Als je ff zoekt vind je hier volgens mij al een draadje over. (en als je nog wat beter zoekt waarschijnlijk nog veel meer)
En (ik kan het niet laten) wat heb je er nou aan als ik zeg dat de d-station mooier is? Precies, nog nix, dus zelf luisteren is ook nog nie zo verkeerd...
Dit is weer zo'n eeuwige vergelijking zonder winnaar. De x-base schijnt iets beter te klinken, maar de drumstation kan wat meer.
Het nadeel van de x-base is wel dat hij maar een polyfonie van 3 heeft en er geen toms inzitten.
Je zou ook eens kunnen kijken voor de airbase. Deze heeft een hogere polyfonie, maar heeft weer niet de o zo gemakkelijke gebruikersinterface. Maar hier is ook al een threadje over.
Dus even de zoekmachine gebruiken. Bij threads over drumcomputers worden deze apparaten ook altijd genoemd.
Zou ik liever de AiRBase en de D-station vergelijken, denk ik. Ik heb zelf de oudere versie die nog gewoon "Drumstation" heette, V1.2, en die werkt puik. Ziet er misschien niet zo mooi meer uit (geen ronde knopjes e.d.), maar is precies hetzelfde.
De AiRBase heeft ook een wat alternatievere, rauwere sound met meer modulatiemogelijkheden. De Novation is meer gericht op het goed emuleren van de 909 en 808, en daar kom je zeker mee weg - zeker omdat de originelen vaak nog een lading EQ en limiting, distortion, effecten, compressie over zich heen krijgt.
De Xbase heeft een on-board step-sequencer, maar het aantal stemmen tegelijkertijd valt me iet of wat tegen (3 - bas, snare, hihat open/close).
Misschien kun je ook eens kijken naar een Waldorf Rack-Attack?
Ik heb sinds een paar dagen een X-base en hij bevalt zeer goed. Het is jammer dat die zo weinig stemmen heeft (maar goed de claps en cymbals dan maar via de sampler). De sounds, vooral de bassdrum, klinken echt vet.
Ik gebruikte hiervoor Rebirth (is mischien ook een alternatief) om aan de 909 te komen, maar de X- base klinkt echt vetter (zal ook aan de soundcard liggen). Alleen de snare klinkt iets dunner maar is wel erg bruikbaar.
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.