Video Equinox

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Begin jaren 80 had een toenmalige kameraad van mij een video van Jean Michel Jarre waarop de volledige inhoud van Equinox stond. Je zag hem één voor één de parts spelen op de Korgs, Yamaha's enz. :{

In de loop der jaren ben ik die kameraad uit het oog verloren ... en dus ook de video =(

Kan er mij iemand aan helpen??? :okdan:

Er is nooit een video uitgebracht met een volledige Equinox.

Wat jij misschien bedoeld is de video "Images". Volgens mij is deze nog steeds te verkrijgen. Zoek eens bij Bol.com of de Free Record Shop Online.

"Images" is de compilatievideo naar de gelijkmatige verzamel-CD. Een zeer leuk hebbedingetje, alleen jammer dat Jean-Michel total niet kan play-back-en... ;)

Veel geluk,
JP8

Hoi JP8,

Misschien is het die Images video wel, dat weet ik niet. Ik ben er alleen zeker van dat Equinox Part 1 tot en met de laatste part er volledig op stonden. Hij stond tussen een batterij van synths (Korg PS-serie, Solina, EMS, CS-60, Korg Vocoder, CR-78, enz). Ik dacht niet dat er iets meer van muziek bij op stond.

Ik zal wel eens kijken op de sites die je voorstelt.

THX

:doei:

Ik denk idd. dat je de video 'Images' bedoelt, waarop in tegenstelling tot de cd 'Images' hele andere werken staan.
't Gaat hier namelijk om alle muziek-videoclips die onze Jean-Michel ooit heeft geproduceerd (denk o.a. aan de 'penguin'-clip van Oxygene).

De videoclip van Equinoxe is wellicht wel de beste van de hele video, en je ziet Jean Michel een beetje ala JXL draaien aan knopjes en schuiven met mengpaneeltjes. Onder een soort strobo-effect zie je dan ook een opwindrobotje rondlopen tussen de draaiknopjes...

ik denk dat je een videoregistratie van het concert op Place de la concorde hebt gezien.equinoxe 1 staat niet op images.

Hmmm ... ik heb eens even gekeken naar info over die Images video én CD en beiden zijn begin 90 uitgekomen. Het zijn allebei compilaties van songs.

Hetgeen ik zoek is echt de videoversie van Equinox. Hij bestond al in 1981 (ik had toen nog helemaal geen keyboards).
Dat van die robotjes en stroboscoop en penguinclips staat er niet op. Het is echt puur alsof hij daar life staat te spelen. Je ziet hem de noten op z'n keyboard nemen, aan z'n synths te tweaken. In equinox 4 hoor je aan het einde hoe het koor zogezegd uit een Korg Vocoder gehaald wordt. Het gaat echt aan één stuk door.

Is misschien moeilijk te vinden, kan zelf nauwelijks geloven dat ik hem ooit gezien heb als je de verschillende muziekwinkels waar ik ernaar gevraagd heb, hoort. Maar toch bestaat ie. Ik heb niet gedroomd ;)

Origineel geplaatst door Danny
Ik ben er alleen zeker van dat Equinox Part 1 tot en met de laatste part er volledig op stonden. Hij stond tussen een batterij van synths (Korg PS-serie, Solina, EMS, CS-60, Korg Vocoder, CR-78, enz). Ik dacht niet dat er iets meer van muziek bij op stond.
In ieder geval is het niet uit de tijd zelf, want de gearlist die in het boekje van Equinoxe gegeven wordt is heel anders: 2600 ARP Synthesizer, EMS Synthi AKS Synthesizer, VCS 3 Synthesizer, YAMAHA Polyphonic Synthesizer (CS-60), OBERHEIM, Polyphonic Synthesizer (TSV 1), RMI Harmonic Synthesizer, RMI Keyboard Computer, ELKA 707 (Elka X-707), KORG Polyphonic Ensemble, Eminent (310), Mellotron (M400), ARP Sequencer (1613), OBERHEIM Digital Sequencer (sequencer in TSV 1?), Matrisequencer 250, Rhytmicomputer, Vocoder E.M.S (1000).

Ik heb een foto gevonden van dat Concorde-concert; leek je video hierop misschien? Op deze site staat een videografie van Jarre, maar ik denk niet dat je er veel aan zult hebben...

Hoi Cheimoon,

De setup zoals ie op de foto te zien valt (is wel een kleine foto), die kan wel ongeveer overeenkomen met wat ik gezien heb. De PS-serie van Korg zal het Korg Polyphonic Ensemble wel zijn. Die ARP 2600 kan zijn ... het is al meer dan 20 jaar geleden dat ik hem drie keer gezien heb en ik kende toen zo goed als niets van synth-modellen.

De plaats waar het opgenomen was, was in ieder geval in een studio of zo (binnen). Daarom viel mij iets op op die site:

La cassette vidéo "Place de la Concorde - Jarre Vidéogramme Musical", l'une des toutes premières cassettes vidéos, un clip longue durée qui mêle des images du concert à des prises de vue en studio. . Ik denk dat ik het buitenstuk niet meer herinner en alleen de studioshots voor ogen heb. Volgens mij is dus Place de la Concorde - Jarre Vidéogramme Musical de video die ik zoek *D

Als mij iemand hieraan kan helpen? Ik ga in ieder geval doelgericht nog eens de muziekwinkel binnen.

Thanks Cheimoon :halleluja

:okdan: :doei:

Okee dan... :okdan:

Maar ik zou eerder bij internetveilingen kijken; het lijkt mij dat zo'n video al lang out of print is.

Misschien dat deze plaatjes duidelijkheid geven of het het concert "Place du Concorde" was.

Attachments

• concorde01.jpg
    concorde01.jpg
    93,8 KB · Bekeken: 97
Ik heb bijna elke videoband van Jarre, maar die van Place du Concorde nog nooit gezien. Ik denk dat dit een behoorlijk collectors item is, en niet te vinden is bij de videoboer...

Attachments

• concorde0.jpg
    concorde0.jpg
    60 KB · Bekeken: 98
Hmmm ... deze foto's kan ik me niet zo onmiddellijk meer herinneren, maar ik heb het al eens gezegd dat het meer dan 20 jaar geleden is dat ik hem 3 maal bekeken heb en dan nog nooit met het idee dat ik in 2003 zelf een hoopje keyboards zou hebben. Toch denk ik wel dat het die video is omwille van de beschrijving op de site die Cheimoon heeft doorgegeven.

... and the search continues ...*D

Origineel geplaatst door Cheimoon
Okee dan! Ik heb geen leven, maar gelukkig wel Google, en daar vond ik het volgende:

http://pfmusic.kulichki.net/jarre/concerts/cities/concorde.html
http://damien.cohas.free.fr/Jean_Michel_Jarre/concerts/concorde.html
http://home.planet.nl/~roodb011/Artistsprofiles/Jarre/Concerts/JMJ_PlaceDeLaConcorde.htm (plaatjes!)
http://oxygenejmj.free.fr/magazine/concorde.html (hoe is je Frans? ;) )

Dat is wel het relevante dat ik zo snel kon vinden. Wel vaak dezelfde foto's trouwens.

Als iets gevonden?

Yep ... dat is em !!!!!! /!\ Great !!! De nummers die gespeeld werden komen wel overeen met dat wat ik me nog herinner en ook sommige foto's, zoals als die keyboards boven mekaar komen ook bekend voor.

Nu alleen nog zien te vinden, hé. Voorlopig nog niet gelukt, maar ik moet alles van op m'n werk doen (no PC at home) en kan me dus niet al te zeer laten gaan =( .

1000x dank voor het beantwoorden van een vraag waar ik al erg lang mee zat :halleluja

<TRAINSPOTTER-MODE *ON*>

PlaceDeLaConcorde_2.jpg

Die synthjes waar JMJ nou op zit te pielen, dat zijn toch Korgjes uit de MS-serie?
Die ene bungelt een microfoon bij/aan dus da's een VC-10, die andere is even breed dus lijkt me een MS-10.

Maar als je bij de gearlist van dat concert kijkt...

Liste des instruments utilisés :

ARP 2600
EMS AKS
EMS VCS
RMI Harmonic Synthesiser
Farfisa Organ
Eminent
Mellotron
Rhythmin' Computer
Yamaha Polyphonic Synthesiser
Oberheim Polyphonic Synthesiser
RMI Harmonic Synthesiser
RMI Keyboard Computer
Elka 707
Korg Polyphonic Ensemble
ARP Sequencer
Matrisequencer
EMS Vocoder

...nix over te vinden!
Wist nieteens dat-ie die apparaten had! (staan ook nergens anders in z'n voorraadlijstjes).

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Hanz
<TRAINSPOTTER-MODE *ON*>

PlaceDeLaConcorde_2.jpg

Die synthjes waar JMJ nou op zit te pielen, dat zijn toch Korgjes uit de MS-serie?
Die ene bungelt een microfoon bij/aan dus da's een SQ-10, die andere is even breed dus lijkt me een MS-10.

Maar als je bij de gearlist van dat concert kijkt...

...nix over te vinden!
Wist nieteens dat-ie die apparaten had! (staan ook nergens anders in z'n voorraadlijstjes).

Het lijstje is inderdaad niet volledig correct, denk ik ook. Die achterste wand lijkt mij te bestaan uit een PS3300 waarop 2 PS3200-en staan en daarbij een ARP2600. Die PS'en staan er ook niet op. Ik dacht eerst dat het Korg Polyphonic Ensemble daar op zou terugslaan, maar blijkbaar is dat een verwijzing naar de Korg die op de foto links van hem staat. Die Korg met microfoon, is dat niet eerder de VC10 Vocoder? Ik meen me nog iets te herinneren van die video dat hij daar af en toe wel eens wat op deed (in hoeverre dat op de video life is is ook maar af te vragen natuurlijk).

Ik zou in ieder geval dat setupje wel gerust bij mij willen hebben staan :{

whoops typefoutje! :stupid
Is natuurlijk inderdaad de VC-10 vocoder!

Dacht altijd dat met die Korg Polyphonic Ensemble inderdaad de PS'en werden bedoeld.

In één van die links die Cheimoon heeft doorgegeven, wordt verwezen naar een Korg Symphonic Ensemble. Ik had hier nog nooit van gehoord, maar op de foto staat rechts van hem (onder de ARP sequencer) een grote bak met KORG er op. Ik neem aan dat die bak het ensemble is? Dan zou er over die PS'en niets vermeld worden :confused: Ik zou mijn Rolls Royces uit de installatie toch wel een vermelding waard zijn.

Maar wat zitten wij hier te bazelen? Het is misschien een vergetelheid van de drukkerij waar niemand van wakker ligt ... behalve wij dan ;)

Ik zou mijn Rolls Royces uit de installatie toch wel een vermelding waard zijn.

In Duitsland noemen ze dat 'ein Geheimtip'. Die Jarre dacht: als ik ze *dat* vertel, kan iedereen wat ik doe! ;)

Back