dat nou handig, om zo'n onderdeeltje helemaal uit de VS te laten komen? Nog los van de verzendkosten is Mouser niet de goedkoopste (een 4A brug heb je bij Dick Best al voor 2/3 van die prijs, en een fractie van de verzendkosten).

Tja goed punt Etoine.

Misschien niet handig, alleen ik ben ook onderdelen voor 3 VCO's aan het bestellen.

Voor de TH VCO 555 daar is al een kant en klaar lijstje voor gemaakt.

En ik woon in Praag, heb je miscchien een beter suggestie??

Misschien uit Duitsland?

(ik ging dus totaal rond de 100 euro besteden) voor 3 VCO's en een PSU. dus hoef ik geen verzend kosten te betalen.

Ja Praag, dat wist ik natuurlijk niet :D

Je zou kunnen kijken bij Reichelt. Maar als je onzeker bent over vervangende types is een bestaande lijst bestellen wel het veiligst...

dit is dus ook levensgevaarlijk.

als je het apparaat te hard neerzet, dan breekt het printje, waardoor je 220v met da kast contact kan maken.
als je veroboard gebruikt, alleen de glasvezel versie, de pertinax is echt te slap.

:koffie:

Aangezien mouser je winkel lijkt te zijn.

tik even "Bridge rectifiers" in de zoek boks en selecteer dan 4A bij forward continues current en klik aply filter
Je ziet er nu een hele boel verschijnen, zijn in wezen allemaal goed.

Je zal er zien met het cijfer 401 zoals in KBU401 (andere merken hebben andere letters)
402, 403 tot zelf 408 is ook even goed, het laatste cijfer slaat op de max reverse spanning en dat mag gerust hoger zijn ;)

Je kan op een breadboard geen 220v zetten, dat is link.
Als je vero of stripboard bedoeld dan is dat geen probleem voor de 220 zijde maar krab dan wel het koper weg rond de 220 aansluitingen en voorzie zekeringen

Op de foto een voorbeeld van een +-12 voeding op vero bord

attachment.php

Daar heb je een punt, er zit al hard kunstof onder de transfo geplakt met wat hotsnot, nog wat afhouderstjes tegen buigen en breken zal ik er nog bij doen.

:biertje:

als je bij mouser besteld moet je gewoon zorgen dat je maar als 70 (?) euro uitgeeft, dan is de verzending gratis
die mouser cart voor de 555 osc is handig idd. (heb er ook 1 gebruikt, en gebouwd)

Back