Welk workstation moet ik kiezen: Motif, Fantom of Triton LE?

Origineel geplaatst door phutjens
Hoi Shappy,

Dank voor je uitgebreide input!

Tjsa, ik las ook de twijfelachtige recensies van de Kurz op HC. Niet best, op de sound na dan. Maar ben erg benieuwd naar je opinie als 'm getest hebt.

En Cubase: ja, daar heb ik ook nog even aan gedacht. Zou dan een Motif rack of XV 5050 kopen. Maar mijn computer trekt dat niet echt, en belangrijker, ik heb het idee dat dat lastiger en minder intuitief ewrken is dan met een workstation.

Je pc trekt het niet!?! Je heb een PIII man dat is MEER als voldoende, we hebben het hiet over midi, wat qua data geen ruk voorsteld, dus ook niet moeilijk te configureren is.

Over de Fantom hoor ik i.d.d. minder postieve geluiden dan de Motif, maar weet niet of dat in mijn geval ook minder positief zou zijn. Ik denk geen sampler te gebruiken en vind de uitbreidbaarheid van de Fantom voldoende. Zijn er dan nog punten waar de Motif de Fantom 'verslaat'? Sound vind ik te subjectief, dat kan ik toch het best zelf beluisteren, maar andere argumenten zijn welkom!

Ik weet gewoon erg weinig af van de fantom, zoals ik al zei ben ik een beetje op roland uitgekeken, ik heb een JV1080 (10 jaar oud), en ik stond versteld toen ik er achter kwam dat de eerste drie banken exact hetzelfde zijn in de XV5050.
Maar wat Yamaha betreft, een mooie optie van Yamaha zijn de Expansion boards, de VLB´s, mocht het je ding zijn dan is er een VA, FM, zelf een DX7 board waarmee je een compleet nieuwe synthengine (additioneel polyphony) toevoegd aan je Motif, Yamaha is de enige die dit momenteel heeft als optie. Spaart je misschien later weer een nordlead uit ofzo...

Wat kurzweil betrefd begin ik effe een nieuwe thread, er zitten volgens mij een aantal Kurzweil gebruikers op de forum

Origineel geplaatst door shappy1010
Je pc trekt het niet!?! Je heb een PIII man dat is MEER als voldoende, we hebben het hiet over midi, wat qua data geen ruk voorsteld, dus ook niet moeilijk te configureren is.

Euhhh... het begint met MIDI ja, maar daarna wil ik wel wat ik in de sequencer heb staan op een CD-tje zetten. En daar zal het lastig worden. Misschien dat ie het trekt als 1 spoor, maar als ik de MIDI-sporen apart ga opnemen (om vervolgens nog te mixen bijv.) dan gaat het snel fout - zo hoor ik om me heen. Het feit dat m'n geluidskaart de basis dingen al niet goed doet, doet niet veel goeds vermoeden.

Euhhh... het begint met MIDI ja, maar daarna wil ik wel wat ik in de sequencer heb staan op een CD-tje zetten. En daar zal het lastig worden. Misschien dat ie het trekt als 1 spoor, maar als ik de MIDI-sporen apart ga opnemen (om vervolgens nog te mixen bijv.) dan gaat het snel fout - zo hoor ik om me heen. Het feit dat m'n geluidskaart de basis dingen al niet goed doet, doet niet veel goeds vermoeden.

Hmm ik heb een pentium III 1000 met een simpele soundblaster live en kan makkelijk tot over de 8 sporen gaan zonder dat het gaat kraken. Maar dat is toch weer een andere wereld dat los je met een workstation ook niet echt op, er is dan bv. wel de triton studio met cd brander, maar dat vind ik persoonlijk een beetje onzin, je kan dan net zo goed op je pc opnemen met spdif en het branden, scheelt je effe 800 euro in prijs.

Origineel geplaatst door shappy1010
Wij hebben nml. het idee dat kurzweil een beetje vergane glorie is, 5 a 10 jaar geleden waren ze de creme de la creme, maar je ziet ze bijna nergens meer, behalve op marktplaats. Nog Feedback nog peter verspuij heeft ze in het assortiment, en dat zegt al weer wat.

Spreek ik resoluut tegen. Heb zelf een Kurzweil K2600R gehad. Dit mooie beestje is zo degelijk gebouwd en is bakken flexibelere dan een Triton bijvoorbeeld. Ok, ook wat ingewikkelder. De dynamiek is onwijs van de K2600. Ze waren de creme de la creme en ze zijn het nogsteeds. Feedback heeft verder wel degelijk Kurzen in het assortiment. Niet de K2600 omdat de meesten onder ons het al te duur vinden voor ze er mee hebben gespeeld. Ik heb mijn K2600R verkocht omdat ik nog maar 1 workstation wilde hebben en de Triton degene was met toetsen, m'n Kurz was een rack. Had ik het overnieuw gedaan had ik de Kurz nooit verkocht!

Is de polyfonie van de Fantom eigenlijk uitbreidbaar?

Neen, je blijft bij 64 stemmen.

En is die polyfonie ('True 48 polyphony') niet wat weinig? Of werkt die zogenaamde true polyfonie anders dan bij Yamaha en Roland?

De K2600 is 48 noten polyfoon en blijft dat ook. Hij heeft 196 oscillatoren en je kan een klank uit 4 oscillatoren laten bestaan. Dan heeft hij nog steeds 48 stemmen ter beschikking. Bij Yamaha of Roland of andere merken heb je 128 of 64 stemmen, maar vanaf het moment dat je een klank uitbouwt met 2 oscillatoren, dan halveert je polyfonie voor die klank. Daar heeft de Kurz dus geen last van. Aan de andere kant is het zo dat wanneer je bij de K2600 slechts één oscillator gebruikt, je ook met die 48 stemmen blijft zitten, je krijgt er dus geen meer bij.

Mijn persoonlijke voorkeur zou gaan naar een Motif EX of één uit de Tritonserie. :okdan: :doei:

Dank voor je uitleg over de Kurz (ik was even een paar dagen weg en kon niet eerder reageren...).

Nog maar weer eens geluisterd naar Fantom en Motif. Vind de Fantom toch de mindere qua sound. Op gebruiksvriendelijkheid wint Fantom het wel. En potver, wat een mooi groot display heeft ie (handig met sequencing en effecten en layers visualiseren e.d.). Maar ja, sound is toch verreweg het belangrijkst. De Motif dus. IS ook uitgebreider op een aantal punten (sampler, wave-rom, polyfonie e.d.) Moet dan alleen nog een tijdje wachten op de ES serie.

Een ieder die input heeft gegeven in deze thread: super bedankt.

Groet, Pim.

probeer eens een Emu Command station uit. Het zijn uitbreidbare desktop workstations met ruimte voor 3 uitbreidingen. Afhankelijk van welke versie je koopt zit er standaard een dance, hiphop of generieke soundrom in. De klank is beter dan roland en ik vind beter zo goed als triton. Er zit alleen geen toetsenbord in, alleen 1 octaaf aan aanslaggevoelige rubberpads (die goed spelen trouwens).

De soundengine is de topklasse engine van Emu, die van de proteus 2000. sequencer wordt frequent van OS updates voorzien en is erg goed, hij heeft ook heel veel realtime knoppen en ook mogelijkheden voor X0X style beat en loop programmering. betere sequencer dan op keyboard workstations van andere merken.

zou bijna vergeten te vermelden dat ie 32 midikanalen kan aansturen met per kanaal maximaal 16 tracks. je hebt dus 512 tracks ter beschikking per songs of pattern dat je maakt. beter dan de 16 of 32 tracks van vele andere sequencers. heeft ook twee midi outs en 6 individuele audio outs.

Back