Welke moderne synths zullen vintage collectibles zijn binnen 30 jaar?

Lastige vraag. Denk dat synths die vanuit een helder afgebakend idee zijn ontworpen wel eens de toekomstige collectibles zouden kunnen worden. Tierelantijnen als arpeggiators, sequencers of geheugen in de synth zullen tegen die tijd als oubollig ouderwets worden gezien. De synths die én goed klinken én gemakkelijk te bedienen zijn zonder menu's, die geef ik de meeste kans toekomstige klassiekers te worden.

Maar wie ben ik? Misschien worden de producten van Dewanatron wel klassiekers, bijvoorbeeld hun Hymnotron of de Ekdahl Moisturizer, al is de laatste natuurlijk geen synth :D

Denk trouwens dat het er ook mee te maken heeft hoeveel er van zijn gemaakt. Moeten er niet te weinig zijn vanwege het te weinig bekend zijn ervan. Maar ook weer niet te veel. Tenzij het zo goedkoop is dat menigeen er zo ondankbaar mee om gaat dat tig van die synths op de schroothoop belanden. De originele Monotron van Korg kan daardoor zomaar een klassieker worden. :D

de TT 303 wou ook niemand… Lag te koop in 2e hands winkels voor 40 of 20 dollar. En plots veranderd de muziekwereld.
Er zijn auto's die ook niemand wou - ik denk bijvoorbeeld aan een porsche 914. Je moet eens proberen een betaalbare te vinden met een 2 liter, in goede staat.
Soms is een faling achteraf een zeldzame wannahave.

Codewoord: soms. Ik belichtte de andere kant van die "soms". Soms niet, dus. :) Apparaten die nooit erg populair waren en nooit erg populair worden.

Sherman FB ja als hij aan self oscillation doet :D. Misschien dat ding ook. Als deheer Herman ermee stopt en dat zal niet zo lang meer duren denk ik. ;). Ik heb alvast unit 6517. Kan hij iets dat hem onderscheid van andere filters? Ja analoog filter met associale resonance. En semi modulair natuurlijk ook.

Dank voor je link! Altijd gaaf om bezielde mensen bezig te zien!

Over bezieling gesproken mag Joe Rinaudo natuurlijk niet achter blijven met zijn Fotoplayer, een aangepaste firmrol piano die vroegah werd ingezet om bioscoopfilms van muzikale omlijstingen te voorzien:

Absoluut zeldzame hardware maar volgens mij allesbehalve begeerd door menigeen.

Ik denk de RS7000. Hij is nog iets te jong voor een classic, maar ik denk dat mede door de niet extreem robust uitgevoerde behuizing en de falende knoppen (na verloop van tijd) dat ie wel schaarser wordt. Misschien dat er over een tijd een soort retro tijd aanbreekt waar iedereen zo een RS wil hebben.. hehe. hmm

Binnen dertig jaar ben ik er 87,met een kunsthart en ingebouwde synth interface met 600000 klanken van de meest memorabele synth's.

CK200_HIGH_QUALITY_PIC.jpg

In plaats van 'binnen' zou 'over zo'n laatwezegge krap' beter zijn inderdaad

Ik denk de op-1 en de elektron machinedrum..

eventueel zelfs die electribes..

Verder denk ik dat die mpc2000's wel eens heel veel waard zouden kunnen gaan worden (al was het maar puur om ze als kunstobject aan de muur te hangen ;) )

Back