Welke moderne synths zullen vintage collectibles zijn binnen 30 jaar?

liquidthrust

Onverbloemd
Ik gok de Voyager, en de Prophet 8! :bekdicht:

..Wie zegt ook dat ze 30 jaar zullen overleven met de bouwkwaliteit van tegenwoordig!

Suggesties? :D

(whoops effe verplaatsen mods)

Waarom zou je dit willen weten?

Er zijn verschillende redenen waarom een bepaald toestel (niet alleen synthesizers) een collectors item wordt, en dat zijn voornamelijk:
1. Gebruikt door een bekend persoon in een zeer succesvol nummer/album/...
2. Het is een zeldzaam product (CS80, jupiter8, ...)
3. Het is zo gegeerd, niet meer in productie, dat de vraag het aanbod zeer ver overstijgt (TB303, TR909, ...)
4. Er hangt een mythe, legende, mysterie, ... rond
5. Prijs
6. Fabrikant (een DIY toestel zal niet hetzelfde zijn als een fabrikant met een legendarische naam). Helaas laten veel mensen zich hierdoor vangen.

Als je nog eens al deze factoren combineert, dan kun je waarschijnlijk praten over een collectors item.

Ik denk momenteel aan een de John Bowen Solaris, de A6, misschien de Studio Electronics synths. Maar zeker niet de prophet 8 en de nieuwe MOOG synths (massa productie, dus later waarschijnlijk niet zo zeldzaam, en dus volgens mij meer zoals een Juno 106, D50 of DX7).

Je zal het pas weten achter 30 jaar :-)
Volgens mij is het geen goed idee om (nu al) hierin te investeren.

over 30 jaar maakt de eche kenner alleen muziek met die te gek vintage aaifoons nutuulk...

Ipads met houten zijkantjes! Zullen de synths van nu nog in trek zijn dan? :? Zou wel es willen weten wat een Jupiter 8 zou kosten binnen 30 jaar. Koop je een nieuwe BMW mee denk ik..

Misschien zijn slecht verkochte (denk 303) midi controllers wel de shit! Ik denk aan faderfox speeltjes. Klein, goede bouwkwaliteit, niet veel verkocht en verschillende modellen.
Die je dan aansluit op oude mac laptop om oude plug ins te draaien en daws. De sound of 2010. LOL
Nu denk je "prot" maar over 30 jaar, was vroeger alles beter dan t nu is.

Ik ben het er mee eens wat Vasc, brz en tbscope zeggen.

Maar ik vraag me meer af wat met de hele eind jaren 90 software revolutie zal gebeuren?
Niemand kan ontkennen dat hardware de laatste jaren een comeback heeft gemaakt...

Al vraag ik me af wat deze comeback betekent in cijfers tegenover software sales?
Maar het zal altijd een beetje van beiden blijven...

Als ik het goed begrijp is de software-hardware combinatie (zie Virus TI) op dit moment ook geen enorm succes...

Ik waag ook een gokje met de JP8000.

Verder heb ik niet de illusie dat ik kan voorspellen wat over 30 jaar verzamelaars-waarde gaat hebben.
Ik wou dat ik het kon... :):)

geen ?

Hmmm, misschien wordt de holy grail dan wel een V-synth ofzo? Obsolete technologie maar toch klinkt ie veel rauwer dan wat ze nu allemaal maken anno 2044.

"Staat een mooie Memorymoog in de vitrine naast die verwilderde pop van Bob in het ASM" (Amsterdam Synth Museum)

2metgr5.jpg

En dan laten ze je dit horen :D

Heb veel te veel fantasie..

Laatst gewijzigd:
misschien niet helemaal als TS bedoeld. Persoonlijk denk ik dat samplers het nieuwe analoog gaan worden.
dat zie je nu al langzaam gebeuren met de oudere 12-bitters. Maar ik zie bij mij zelf en om mijn heen toch weer de liefde voor ook de nieuwere samplers. Akai's emu's yamaha's.

misschien niet helemaal als TS bedoeld. Persoonlijk denk ik dat samplers het nieuwe analoog gaan worden.
dat zie je nu al langzaam gebeuren met de oudere 12-bitters. Maar ik zie bij mij zelf en om mijn heen toch weer de liefde voor ook de nieuwere samplers. Akai's emu's yamaha's.

Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben.

Misschien, ik denk dat ze ooit wel es een soort van reissue's gaan maken van oude samplers. Je kan op de nieuwe reeks 12 bitters nabootsen, maar dat komt niet al te dicht in de buurt eigenlijk. Kwestie van variatie ipv alles zonder enig karakter..

Ik heb het wel voor de Elektron Machine, speciaal ding. Maarja, kil..

De Voyagers worden sinds 2002 geproduceerd. Kijk eens naar het serienummer en de productierun van de originele Minimoog - dat zit ook ergens boven de 12K of zo. En nog heb je mensen die met alle geweld de oude versie moeten hebben. De prijs is een gevolg van het feit dat de markt volgens mij best hard op slot zit: elke aanbieder wil het maximum, en anders blijft 'ie gewoon staan.

Zolang Moog niet teveel rare gitaarfratsen uit blijft halen en de Voyager genoeg keren kan verkopen blijven ze gebouwd worden. Het is een volwassen product, kinderziektes zijn er uit gehaald.

TJa, "klassiekers" - je hebt tegenwoordig geen echt equivalent meer van de toetsenisten uit de 70s, niet met dezelfde naamsbekendheid. Dus, een Solaris als future classic; leuk, maar dan moet je 'm wel op een album volledig horen. Er zijn hele LPs gemaakt met de Mini en Rhodes in de hoofdrol, hele albums met alleen een stel DX7s of een Fairlight CMI. Dat doet tegenwoordig niemand meer, want de apparatuur is goedkoop genoeg, en zelfs met een miljoenenbudget koop je dezelfde shizzle als Jan-Jaap op z'n zolderkamer, alleen meer shizzle en duurdere outboard. En daar is de rek ook al een heel stuk uit.

TJa, "klassiekers" - je hebt tegenwoordig geen echt equivalent meer van de toetsenisten uit de 70s, niet met dezelfde naamsbekendheid. Dus, een Solaris als future classic; leuk, maar dan moet je 'm wel op een album volledig horen. Er zijn hele LPs gemaakt met de Mini en Rhodes in de hoofdrol, hele albums met alleen een stel DX7s of een Fairlight CMI. Dat doet tegenwoordig niemand meer, want de apparatuur is goedkoop genoeg, en zelfs met een miljoenenbudget koop je dezelfde shizzle als Jan-Jaap op z'n zolderkamer, alleen meer shizzle en duurdere outboard. En daar is de rek ook al een heel stuk uit.

Dat is voor mij echt waardevol, als ik klassiekers kan horen in een track. En als ze dan ook nog volledig gemaakt zijn met hetzelfde instrument. Veel mensen vinden de Minimoog te distinct, en er zijn er die ervan walgen als ze eentje herkennen, maar dat is net het appeal ervan, dat je dat ding net effectief kan herkennen wanneer je het hoort. :D Dat maakt het voor mij interessant, eender welk echt goed karaktervol instrument.

Maar heb zo eens een hele reeks van succesvolle albums met alleen maar dat.. dat is niet vriendelijk voor de portemonnee als die sound je net bevalt 10/15 jaar later. :P En je wilt je eigen take erop doen, dus je wilt het ding hebben.

Klote hypes.

De MS20, manmanman.. Hangt in praktisch elk elektronisch album te zweven.. Is nu wel echt overkill. :D Zelfde met de 909.. maar dat is mijn cult museumstuk die ik onder plexiglas ga zetten..

JP8000 en 8080 omwille van de Super zaagtand natuurlijk
Verder Future Revolution 777 denk ik ook. Ik zou ook wel graag zo een willen.
Misschien de An1x ook

nog een poging:
neuron
waldorf wave
fenix2+3
voyager
a6

Back