100k volumepot vervangen voor 5k?!

Draakje

Stamgast
Ik ben al een tijd aan het fantaseren over een 8 kanaals stereo line mixer voor het mixen van verschillende live-sets aka organiseren van jamsessies. Tot nu toe kwam ik niet veel tegen behalve de Dateq Apollo, maar die valt toch buiten mijn budget.
Toen kwam ik in mijn eigen schuurtje mijn behringer rx1602 tegen, een 1u rackmixertje met 8 stereo-inputs. Op zich een prima optie alleen zijn het erg kleine potjes om de volumes te regelen, niet echt handig om verschillende livesets door elkaar te gooien.

Aangezien ik ook nog een aantal zeer grote super robuuste NOS faders heb liggen (gelagerd en wel) zou ik die graag gebruiken voor het mixen van de verschillende inputs van de rx1602. Ik heb de rx1602 opengeschroefd en de volume pots doorgemeten en deze zijn 100k volgens mij. De NOS faders zijn +/-4k. Ik weet dat ik de potjes dus niet zomaar voor die faders kan vervangen, maar is er een manier om mijn plan toch te realiseren?

dan moet de weerstand uit de NOS fader dus zeg maar x 20 , exponentieel worden vergroot.
ik zou niet weten hoe dat moet maar er zijn vast wel elektronische circuits, ICs voor.

ben benieuwd naar de oplossing!

Waarom lag die mixer in je schuurtje?

Ik ben van de zomer verhuisd en bijna al me elektronica ligt nu opgeslagen in de schuur.
Op zich was dat in ons vorige huis ook zo alleen had ik daar het schuurtje omgebouwd tot ministudio, met kachel en zelfgebouwde spouwmuur. Verre van ideaal want wanneer de kachel aan ging droop het water langs de stalen bureaupoten omlaag. En daar stonden al mijn machines dus ook tussen. Maarja ik kon wel diep in de nacht muziek maken terwijl kids en de buren rustig sliepen, je moet wat.
De nieuwe schuur wil ik eerst goed verbouwen voordat het weer een studio wordt.

Maak je eigen mixertje met je NOS faders.

Wat opamps en wat weerstanden en leren over diy mixers op internet en je bent er.

Het zal makkelijker zijn dan een hele reeks smd weestanden in je beringer te veranderen on je 5k faders te doen passen. Veel kans dat dit nodig is.

bedankt voor die link, erg interessant, ga ik zeker uitpluizen!

@ Vic
Een eigen mixer bouwen heb ik ook aan zitten denken maar daar komt toch wel veel bij kijken, het moet natuurlijk wel een beetje geluidskwaliteit hebben. Ik heb zelf wel simpele mixertjes gebouwd op standaard 9Volt voeding en die zijn erg leuk voor thuis, maar als eindmixer voor live-sets zou ik ze niet gebruiken. Die behringer vind eigenlijk best OK, behalve dan de 'hands-on' feel. Die smd weerstanden vervangen enzo is idd ook geen optie. Ik zit nu te denken aan een extra mix punt bv voor de ingang. Gewoon de voeding van die behringer gebruiken en de orginele volume potjes worden dan een soort gain knoppen ofzo

Ik zit nu te denken aan een extra mix punt bv voor de ingang. Gewoon de voeding van die behringer gebruiken en de orginele volume potjes worden dan een soort gain knoppen ofzo

klinkt als een goede oplossing!

de orginele pots standaard op full...en de NOS sliders op een of andere manier ergens tussen koppelen!

Back