De mooiste professionele studio's!

Schatting:

Gebouw: 400000 euro
Console studio A: 45000 euro
Console studio B: 35000 euro
Console studio C: 37000 euro
Outboard studio A: 20000 euro
Outboard studio B: 20000 euro
Outboard studio C: 20000 euro
Professionele Akoestiek: 10000 euro
Verbouwen ruimtes: 8000 euro
Kabels: 5000 euro

Totaal: 600000 euro?????

Bedoel je daarmee Galaxy? of BOP? Ik denk dat je voor beide zo eens n nulletje erbij kunt zetten. Geen enkele van de consoles in beide studio's kosten zelfs 2e hands de prijzen die je noemt. N SSL9000K ging in zo'n configuratie al snel richting de 800.000 euro. En n Neve dikke nieuwe Neve heb je echt niet onder de 200.000 euro. Ik heb bij mij in de studio al voor meer dan 20.000 euro aan outboard staan...

het zijn natuurlijk ook gewoon facilitaire mega-bedrijven.

een schoolcomplex met alles erop en er aan kost ook wat geld.

het zijn natuurlijk ook gewoon facilitaire mega-bedrijven.

een schoolcomplex met alles erop en er aan kost ook wat geld.

Ja psies. Het is gewoon opschalen. Wat ik me dan afvraag is hoe ze zijn opgestart.. Uit het niets? Of als spin-off ergens van.. Dat is interessant.

Ik vraag me altijd af hoe prettig zo'n studio nou werkt. Veel apparatuur staat op de grond (of is tegen het dak geschroeft) en staat ver uit elkaar.

... blijft indrukwekkend om te zien...

Ik vraag me altijd af hoe prettig zo'n studio nou werkt. Veel apparatuur staat op de grond (of is tegen het dak geschroeft) en staat ver uit elkaar.

... blijft indrukwekkend om te zien...

Alles staat bij dat soort studio's in dienst van de akoestiek. Dus lage racks, symetrische opstellingen, en vreemde hoeken in de ruimte. De akoestiek/speakers/mengtafel maken de ruimte zo uniek om fantastisch in te werken.

k'gleuf dat zelfs elke ruimte gebouwt is op grote spiralen om de meest subberigste sub sounds nog te isoleren...

Klopt. En elke ruimte weegt geloof ik meer dan een jumbojet (vraag niet welk type).
Er heeft een keer een heel artikel in de Interface gestaan over Galaxy. Misschien zoek ik hem vandaag wel even op. De console die ze toen hebben laten maken, was de eerste in zijn soort van die serie, en kostte toen dacht ik bijna € 1.000.000. En ze hebben al een paar ton aan outboard staan. Als ik het nummer van de Interface nog kan vinden, zie ik wel even of er nog wat meer sappige details in staan.

Ik geloof ook gelezen te hebben dat er tussen de verschillende opnameruimtes glas zit (ik bedoel dus niet tussen opname- en controleruimte, maar echt tussen de opnameruimtes zelf). Dus in de ene ruimte een symfonisch orkest en ernaast gelijktijdig Rammstein full power (dit voorbeeld gaven ze zelf). Zo goed geïsoleerd dat ze elkaar niet horen.

Maar reken maar dat die hele studio in totaal meer dan 10 miljoen kost. :{

tja, daar zit je dan als Synthforum-lidje met je goedkope hokkie een beetje house-beatjes uit
een speelgoed Korgje te frustselen...

waarvoor doe je het nog eigenlijk! als je voor een kwartje geboren bent......
en die beste stuurlui hebben ook een heel groot schip tot hun beschikking.

en hoe ga ik dat allemaal ooit kunnen betalen??

ik stop ermee...

je kan een homestudio ook helemaal niet vergelijken met zo'n studio.

in zo'n belachelijk grote ruimte ga je natuurlijk niet achter een schermpje beatjes zitten knippen.
en anders om zal je in je homestudio nooit een orkest kunnen uitnodigen voor een stukje orkest -geweld!

ik heb rondgehangen in de Wisseloord studioos en ik vond het wel gezellig daar. die typische studio-sfeer. donker en veel hout.
auto-sigaretten aansteker ingebouwd in de SSL-tafel. in de opnameruimte zelf notenbenen stond een klein ijskastje te ronken met drank voorraad!
die ruimtes zijn daar niet heel groot en zou prachtig zijn om zo iets voor jezelf te hebben. maar dan moet je het ook weten te gebruiken.

als je alleen wat dancemuziek maakt dan volstaat een gemiddelde home studio. ik zou heel graag met drums, echte piano, orkestje enzvoort wille nwerken..dan heb je zo'n ruimte wel nodig. al kan je ook leuke dingen doen in juist een kleinere ruimte.

ik zoek al eeuwen naar goede fotos en liefst ook platte gronden van Frank Zappa's (r.i.p)
Utility Muffin Research Kitchen Studio

dat is een studio (lees: creatief lustoord van kamers en gangen) die ik persoonlijk wel kan waarderen!

zappa28f-4-web.jpg

in zo'n belachelijk grote ruimte ga je natuurlijk niet achter een schermpje beatjes zitten knippen.
en anders om zal je in je homestudio nooit een orkest kunnen uitnodigen voor een stukje orkest -geweld!

ik heb rondgehangen in de Wisseloord studioos en ik vond het wel gezellig daar. die typische studio-sfeer. donker en veel hout.
auto-sigaretten aansteker ingebouwd in de SSL-tafel. in de opnameruimte zelf notenbenen stond een klein ijskastje te ronken met drank voorraad!
die ruimtes zijn daar niet heel groot en zou prachtig zijn om zo iets voor jezelf te hebben. maar dan moet je het ook weten te gebruiken.

als je alleen wat dancemuziek maakt dan volstaat een gemiddelde home studio. ik zou heel graag met drums, echte piano, orkestje enzvoort wille nwerken..dan heb je zo'n ruimte wel nodig. al kan je ook leuke dingen doen in juist een kleinere ruimte.

In je home studio klinkt ook alles veel persoonlijker vind ik. En idd de creativiteit zou me ook naar de schoenen zakken. Liever een sfeervol kot met kerstverlichting vol spul waar je blij van word. Kan er niet tegen als plaatjes te perfect en gepolijst klinken.. the human element, remember boys! Mag wel es rauw klinken misschien.

Er heeft een keer een heel artikel in de Interface gestaan over Galaxy. Misschien zoek ik hem vandaag wel even op.

Interface nr. 136 van maart 2010 p.44.....

Ze hebben 3 vestigingen. Die waarvan de foto's zijn geplaatst is de grootste, in Mol.
Ze hebben 5 opnameruimtes en 3 controleruimtes. De ruimtes staan visueel met elkaar in verbinding door glas tot 11cm dik met een akoestische schieding tussen de ruimtes van meer dan 100dB op 60cm. De grote opnameruimte is een bunker van 1.500 ton op veren (gewicht van 7 Boeings). Die hall (zo noemen ze de grote opnameruimte) is 330 m2 en 8 meter hoog (2.500m3 inhoud).

Qua apparatuur hebben ze onder andere een Neve 88 D digitale tafel en een analoge API Vision, die bijna € 900.000 kostte. De API Vision hebben ze laten maken omdat de SSL9000 niet voldeed voor surround.
De apparatuur bedraagt ongeveel 20% van de totale kosten in de studio.
Ze hebben zelfs een eigen hoogspanningsruimte om een zo zuiver mogelijke sinus te krijgen voor de stroom. En natuurlijk super bekabeling.

Leuk artikel om nog eens door te lezen......

Dit is natuurlijk wel een heel andere dimensie dan je home-studio. Maar deze thread ging over gave grote studio's, en dit is er wel eentje hoor! :P

In je home studio klinkt ook alles veel persoonlijker vind ik. En idd de creativiteit zou me ook naar de schoenen zakken. Liever een sfeervol kot met kerstverlichting vol spul waar je blij van word. Kan er niet tegen als plaatjes te perfect en gepolijst klinken.. the human element, remember boys! Mag wel es rauw klinken misschien.

Ze hebben bij Galaxy juist een hele gave akoestiek......

En zo'n studio heeft natuurlijk wel wat andere klanten dan wat je in je home-studio zou doen. Barok orkestjes, Rammstein, Scorpions met het Berliner Philharmoniker.
Probeer het maar gewoon niet te vergelijken. En voor hen is het een bedrijf en niet een uit de hand gelopen hobby. In het bouwen van de studio tot wat het is hebben ze 300.000 manuren zitten......:halleluja

Ik wil het toch eens meemaken zoiets :D

Back