dither-(ing)

Dithering

Dithering

Is het makkelijkst uit te leggen aan de hand van een grafisch voorbeeld. Om met alleen de kleuren zwart en wit een 'mooie' overgang te maken.. kun je dithering toepassen.. vroeger op de Commodore 64 noemden we dat 'pixelen'. Zie hier een voorbeeld:

dither.gif

Bij resamplen van audio en het converteren van bitrates wordt een dergelijk principe bijvoorbeeld ook toegepast.

Relax......thanks voor je uitleg !!!

Dus als ik het goed begrijp : Als ik bijv. van 24 naar 16 bit wil zorgt dithering ervoor dat dat smooth gebeurd !! ??

Klopt dat ??

Origineel geplaatst door bambamstudio
goed begrepen....

waar het forum al niet goed voor is......;)

Oke dan ........ dan heb ik um gesnopen.

Weer wat kennis opgedaan! :)

Gebruik van Mini Disk

Gebruik van Mini Disk

Ik kwam deze oude thread tegen, en die inspireerde mij tot een vraag die 'k al 'ns eerder had gesteld, maar nooit antwoord op had gekregen.
Dit dithering, is dat ook de reden voor het gebruik van een MiniDisk als intermediair tussen PC-recording en CD-branden?
graag uitleg.

Volgens mij niet. Althans als je van pc naar minidisk gaat gebeurt er over het algemeen niets met de bitresolutie. Er gebeurt wel wat met de samplerate, maar dat heeft niks met dithering te maken.

Dithering is, dacht ik, alleen van belang als je van een hoge naar een lage bitresolutie converteert.

-- HW

Maar ....

Maar ....

... waar dient dat overzetten op MD dán voor? omdat ik het zo vaak tegenkom, kreeg ikhet idee dat het een duidelijk doel heeft om het geluid te veranderen. Net zoiets als audio opnemen op tape om het geluid warmer te krijgen en om compressie te krijgen.

Pjeut.

Of misschien...

Of misschien...

...als compact medium om door een masterer tot eindprodukt te maken? Dat had dus ook op een Cd-tje kunnen worden gebrand.

Is er een programma dat kan ditheren in bulk?

Ik heb een sample-cd met allemaal 24 bits wav-jes, die wil ik allemaal omzetten naar 16 bit. Je begrijpt dat ik niet 1 voor 1 wil gaan omzetten...(ja ik ben lui :D )

Back