Aural Exciter

Zijn dit nou allemaal Aurel Exciters

Aphex 104
Aphex 204
BBE Maximizer
SPL Vitalizer

en hoe verhouden ze zich met elkaar

Smaak

Smaak

Ik denk dat dit antwoord heel persoonlijk is.

Zelf vindt ik de aphex het beste klinken

Stereo beeld echt wordt breeder , een trein van links naar rechts een echte sensatie !!! ( oude philips plaat )

Maar ja smaak he ?

Een aphex aural exciter is gewoon een parametrisch EQ in het tophoog met een distortion. (zoals ook al eerder is gezegd).
De BBE Sonic Maximizers werken met een delay. Wat die dingen doen is het geluid in 3 banden splitsen en die 3 banden worden dan t.o.v. elkaar gedalayed (oftewel: faseverschuivingen).

Hoe een aphex werkt in het laag (big bottom) weet ik niet.
Ik weet ook niet hoe een SPL werkt.

Je kan er je bijv. je eindmix doorheen halen. Voor bijv. een frisser geluid. Het lijkt dan of het geluid een stuk naar voren gehaald wordt en je minder het idee hebt dat het uit je speakers komt.

Ik gebruik hem nooit voor een eindmix. Het mooie van zo'n exciter is dat je bepaalde instrumenten uit je mix kan laten springen. Ik gebruik hem voornamelijk voor percussie. Overmatig gebruik hiervan komt niet ten goede aan de kwaliteit van de mix is mijn ervaring.

De SPLvitalizer is echt geschikt om je eindmix beter te maken...het kan je mix meer punch/"energie" geven. Ik gebruik mijn Aphex 204 alleen voor individuele instrumenten. De 204 is echt top om bijvoorbeeld je bas vetter te maken. Voor je gevoel komt er meer laag bij, maar dat is niet zo. De hogere frequenties worden beinvloed. Ook is de 204 een uitkomst voor VST-i's. Deze willen nogal eens flauw klinken in vergelijking met harware synths...totdat je de 204 erover gooit... :D

Origineel geplaatst door musica
De SPLvitalizer is echt geschikt om je eindmix beter te maken...het kan je mix meer punch/"energie" geven.
Eigenlijk trek je je mix uit fase,plat gezegd
Ook is de 204 een uitkomst voor VST-i's. Deze willen nogal eens flauw klinken in vergelijking met harware synths...totdat je de 204 erover gooit... :D [/B]

Vst i hebben alzoveel hoog spectraal gezien,je versterkt dat dan nog eens.

hebben we het hier eigenlijk over hetzelfde als wat de imager doet uit de wavesbundle?
dat je zeg maar links en rechts voorbij je speakers gaat? het is namelijk de enige die ik heb en vroeg me af of er voor de mac nog wat meer zijn

ik vind die imager namelijk redelijk klote omdat die echt rare dingen doet met het geluid. de balans wordt heel anders, je moet dan ongeveer alles in je mix aanpassen. ik gebruik ook nog wel eens de enigma om iets op een andere plek te laten klinken, maar dat klinkt weer zo enigma
ik wil namelijk graag sommige dingen wat verbreden zonder dat het een raar wollig dekentje wordt

of is gewoon iets hardwarematigs kopen de beste oplossing?

er zitten geen buizen in.

Het is deels digitaal en deels analoog...maar dat precies zit weet ik ook niet.

op de onderkant van mijn EX5 zit een sticker waarop zoiets staat als 'aural exciter is a trademark of Aphex'.
En je kan dan ook een aural exciter kiezen bij de insert effects. Ik neem aan dat het in wel meer (yamaha) producten zal zitten? Heeft iemand een aural exciter in zijn Motif (ES) ?

Origineel geplaatst door Neon Vomit
:confused:

Werkt dat ding nou met buizen of is ie helemaal digitaal?

Het ding werkt voor zover ik weet helemaal analoog. Maar gewoon met transistors en nie met buizen.

Buizen zijn voor gitaristen...

Het verhaal wat ik heb gelezen is dat het ding is uitgevonden door meneer Aphex toen ie in zn schuurtje een stereo versterkertje in elkaar aan het knutselen was. Hij had iets verkeerd gedaan waardoor één kanaal goed klonk en één kanaal all het laag wegfilterde en het overgebleven hoog distortte. Maar als ie op de mono knop drukte (versterkers hadden toen een mono knop) en dus de twee kanalen met elkaar mixte klonk het ineens pleurisvet...

In het begin kon je die dingen ook niet kopen maar kon je alleen iemand van Aphex inhuren die dan met zo'n apparaat langs kwam om je mix te exciten...

Kweenie of dit allemaal waar is maar het is in ieder geval een goed verhaal

Origineel geplaatst door joriz
op de onderkant van mijn EX5 zit een sticker waarop zoiets staat als 'aural exciter is a trademark of Aphex'.
En je kan dan ook een aural exciter kiezen bij de insert effects. Ik neem aan dat het in wel meer (yamaha) producten zal zitten? Heeft iemand een aural exciter in zijn Motif (ES) ?

Het zit ook als effect in een SY99. Klinkt apart en geeft reeglmatig dat extra beetje 'realisme' aan bepaalde imitaties (muted trumpet bv).

:doei:

Origineel geplaatst door 4-Tek
Het ding werkt voor zover ik weet helemaal analoog. Maar gewoon met transistors en nie met buizen.

Is de Aural Exciter type B ook helemaal analoog dan?

Hebben ze trouwens wat ruis, of valt dat wel mee?

Dit is ook een leuke,

Deze is goed voor de bassen, voor aan een sub groep of iet dergelijks

SPL Electronics
Stereo Vitalizer MKII-T 2-Kanal

Origineel geplaatst door Neon Vomit
Is de Aural Exciter type B ook helemaal analoog dan?

Hebben ze trouwens wat ruis, of valt dat wel mee?

Weet niemand dit?

Back