Welke moderne synths zullen vintage collectibles zijn binnen 30 jaar?

Alle toetsensynths met een behoorlijk klavier, dus vrijwel alles na 1998 valt al af.

Over de Andromeda, die lijkt me stabiel in prijs te blijven, gewoon omdat er zo snel onderdelen aan stuk gaan.

Jomox 888 / 999 :-D

ik hoop het ik heb een jp8000, lol

Ableton 5.0 klinkt volgens kenners nog altijd het vetst, daarna zijn ze er goedkopere oscillatoren in gaan steken en ook de knoppen moeten om de paar jaar vervangen worden...

Hoe meer ik met de Yamaha AN1x speel, des te meer ik denk dat dit wel een klassieker wordt/is onder de VA's. Ik kan mij niet voorstellen dat ik deze weg doe, of Yamaha moet met een spectaculaire AN2x komen.

Niks. Er zijn bakken die je soms heel goedkoop kan scoren zoals 12 bit of emu samplers maar dan nog zullen die nooit hun oorspronkelijke prijs overtreffen zoals sommige klassiekers dat heel soms doen. Ik heb wel wat machines op het oog maar die zijn 3 jaar uit ofzo. Die kan ik over een paar jaar misschien voor weinig scoren als ik geluk heb.

Een apparaat moet iig de x factor hebben tov alle andere machines. Dus clones vallen al heel snel af. Tenzij ze het heeeeel goed doen dat clonen of iets eigen hebben. En ze moeten qua vraag/aanbod verhouding helemaal doorslaan naar veel vraag en amper aanbod.

Ik zie het iig niet voor mij dat de virus of an1x een klassieker gaat worden. Maar dat zegt meer over mij dan de markt vermoed ik.

En verder is het koffiedik kijken.

Ik zie het iig niet voor mij dat de virus of an1x een klassieker gaat worden. Maar dat zegt meer over mij dan de markt vermoed ik.

Het ligt er dan wel aan welk aspect van 'klassieker' je dan benadrukt.

Als je kijkt naar 'kwaliteit' dan is de AN1X gewoon een heel goede VA (ook omdat de interne FX in de AN1X goed zijn overigens). Ook de bouwkwaliteit van de AN1X is goed, goede encoders, dunno, je hebt iig niet het idee dat je met speelgoed aan het spelen bent met de AN1X.

Maar dit hoeft dan niet te betekenen dat dit gelijk gerelateerd is aan schaarste (en dus als resultaat een vintage prijs). Ik heb het idee dat de productie-aantallen van synths in de jaren '90 een stuk hoger lagen dan in de jaren '80. Dus het 'schaarste' effect is dan minder van toepassing.

Andromeda en de Nord Lead's

Het ligt er dan wel aan welk aspect van 'klassieker' je dan benadrukt.

Als je kijkt naar 'kwaliteit' dan is de AN1X gewoon een heel goede VA (ook omdat de interne FX in de AN1X goed zijn overigens). Ook de bouwkwaliteit van de AN1X is goed, goede encoders, dunno, je hebt iig niet het idee dat je met speelgoed aan het spelen bent met de AN1X.

Maar dit hoeft dan niet te betekenen dat dit gelijk gerelateerd is aan schaarste (en dus als resultaat een vintage prijs). Ik heb het idee dat de productie-aantallen van synths in de jaren '90 een stuk hoger lagen dan in de jaren '80. Dus het 'schaarste' effect is dan minder van toepassing.

Alleen vindt ik het geluid totaal niet bijzonder. Maar dat ligt vermoedelijk aan mij. ;)

De grotere Prophets (8, 12) en Evolvers. De Moogs. Korg MS-20 mini en kit. Modulair spul wat gemaakt is met oude CEMs en ander niet meer na te maken onderdelen en waarschijnlijk modulair in het algemeen aangezien er waarschijnlijk binnen nu en tien jaar een hoop kleine fabrikanten er weer mee ophouden en dus zeldzaam worden. De betere drummachines zoals de Miami en DRM1. Vermona PerFourMer II. MacBeth.

Back