Trimmen (van pitch) hele song in CS6.5?

bonzo

Stamgast
Ik schets mijn probleem. In de studio lieten we de tape bij een song trager lopen terwijl ik inzong door de trim knop. Dit betekende dus dat ik lager inzong. Als de tape terug normaal liep ging de stem dus omhoog en klonk ze anders. Dit is bv de Madonna truuk van de 80's, hé, want haar stem klonk te laag voor Like a virgin.

Ook op met mijn Alesis HD24 kon ik dit, door gewoon de pitch omlaag te zetten, ging de song trager. Nu zou ik dit ook willen doen men een nummer dat ik opnam op CS6. Ik wil dus het hele nummer lager (en trager) laten lopen, de zanglijn inzingen en alles terug op de normale snelheid brengen, waarbij de toonhoogte van zang en song dus gelijk blijft.

Het is de de bedoeling om een analoog trim-effect te krijgen. Ik weet dat ik met vari-audio enz leuke dingen kan, maar dat geeft niet het juiste effect, want klinkt te natuurlijk.

Heeft iemand dit ooit geprobeerd?

Maar daar verander je de hele song toch niet mee? Ik wil het hele nummer "omlaagdraaien", zoals je met een pitchknopje op analoge toestellen deed. Op mijn Alesis HD24 deed ik het ook, door gewoon het tempo te verlagen, waardoor de pitch automatisch lager ging. Ik heb het nog nooit met Cubase gedaan, dus ik weet niet of het kan.

Neen hoor, als je het tempo bv verlaagd, behoud je toch je toonhoogte? Gisterenavond toch nog :-) Ik geef even de stappen die ik analoog zou doen.

1.Ik wil alles wat ik opnam (drums, gitaren, maar ook een reeks softsynths) trager en lager laten spelen.
2.Daarop wil ik inzingen, gelijk met de toonhoogte die ik dan heb.
3. Ik wil de pitch terug op 0 zetten.

Alle verhoudingen zouden op die manier nog moeten kloppen. De formant shift, waar jullie het over hebben, dient die misschien om dit effect na te maken?

Als je een tape langzamer zet om op te nemen en daarna de pitch sneller zet heb je hetzelfde effect als een pitchbend.

Langzame tape duurt bijv 1.00 minuut, speel je deze sneller af wordt de pitch hoger en de duur korter.

Maar een pitchbend van een heel nummer gelijktijdig in cubase? Pitchbend gebruik je toch voor een track? Wat gebeurt er dan met de miditracks die mijn softsynths (arturia, NI, enz) aansturen, die gaan dat toch de foute toon geven, niet? Ik vind wel filmpjes op Youtube, maar dat is enkel audio...

Maar een pitchbend van een heel nummer gelijktijdig in cubase? Pitchbend gebruik je toch voor een track? Wat gebeurt er dan met de miditracks die mijn softsynths (arturia, NI, enz) aansturen, die gaan dat toch de foute toon geven, niet? Ik vind wel filmpjes op Youtube, maar dat is enkel audio...
Dan render je toch even alles naar een nieuwe track (en zet die Solo)?

GADVER, dat zocht ik. TE simpel, dat is het meestal. Ik zat al te denken richting de song zonder zang exporteren, openen in een andere song met ander tempo, daar de zang opnieuw exporteren en aanpassen aan pitch... :-)

Als ik de andere tracks dan ook nog freeze voor ik de solotrack vertraag zou ik er idd moeten komen, zonder dat de rest van de sound wijzigt.

Nog één vraagje, als ik het tempo terug normaal draai, moet ik dan de pitch nog corrigeren? Gewoon evenveel omhoog draaien als ik hem voordien omlaag draaide?

Nog één vraagje, als ik het tempo terug normaal draai, moet ik dan de pitch nog corrigeren? Gewoon evenveel omhoog draaien als ik hem voordien omlaag draaide?
Het tempo zelf (bpm) aanpassen gaat niets veranderen. Om het tempo van de mixdown te veranderen kan je die audiotrack ofwel timestretchen ofwel pitchshiften.

Dat wordt dan pitchshiften, want anders is de moeite voor niets geweest, lijkt me. Bij het timestretchen verander er verbazend weinig aan het karakter.

Damn, gasten, goede info hier. Hopelijk ontsnap ik aan een kerstfeestje en kan ik vanavond alles proberen ;-)

Mmmm, toch niet zo simpel als ik dacht. Als je pitchbend gebruikt en je draait hem terug omhoog tot de originele pitch, klopt je positie van de nieuwe audio geen kanten.

Ik heb de pitch correct gebruikt, maar dat geeft toch niet echt het zelfde effect, vind ik. Leuk, maar anders. Hij voegt er een vervelend cher-effect aan toe.

Het mooiste zou zijn als je realtime de sample frequentie kan veranderen.
Maar ik weet niet of dat kan met cubase.

Mmmm, toch niet zo simpel als ik dacht. Als je pitchbend gebruikt en je draait hem terug omhoog tot de originele pitch, klopt je positie van de nieuwe audio geen kanten.
Ik heb het eens geprobeerd:
- Sample inladen op audio track
- Selecteer sample
- Audio > Process > Pitch shift
- Deselecteer time correct, +12 shift
- Process
En dan gewoon het omgekeerde:
-12 shift zonder time correction -> en voor mij klinkt het gewoon weer hetzelfde als het origineel.

Dus ik weet niet waarom dat voor jou niet zou werken...

Dat is geen probleem. Maar probeer dit eens:

-Audio track als begeleiding inladen.
- Audio > Process > Pitch shift
- Deselecteer time correct, -5 shift
- Process
-Nieuwe audiotrack aanmaken.
-inzingen
-beide tracks +5 shift zonder time corr.

de begeleidende track staat terug juist, maar de nieuwe niet?

Back