Ken je synths

fuse

Gepokt en gemazeld
Soms valt het me wel een op dat menig lid op een of andere synth loopt te geilen. Op zich niets mis mee, alleen maar goed. Maar dan blijkt ook wel eens dat die persoon nog niet half weet wat er nog meer te scoren is en staart zich he-le-maal blind op die ene synth.
En eigenlijk is dat wel jammer. En je moet perse ook niet alle synths kennen maar qua basiskennis valt er best nog wel wat bij te spijkeren voor menig lid dacht ik zo. En je zo de tweedehandjes naar waarde kun inschatten en tegen leuke dingen aanlopen.

Tja mensen maken mekaar ook vaak gek. Als je maar lang genoeg tegen iedereen zegt dat de b.v. TR909 zo super en zo geweldig en zo antiek en zo zeldzaam is, dan gelooft iedereen het en wil uiteindelijk iedereen die bak hebben.
Terwijl het volgens mij zo'n beetje de meest voorkomende drumset is, in elke synth zitten er wel samples van, dat verschil hoor je toch niet meer in de mix. Misschien is het nostalgie ik weet he nie!

Dat is natuurlijk de marketing waar alle grote bedrijven aan doen. Ze creeren zo'n hype rondom een bepaald apparaat. Het zelfde doen bekende producers natuurlijk ook en verhogen ze de 'status' van een bepaalde synth.

De waarde van een synth is dus ook niet de echte waarde. De TR-909 en de TB-303 worden in mijn ogen ook voor teveel geld verkocht. Er zijn namelijk ook alternatieven voor die anders klinken, maar wel voor hetzelfde doel gebruikt kunnen worden. Ieder apparaat klinkt immers anders.

En het is zoiezo verstandig om wat meer rond te kijken. Als je bijv op zoek bent naar dat superstring geluid zijn er meer kasten dan de JP die dat geluid kunnen maken, en vaak veeeeeeeeel goedkoper.

Maar we mogen natuurlijk ook niet vergeten dat er een aantal synths zijn die gewoon uitblinken in gebruiksgemak en geluidkwaliteit/eigenschappen en modulatiemogelijkheden. Deze zullen uiteindelijk ook erg belangrijk zijn voor het bepalen van de 'status' van een synth.

909 ken ik niet echt maar een 303 heb ik gehad en ik ken dan ook zeggen dat als je het echte 303 geluid en loopjes wilt hebben. toch echt de echte bak moet hebben. ik ben het wel eens dat die dingen veel teduur zijn voor wat ze kunnen

maar ik snap je probleem niet helemaal fuse. met een lada kan je ook rijden heb toch liever een bmw

Tsja alles onder de 7 serie vind ik van BMW zowieso toch alles k met p. Maar da's wat anders.

Menigeen weet het verschil tussen die lada en BMW amper en kijken alleen naar dat merkje. Of hoe snel die aan de 100 zit of zo. Een skoda is ook gewoon een volkswagen met "b" onderdelen. En een fiat is wel leuk maar die roesten altijd stukken eerder dan duitse wagens. Of japanners gaan niet snel kapot maar onderdelen is altijd feest omdat die zo duur zijn.

Dat soort dingen dus.

Dus niet alleen of er analoge filters op zitten. Of dat hij zoveel polyfoon of multitimbraal is. Welke IC's erin zitten. Hoe snel die DSP is die erin zit etc etc. Maar ook hoe die krengen klinken, of ze makkelijk in de omgang zijn en passen bij andere modellen. Dat soort info.

daarom pleit ik voor een synthforum sectie ala vintagesynth.org

van en voor synthforum-gebruikers...

we moeten elkaar toch opvoeden? :D

Thread is te vinden in feedback forum...:engel:
Hier dus

Origineel geplaatst door fuse
Tsja alles onder de 7 serie vind ik van BMW zowieso toch alles k met p. Maar da's wat anders.

Menigeen weet het verschil tussen die lada en BMW amper en kijken alleen naar dat merkje. Of hoe snel die aan de 100 zit of zo. Een skoda is ook gewoon een volkswagen met "b" onderdelen. En een fiat is wel leuk maar die roesten altijd stukken eerder dan duitse wagens. Of japanners gaan niet snel kapot maar onderdelen is altijd feest omdat die zo duur zijn.

Dat soort dingen dus.

Dus niet alleen of er analoge filters op zitten. Of dat hij zoveel polyfoon of multitimbraal is. Welke IC's erin zitten. Hoe snel die DSP is die erin zit etc etc. Maar ook hoe die krengen klinken, of ze makkelijk in de omgang zijn en passen bij andere modellen. Dat soort info.

ik denk dat je zo iets moet ondervinden vanuit je zelf, ik heb een heleboel bakken gehad die ik kocht louter en alleen op specs en sound. sta je in de winkel is het nieuw vindt ik het zowiezo gaaf. een middag in een winkel knoppen draaien is voor mij ook geen referentie.

heb in middels wel geleerd welke bakken voor mij het best werken. en welke niet.

het zoeken van info op internet en het "ff" spelen op z'n ding geeft mij geen goede indruk, en naar ervaringen van andere moet je eigenlijk helemaal niet luisteren is mijn ervaring.

gewoon kopen die bak, bevalt ie niet weer wegdoen. werkt het beste(voor mij dan:))

enne eigenlijk wil ik gewoon een lexus net zoals in de gateway op de playstation lekker scheuren

Re: Ken je synths

Soms valt het me wel eens op dat menig lid op een of andere mengtafel loopt te geilen. Op zich niets mis mee, alleen maar goed. Maar dan blijkt ook wel eens dat die persoon nog niet half weet wat er nog meer te scoren is en staart zich he-le-maal blind op die ene mengtafel.
En eigenlijk is dat wel jammer. En je moet perse ook niet alle mengtafels kennen maar qua basiskennis valt er best nog wel wat bij te spijkeren voor menig lid dacht ik zo. En je zo de tweedehandjes naar waarde kun inschatten en tegen leuke dingen aanlopen.
:duivels: :duivels: :duivels:

Ach, wat boeit het nou wat iemand koopt. Zolang hij maar het onderste van de kan eruit probeerd te halen. En het hoeft niet persee te betekenen dat deze pas wat nieuws mag aanschaffen als hij al z'n andere apparatuur 100 procent beheerst. Er zijn overigens maar bar weinig mensen die letterlijk 100 procent beheersing hebben over hun apparatuur.

Enne off topic: Fuse, nog een paar nachtjes slapen en dan kan Muff eindelijk genieten van de 5 serie ter aanvulling van twee nog kleinere K met P wagens ;)

persoonlijk laat ik alle info van de wereld over me heen komen als ik op zoek ben naar een synth of ander apparaat. zo kan ik dan een breed georienteerde keuze maken waar over na is gedacht.

als anderen zich blind willen staren op 1 synth dan gaan ze hun gang maar. het is toch niet onze verantwoordelijkheid als iemand te dom is om informatie op te zoeken? laat ze maar veel te dure apparaten kopen waar je uiteindelijk de helft toch niet van gebruikt. het zal mij aan mijn spreekwoordelijke reet roesten.

en daaruit voortvloeiend: het antwoord op de "welke synth moet ik kopen voor trance" is een virus. als we al die luie trancebeginners nou allemaal aan een virus helpen kunnen we over 2 jaar een enorme lading ongelofelijk goedkope 2ehands viri kopen.

om maar weer ff met die auto-vergelijking door te gaan : tegenwoordig worden er geen slechte autos meer gemaakt,met synths is dat denk ik ook zo.....

( een Fiat van tegenwoordig roest echt niet sneller als andere autos,ik heb nl. een Fiat )

Origineel geplaatst door dione
om maar weer ff met die auto-vergelijking door te gaan : tegenwoordig worden er geen slechte autos meer gemaakt,met synths is dat denk ik ook zo.....

( een Fiat van tegenwoordig roest echt niet sneller als andere autos,ik heb nl. een Fiat )

ja maar het gaat hier niet echt om slechte synths volgens mij?

Origineel geplaatst door EDP
ja maar het gaat hier niet echt om slechte synths volgens mij?

het ging toch ook niet over auto's ? :confused:

Opzich wel een leuke stelling maar:

1. Je moet toch wel erg ver zijn in synthese wil je een synth voor 100% leren kennen. Koop een Nord Modular, hoe lang zul je als gemiddelde synthfreak nodig hebben om alles eruit te halen?

2. Waarschijnlijk heeft het gros van de kopers zo'n bak enkelt nodig voor presets + geteakte presets.

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Opzich wel een leuke stelling maar:

1. Je moet toch wel erg ver zijn in synthese wil je een synth voor 100% leren kennen. Koop een Nord Modular, hoe lang zul je als gemiddelde synthfreak nodig hebben om alles eruit te halen?

2. Waarschijnlijk heeft het gros van de kopers zo'n bak enkelt nodig voor presets + geteakte presets.

Dat is ook maar net wat je zoekt en waar je het voor wil gebruiken, als muzikant vind ik het wel es leuk om een geluidje te maken of een bepaald orgeltje of iets, maar daar ben je soms erg lang mee bezig, nu ik de keuze heb uit 3 krachtige synths is er altijd wel een preset of van internet gehaalde userbank die benaderd wat ik zoek. Alleen al aan synthleads, pads en strings heb ik zo verschrikkelijk veel presets dat ik echt niet zo weten wat ik nog met een extra JP ofzo zou moeten doen. Al die sounds heb ik al in 10-voud!

Nou ja, als je de analogie auto's en synths door gaat trekken mag je ook wel concluderen dat de gemiddelde nieuwe synth van tegenwoordig net zo'n uitgekauwd concept is als menig heilige koe.

En dan zou je een Voyager kunnen zien als een remake van een oud sportmodel maar dan compleet met ABS en weet ik het al niet.

Geen wonder dat er zoveel oude vintage auto's op de weg tegenwoordig te vinden zijn. Niet alleen vrij van wegenbelasting maar ook nog een auto met een karakter en niet zo'n blikken doos met een plastieken interieur.

Origineel geplaatst door fuse
En dan zou je een Voyager kunnen zien als een remake van een oud sportmodel maar dan compleet met ABS en weet ik het al niet.

Of m'n mpc3000le :D Een remake van de mpc3000 en nogsteeds geen abs gheheh... Maar wel kilo's aantrekkingskracht. Alsof een startrek schip zo de bermuda vierkhoek ingezogen wordt :koffie:

Volgens mij is het gewoon een kwestie van aantrekkingskracht, en dat is iets wat nooit te verklaren valt, heeft nl met smaak te maken. Waarom vind ik mijn vrouw mooi en kan mijn buurman er bij wijze van spreken wel op schijten ????
Hetzelfde zal wel met synths het geval zijn. Het enige wat mijn geachte mede-forummers met mij gemeen hebben, is dat we hier met z'n alle van synth's en muziek houden, en verder helemaal NIX ! Ik hou van de string uit een Roland, een ander van de string van Korg. So what ?
Als iemand helemaal geil wordt van een of andere synth, heeft ie daar vast geen reden voor, maar heeft zo'n ding toch een ongelofelijke aantrekkingskracht op diegene. Diegene zal ongetwijfeld wel met allerlei redenen aan komen dragen, maar die redenen zijn allemaal smaakgevoelig. Heeft vaak ook niks met alle specs of onderdelen te maken.
Als ik val voor een synth, heb ik schijt aan alle specs, ik gebruik de helft toch niet.
Enneuh, onderdelen ????? IC's -> wasda ? Hoeveel van welke VCO's -> mij best......als het maar vet klinkt ! (en mijn "vet", zal vast niet jou "vet" zijn)

Ik denk dat het gewoon afhangt van hetgeen wat je wil bereiken. Sommigen kopen een megasynth en hebben genoeg aan de duizenden sounds die te downloaden zijn. Anderen beperken het aantal gedownloade geluiden en gaan eerder op zoek naar eigen sounds. Ik heb minstens net zoveel plezier om m'n eigen sounds te ontwerpen, maar ik kan me net zo goed inbeelden dat geluidsprogrammatie een sleur zou zijn en dat het van de muziek an sich afleidt.

Back