ik, computerleek

Googol

Ouwe rot
Ik computerleek...

Ironisch dat de meeste mensen op dit forum eerst met
software beginnen en later met hardware.
Bij mij is het net andersom.
Ik ben een loodzware beginneling in computers.
Ik gebruik hem maar ook voor Cubase te laten draaien.
En dat is in de loop van jaren mijn werkwijzen geworden. Ik doe
verder alles met synths.
Nu komt het steeds vaker voor dat ik een waf,blaf
bestandje wil uploaden maar die is nog altijd van kwaliteit…
om te huilen!!!! Dat ligt aan m’n geluidskaart en hier volgt ook meteen mijn vraag…
Welke kaart kan ik het beste aanschaffen?
Niet te duur graag. Het mag wat in/uitgangen
hebben en het moet vlug en makkelijk zijn.
Voor den PC.

Ik ben ook van hardware naar software gegaan , maar alleen wat betreft opnames dus harddisk Rec , en Midi Seq. Nu ben ik een beetje al die softsynths
aan het proberen en kijken welke het beste bevalt.
Wat betreft een geluidskaart kun je voor 150 euro al een leuke kaart kopen bijvoorbeeld een Audiowerk 8 of een Teratec . Ben je tevreden over het werken met je PC kun je later altijd een stapje hoger gaan met een duurdere kaart.

Origineel geplaatst door tronmusic

Wat betreft een geluidskaart kun je voor 150 euro al een leuke kaart kopen bijvoorbeeld een Audiowerk 8 of een Teratec . Ben je tevreden over het werken met je PC kun je later altijd een stapje hoger gaan met een duurdere kaart.

een audiowerk 8 voor € 150?? waar???
die mogen er mij 100 leveren........

Goed op markplaats kijken dan kom je vanzelf Audiowerk 8 tegen,
of plaats een advertentie gezocht Audiowerk 8.
zo ben ik aan deze kaart gekomen voor 150 Euro en trouwens een
Media III kaart voor 160 Euro. met een beetje geduld kun je hem
echt voor 150 Euro kopen.

Een EWS64 geluidskaart.
Wil ik installeren. Goed.
Kochten ’m in de winkel,
kreeg er software (niet compleet) bij en of ik
het software programma wilde afmaken met updates.
Nou, wat kreeg ik dus: Error dit, error dat, geluidkaart afzetten
in de BIOS mode etc. STIK ! Pleur de kaart eruit !
In doos gedaan en in kast verstopt. 6 jaar later (nu dus)
wil ik hem als nog in m'n (inmiddels PIII) computer
installeren.

Nu kan ik ook eindelijk eens vragen hoe ik dat het beste kan
doen. in de winkel wisten destijds ze ook nie veel.
en wat zijn de laaste updates?

Zo kom je nog eens wat tegen als je alles aan het opruimen bent. ;)

Maar is dat geen ISA kaart? Zo ja, heb je nog wel een ISA slot op je moederbord zitten? Zo ja, post dat ff, dan gaan we daarna verder. :)

Nou moe!

Veel plezier met die kaart. Hij klinkt wel OK maar is een hel om te installeren. (helemaal als het niet zo je ding is)
Wat ik d'r nog van weet is laat alle IRQ's op de standaard waarden staan die Teringtec aanbeveelt (dicteerd) en gebruik de nieuwste drivers. (gewoon ff bij www.terratec.de neerladen)
Zorg dat de instellingen van de mixer goed staan en bewaar die en blijf er verder vanaf. De effecten zij zowieso bagger dus die heb je niet nodig en die soundfonts zijn bijna allemaal GM sounds dus daar word je ook niet vrolijk van.

Suc7

Als ik het goed begrijp is er op jouw moederboard een geluidschip geinstalleerd. Wanneer je een nieuwe geluidskaart in je comp prikt moet je deze uitzetten.
Dit doe je in het BIOS. Wanneer je je comp opstart staat er vaak:

- hit XXX to enter setup.

Voor XXX lees je bijvoorbeeld DEL

- Doe dit.

Nu moet je het BIOS menu opzoeken waar de geluidschip benoemd word. Bij mij is dat het menu Intergrated Periphals.

In dit menu wandel je naar de geluidschip. Deze staat enabeld. Disablel deze (vaak met page up of page down). Nu op ESC en nog een keer F10.

- Save changes? --> Yes.

Nu je EWS kaartje erin prikken en opstarten die comp. In windows drivers instaleren (CD erin en setup opstarten). Daarna nog even langs de fabrikant surfen om the zien of er nog updates op de driver zijn.

Succes!

Hoor graag hoe dit afgelopen is.

Greetz,

Yawgmoth

Hij heeft er dus al ingezeten, dat is wel handig om te weten. :)

Wat je moet doen is dus opzoek gaan naar de laatste drivers die bij je OS passen. ( http://www.drivershq.com ) Alle updates downloaden, in een map zetten en alvast uitpakken. Daarna steek je de kaart erin ( na je pc uit te hebben gezet ! ) en start je opnieuw je pc op. Na het opstarten zal Windows gaan vragen naar de drivers van je kaart. Dan verwijs je gewoon naar de map waar je je drivers hebt neergezet. Mocht Windows je kaart nu niet detecteren moet je zelf via Control Panel > Add/Remove Software je kaart laten detecteren en dan hetzelfde als hierboven uitvoeren, dus naar de drivers verwijzen.
Mocht je er verder niet meer uitkomen of geen drivers kunnen vinden moet je het ff laten weten, dan kijken we zo weer ff verder. :)

Je zou trouwens ook nog een .exe bestand kunnen downloaden ipv een .inf bestand. Dan zul je na het opstarten eerst dat .exe bestand moeten runnen, want daar zitten de drivers al in. Maar ik weet niet of Terratec zo z'n drivers aanbiedt?

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Yawgmoth
Als ik het goed begrijp is er op jouw moederboard een geluidschip geinstalleerd. Wanneer je een nieuwe geluidskaart in je comp prikt moet je deze uitzetten.
Dit doe je in het BIOS. Wanneer je je comp opstart staat er vaak:

Nee, dit hoeft helemaal niet. Je kan nl. 2 geluidskaarten naast elkaar runnen. Onboard en als PCI kaart.

Origineel geplaatst door krz
Hij heeft er dus al ingezeten, dat is wel handig om te weten. :)

Wat je moet doen is dus opzoek gaan naar de laatste drivers die bij je OS passen. ( http://www.drivershq.com ) Alle updates downloaden, in een map zetten en alvast uitpakken. Daarna steek je de kaart erin ( na je pc uit te hebben gezet ! ) en start je opnieuw je pc op. Na het opstarten zal Windows gaan vragen naar de drivers van je kaart. Dan verwijs je gewoon naar de map waar je je drivers hebt neergezet. Mocht Windows je kaart nu niet detecteren moet je zelf via Control Panel > Add/Remove Software je kaart laten detecteren en dan hetzelfde als hierboven uitvoeren, dus naar de drivers verwijzen.
Mocht je er verder niet meer uitkomen of geen drivers kunnen vinden moet je het ff laten weten, dan kijken we zo weer ff verder. :)

Je zou trouwens ook nog een .exe bestand kunnen downloaden ipv een .inf bestand. Dan zul je na het opstarten eerst dat .exe bestand moeten runnen, want daar zitten de drivers al in. Maar ik weet niet of Terratec zo z'n drivers aanbiedt?

Ik zal het eens op zaterdag proberen(heb ik tijd).
De EWS gebruik ik om alleen wat wafje's te maken.
niet voor de interne synthesizer en zeker niet voor die belachelijke deley,deley,deley...

Ik had 'm inderdaad al een tijdje ik de kast staan.
ik wilde eerst een nieuwe kopen maar mijn banksaldo
liet dat niet toe. dus dacht ik...waarom stop ik mijn oude kaart
er gewoon niet in.:confused: ;)

wat ook belangrijk is voor een goede configuratie van een kaart is het toewijzen van irq aan een pci slot.
zo verkom je dat er irg worden gedeeld. vaak moet je dan wel je printerpoort uitzeteen om er een over houden, maar het loont wel

goed id idd.. zeker als het een ISA kaart is..

Origineel geplaatst door bambamstudio

een audiowerk 8 voor € 150?? waar???
die mogen er mij 100 leveren........

Jongens jongens !!;) niet te snel !!

Audiowerk 8 : k'zal het het je nog sterker vertellen €149
Hiero moet je zijn !

En dan linkje emagic mega deal.

PS Bamse...als 'tip betaling' zou ik zeggen doe mij maar zo'n kaart......en CraZ ook want van hem kwam de tip ;)

Laatst gewijzigd:
Nou ben ik bij verschillende winkels geweest
(Den Bosch heeft er 3 dus ik was zo klaar)
2 van de winkels vroegen...'geluidskaarten?'
de derde kwam met 3 kaarten.
-Terratec (slik) DMX
-Yamaha DSPfactory
-Hammerfall light DIGI 9636

Ben dus een leek hierin,
dus wat vinden jullie zelf over de kaarten?

Back