verschil sm57 > sm58 > beta's

poul

Stamgast
hoyo,]]

volgens mij weet, ik het eigenlijk wel. maar niet precies en ook niet echt zeker. de sm57 is wat gerichter, maar ik heb van beiden de polar petterns nog nooit gezien. iemand een linkje misschien?
een vriend van mij beweerd dat het alleen een andere kop is, maar dat slaat natuurlijk nergens op.

maar wat is dan weer het verschil met de beta versies van beiden? zijn ze beter, of juist slechter, of gewoon.. anders...

en welke gebruik je over het algemaan om wat uit te versterken?

???

puol

Hoi!

De SM57 is een typische instrumentenmicrofoon om van alles uit te versterken (van gitaarversterker tot saxofonist) en de SM58 is een typische zangmicrofoon. De Beta-versies van beide microfoons zijn wat beter bestand tegen rondzingen, zodat je live minder snel problemen kunt krijgen. Wat technisch exact de verschillen zijn weet ik niet precies.

.Phontaq

de sm58 is omni, de 57 is supergericht.

hier zijn trouwens de sites van de SM serie en de Beta serie

Ik gebruik 2 SM58's, en eigenlijk alleen voor vocals. Meestal in het oefenhok met het bandje, maar voor opnames zijn ze ook wel geschikt, mits de zanger(es) gezegend is met een niet al te zuiver stemgeluid.
Voor fatsoenlijke opnames van instrumenten kun je toch het beste een condensator-mic gebruiken, is mijn ervaring.
Ik heb ooit drums versterkt met een paar SM58's en geleende SM57's, maar vond het geluid toch echt niet overtuigen.

Origineel geplaatst door cyan_circle
de sm58 is omni, de 57 is supergericht.

hier zijn trouwens de sites van de SM serie en de Beta serie

nee toch, de 58 is toch ook een cardiod? dat is duidelijk hoorbaar als je niet recht in de microfoon zingt. de 57 zou dan een hyperdardiod zijn...

puol

Inderdaad: de SM 57 en 58 zijn beiden een mikrofoon met een Nierkarakteristiek.
De Beta 58 is een supernier, dus je zal echt recht voor de mikrofoon moeten gaan staan wil hij de opname zo natuurgetrouw door kunnen geven. Ideaal voor studio gebruik waar diverse muzikanten tegelijk spelen. (denk aan de 2 meter sessies van Jan Douwe Kroeske, waar bijna alle vocalen met een Beta werden opgenomen). Alles wat daaromheen voor signaal is zal hij onderdrukken.

Ik vermoed dat de SM 57 meer voor instrumentenopnamen wordt gebruikt en de SM 58 voor zang ( het prodium). Bij de SM 58 moet je echt heel dicht bij de mikrofoon staan wil hij signaal doorgeven. Ideaal dus voor live, want hij pakt dan ook minder geluid op van de monitoren.

Wil je een cleane sound wat lijkt op een condensator, dan zou ik gaan voor de BETA.

Groet Erik

SM 57: nier
SM 58: nier
Beta 57: supernier (of zo'n krappe nier dat het bijna een supernier is)
Beta 58: supernier (vangt echter meer op aan de zijkanten dan een Beta 57a in mijn ervaring)
De 58's van de twee hebben een wat wolliger geluid dan de 57's. Kan prettig zijn voor Dinand of Bono achtige zwoeligheid.
De beta's hebben een wat helderder geluid dan de SM's.
Ze kunnen erg prettig zijn op monitors maar kijk uit rond de 8 kilohertz.

Beta 57's zijn perfecte zangmicro's voor een luide band met een vrij zachte zanger/zangeres.
Er is veel discussie over wat de betere microfoons zijn. Sommige technici zwren bij Beta's maar je komt ook riders tegen waarin staat: "SM58 (NO BETA !!!)". Dat zijn dan de mensen die het crispy randje van een beta niet prettig vinden.
Let ook op:

Er is een Beta 57 en een Beta 57a. Het verschil is vrij groot. Naar mijn mening wil je de Beta57a
Hetzelfde geld eigenlijk voor de Beta 58 en Beta 58a.

Als het om zang gaat en je hebt wat extra centjes, probeer dan ook zeker eens de SM87 of de Beta87a

Er zijn mensen die de kap van een 58 afdraaien en zeggen: "Nou is het een 57" maar dat is niet helemaal waar.

Live zijn allen uitstekende keuzes, smaak is de beslissende factor. In de studio ben je behalve bij instrumenten met erg hoge geluidsniveau's bijna altijd beter af met een (goede) condensator (dus niet met een AKG C1000 IMHO)

Live is een (beta) 57 een uitstekende keuze voor: Snare Drum, Toms, Gitaarversterkers, Trompetten, Conga's, Timbales, Zang
Een (beta) 58 is een uitstekende keuze voor: Zang, Saxofoons, Dwarsfluit, Leslie
Voor Bass drum en basversterkers zou je dan nog een Beta52 of een (AKG) D112 of een (Sennheiser) MD 421 moeten hebben.
Voor Overhead microfoons (voor de cymbals) heb je echt weer een behoorlijke condensator nodig. Liefst 2 (L en R) en nog een derde voor de hihat. Voorbeelden: AKG C451, Neumann KM184, Shure SM 81 of KSM 137

Groet,
Allert

PS: Als je nog nooit een SM58 als hamer hebt gebruikt ben je geen echte roadie :)

Laatst gewijzigd:
Zo dat is nog eens een uitgebreid antwoord. Iemand met ruime ervaring zo te lezen. Complimenten.

Groet Erik

Origineel geplaatst door Allert
SM 57: nier
SM 58: nier
Beta 57: supernier (of zo'n krappe nier dat het bijna een supernier is)
Beta 58: supernier (vangt echter meer op aan de zijkanten dan een Beta 57a in mijn ervaring)
De 58's van de twee hebben een wat wolliger geluid dan de 57's. Kan prettig zijn voor Dinand of Bono achtige zwoeligheid.
De beta's hebben een wat helderder geluid dan de SM's.
Ze kunnen erg prettig zijn op monitors maar kijk uit rond de 8 kilohertz.

Beta 57's zijn perfecte zangmicro's voor een luide band met een vrij zachte zanger/zangeres.
Er is veel discussie over wat de betere microfoons zijn. Sommige technici zwren bij Beta's maar je komt ook riders tegen waarin staat: "SM58 (NO BETA !!!)". Dat zijn dan de mensen die het crispy randje van een beta niet prettig vinden.
Let ook op:

Er is een Beta 57 en een Beta 57a. Het verschil is vrij groot. Naar mijn mening wil je de Beta57a
Hetzelfde geld eigenlijk voor de Beta 58 en Beta 58a.

Als het om zang gaat en je hebt wat extra centjes, probeer dan ook zeker eens de SM87 of de Beta87a

Er zijn mensen die de kap van een 58 afdraaien en zeggen: "Nou is het een 57" maar dat is niet helemaal waar.

Live zijn allen uitstekende keuzes, smaak is de beslissende factor. In de studio ben je behalve bij instrumenten met erg hoge geluidsniveau's bijna altijd beter af met een (goede) condensator (dus niet met een AKG C1000 IMHO)

Live is een (beta) 57 een uitstekende keuze voor: Snare Drum, Toms, Gitaarversterkers, Trompetten, Conga's, Timbales, Zang
Een (beta) 58 is een uitstekende keuze voor: Zang, Saxofoons, Dwarsfluit, Leslie
Voor Bass drum en basversterkers zou je dan nog een Beta52 of een (AKG) D112 of een (Sennheiser) MD 421 moeten hebben.
Voor Overhead microfoons (voor de cymbals) heb je echt weer een behoorlijke condensator nodig. Liefst 2 (L en R) en nog een derde voor de hihat. Voorbeelden: AKG C451, Neumann KM184, Shure SM 81 of KSM 137

Groet,
Allert

PS: Als je nog nooit een SM58 als hamer hebt gebruikt ben je geen echte roadie :)

zo, die kopieer ik even naar mn HD :)

bedankt!

Back