Ontwerp MIDI clock splitter

Fretloos

bliep
Na een hoop gedoe met apparaten aan elkaar linken met midi thru's, wilde ik iets gaan maken wat "alle" problemen oplost. Ik wil een doosje met 6-10 midi outputs, die allemaal dezelfde clock krijgen. Nou zijn er wel een aantal oplossingen te koop, maar die zijn vrij prijzig en bovendien wil ik mijn Arduino kennis eens inzetten voor een bruikbare tool in mijn eigen setup. Aangezien ik in de kerstvakantie hopelijk tijd heb om hier tijd aan te besteden, wilde ik graag wat input van jullie hebben om dit ding zo veelzijdig als mogelijk te maken.

Het apparaatje zoals ik hem nu in gedachten heb kan clock krijgen van vier bronnen: Een eigen generator; MIDI IN; Trigger IN; en USB MIDI IN. Vervolgens word dit simpelweg doorgestuurd naar een aantal midi en trigger outs.
(Als bonus functie kan het ook als MIDI splitter werken, waar ieder kanaal IN, naar een andere OUT gestuurd word.)
(Een andere bonus functie is de bar indicator, die telt iedere maat een blokje optelt, zodat ik ergens kan zien wanneer ik weer eens een geluidje moet veranderen :o: )

Dus, zien jullie de waarde van dit ding? Wat voor features zou er bij willen dat het in jouw setup zou passen?

csYzr5c.png

Ik zie niet in waarom deze splitter een eigen midi clock moet kunnen genereren. De hoofdsequencer geeft start/stop en het tempo, en midi noten en CC's naar de rest. Er zitten dan wel start/stop knoppen op, maar dan werkt dit alleen voor een setup met alleen maar gear (6 tot 10 apparaten) met eigen sequencer (drumcomputers, grooveboxen, electribes, etc) of synths met arpeggiators (met hold knoppen). Bij een kleinere setup heb je dit ding volgens mij niet echt nodig. Ik zie midi clock en de start/stop knoppen vooral als een test-modus op dit ding.

Met USB midi in wordt het zonder drivers nog geen midi interface voor een computer. Zijn er drivers voor Arduino zodat dit wel kan?

USB midi out, dat zou handig kunnen zijn, ik heb zelf nooit met gear gewerkt die via USB midi kan ontvangen.

Maar los van deze twijfel, interessant allemaal. Ik zou een midi merge functie willen toevoegen, meerdere midi inputs. En wat ik handig vind is een A/B/C schakelaar, voor in een hybride setup, de ene keer een software sequencer met hardware synths, dan weer een hardware sequencer met hardware synths, of een hardware sequencer met software synths. Met een A/B/C schakelaar kan je de master source (clock, midi, etc) omschakelen zonder midi kabels om te hoeven pluggen.

Laatst gewijzigd:
Check deze site eens http://uCApps.de/

Zijn volgens mij al ontwerpen die deze kant opgaan.

Hoi,

Ik zou ook eens rondkijken op de site: www.ucapps.de

Er staat daar onder andere een heel vette midiclockbox op met 8 losse midiclock uitgangen die los van elkaar te start/stoppen zijn maar wel in sync op de maat of op de tel.
Ik heb er eentje gemaakt, zie hier

Ik heb er eentje gebouwd die iemand op het forum gepost heeft met heel gave extra's, zoals dividers per uitgang en een shuffle functie en nog wat meer. Deze is niet direct op de site terug te vinden maar wel op het forum hiero

Alleen heel jammer dat hij geen slave functie heeft. Een andere versie heeft dat weer wel maar die heeft die extra features weer niet. Ik kan niet programmeren maar heb de stoute schoenen aan getrokken en ben stukjes code van de ene machine in de andere gaan plakken en inmiddels slaved de mijne ook, maar dan zijn de outputs 4x zo traag. Die uitgebreide versie werkt intern nl op 96ppqn ipv 24ppqn. Ik ben er nog steeds mee bezig, maar zoals gezegd ik ben geen programmeur. Inmiddles kan die wel slaven op de juiste snelheid, maar als die dan master is spelen de outputs 4x zo snel. Wat wel weer gaaf is met die dividers erbij, dan kun je 80, 120,160 en 320 BPM tegelijk afspelen, in sync!
Anyhoe, mocht je kunnen programmeren in C dan zou je me kunnen helpen en kunnen we vast een heel gave machine bouwen! Enhe hij heeft ook gewoon een trigger clock uitgang, maar das evt. ook goed te doen met bv deze midi2dinsync2midi converter. En dus ook triggerclock naar midiclock

Laatst gewijzigd:
Check deze site eens http://uCApps.de/

Zijn volgens mij al ontwerpen die deze kant opgaan.

Das ook toevallig, die plaatste je toen ik nog aant tikken was.
Die ucapps.de is echt een heel gave plek waar ook erg 'advanced' machines ontwikkeld worden en alles is dus zelf na te bouwen, volledig DIY, alles open-source. Maar ook best pittig om doorheen te komen. Er staat heel veel info en het duurde bij mij even voordat het kwartje viel. Als je programmeer ervaring hebt is het misschien allemaal wat sneller te snappen, maar zonder is het ook te doen.
Je hoeft dus helemaal niets te kunnen programmeren om een midibox te bouwen maar zodra je aanpassingen wil doen in functionaliteit is het wel wenselijk.

Bouw het ding zodat het clocks op line niveau van de geluidskaart aankan als input, en je hebt een goedkoop alternatief voor innerclock systems hardware

Ik zie niet in waarom deze splitter een eigen midi clock moet kunnen genereren. De hoofdsequencer geeft start/stop en het tempo, en midi noten en CC's naar de rest. Er zitten dan wel start/stop knoppen op, maar dan werkt dit alleen voor een setup met alleen maar gear (6 tot 10 apparaten) met eigen sequencer (drumcomputers, grooveboxen, electribes, etc) of synths met arpeggiators (met hold knoppen). Bij een kleinere setup heb je dit ding volgens mij niet echt nodig. Ik zie midi clock en de start/stop knoppen vooral als een test-modus op dit ding.

Met USB midi in wordt het zonder drivers nog geen midi interface voor een computer. Zijn er drivers voor Arduino zodat dit wel kan?

USB midi out, dat zou handig kunnen zijn, ik heb zelf nooit met gear gewerkt die via USB midi kan ontvangen.

Maar los van deze twijfel, interessant allemaal. Ik zou een midi merge functie willen toevoegen, meerdere midi inputs. En wat ik handig vind is een A/B/C schakelaar, voor in een hybride setup, de ene keer een software sequencer met hardware synths, dan weer een hardware sequencer met hardware synths, of een hardware sequencer met software synths. Met een A/B/C schakelaar kan je de master source (clock, midi, etc) omschakelen zonder midi kabels om te hoeven pluggen.

Midi clock op het ding is inderdaad prima als test-modus, maar verder ook niet het lastigste om te implementeren van alles.

USB midi in/out gaat heel makkelijk met de Teensy3.0 Arduino variant, je kan dat (met de juiste library) gewoon aanklikken en je computer herkend het dan als een native midi device!

Ik hoopte dat een schakelaar niet nodig was, dat gewoon waar er een clock input is, dat die clock door gegeven wordt. Wel met een bepaalde hirargie natuurlijk voor het geval er twee klokken tegelijk aankomen. ( Of misschien geeft het juist ruimte voor creatieve effecten als ik dat niet doe.)

Hoi,

Ik zou ook eens rondkijken op de site: www.ucapps.de

Leuk apparaat dat. Voordat ik ga bouwen even alle informatie ervan opzoeken. :okdan:
Hoe werkt hij voor jou? Maak je gebruik van de individuele start/stop knoppen?

Misschien tap tempo?

Goeie, ook gewoon een ledje die de 1/4 noten aangeeft.

dat kan niet op het arduino platform (als ik het goed heb)

Ik denk dat dit prima kan, de MIDI library die ik wil gebruiken is super flexibel. Waar ik meer mee zit is dat ik het apparaat zo simpel als mogelijk wil maken, en dit soort features vragen eigenlijk om een lcd om het in te stellen. Ik heb nog niet genoeg geëxperimenteerd er mee, maar ik theorie zou het ook mogelijk moeten zijn de MIDI poorten switchbaar te maken tussen in- en output. Probleem is dan wel dat ik af zou gaan wijken van de midi standaard, waardoor het apparaat mogelijk niet lief samenwerkt met alle apparaten.

Bouw het ding zodat het clocks op line niveau van de geluidskaart aankan als input, en je hebt een goedkoop alternatief voor innerclock systems hardware

Goeie, misschien kan ik de trigger input instelbaar maken zodat het iedere random pulse input aan kan.

Goeie, misschien kan ik de trigger input instelbaar maken zodat het iedere random pulse input aan kan.
of gewoon heel tolerant, zoals de sync in/out van een Korg Monotribe, die kan je gewoon via de audio van je iphone syncen.

USB midi in/out gaat heel makkelijk met de Teensy3.0 Arduino variant, je kan dat (met de juiste library) gewoon aanklikken en je computer herkend het dan als een native midi device!

Teensy 3.0 heeft wel maar één midi i/o poort via USB. Het USB protocol laat tot 16 endpoints toe(8 midi i/o via USB bv.), wil je dit verwezenlijken ga je in de Teensy USB descriptors nog midi poorten moeten configureren ... Ik hoop dat je ook goed bent in C en Windows Api's

, maar ik theorie zou het ook mogelijk moeten zijn de MIDI poorten switchbaar te maken tussen in- en output. Probleem is dan wel dat ik af zou gaan wijken van de midi standaard, waardoor het apparaat mogelijk niet lief samenwerkt met alle apparaten.

.

De teensy heeft 3 hardware Uarts (transmitter en receiver paartjes). Een hardware Uart die transmitter is kan enkel verzenden hé ... Software Uarts kan je desnoods switchbaar maken, maar dit lijkt mij toch geen goed idee(als het al mogelijk is eigenlijk). Ik hoop dat je al weet wat Uart(serial ) is en hoe software UART's werken ?

De meeste Arduino midi libraries zijn wel beperkt ... Ik geloof zelfs dat de standaard Arduino midi library maar één hardware midi i/o ondersteunt ...

Het is allemaal wel te doen hoor wat je wilt, maar als je nog niet al te ervaren bent moet je héél simpel beginnen ... niet teveel midi I/o (begin eerst eens met enkel je hardware Uarts te gebruiken) ...

Leuk apparaat dat. Voordat ik ga bouwen even alle informatie ervan opzoeken. :okdan:
Hoe werkt hij voor jou? Maak je gebruik van de individuele start/stop knoppen?

Ik vind het een superding en ja ik gebruik de losse start/stop knoppen. Maar... toen ik begon met electronische muziek gebruikte ik vooral een sh101 en ms20 en verschillende drumbakjes die met een zelfgebouwde klok aan elkaar gesynced waren. Gewoon lekker apparaten aan en uit zetten en zo een lekkere mix maken. Toen ik een serieuze drummachine wilde kwam ik voor het eerst met midi in aanraking en los van alle fantastische mogelijkheden vond ik het vooral armzalige beperkingen hebben, zoals het master/slave gedoe. Dat je een chain moet maken en dat alles stopt als je de master stopt. In een bandje kan toch ook de gitarist beginnen waar dan de drummer op invalt,of andersom gewoon net zoals het uitkomt.
Dit heeft me altijd dwars gezeten en toen ik die clockbox zag was dat gewoon een feest van (h)erkenning. Daarnaast vind ik het erg tof om met anderen te jammen en dan is het gewoon heel gaaf als ieder zijn eigen start/stop mogelijkheid heeft zonder dat je afhankelijk bent van een master.
Die midiclockbox loopt echt rete strak en de enige reden dat ik hem wil laten slaven is dat ik een redsound microsync heb die erg goed kan syncen op audio. Zo kan het hele liveset/jam gebeuren ook nog eens syncen met de DJ, leuk voor op een feestje!

Back