Brom bij 4-track en basgitaar

Devo-lution

Stamgast
Ik gebruik momenteel een 4-track als "studio". Deze staat in een kamer met twee stopcontacten. 1 Hiervan is geaard, het andere niet. Bij beide stopcontacten gebeurt het volgende: geen brom bij synths, maar als ik mijn bas aansluit: Brrrrrrrrr... Het maakt niet uit of ik een DI gebruik.

Als ik mijn snaren, de brug, de volumeknop van de bas of de DI aanraak, verdwijnt de brom.

Waaraan kan dit liggen? Als ik de bas live of in het repetitiekot gebruik via een versterker heb ik hier nooit last van.

Thx!

Hoe wordt de 4 track gevoedt, of wat voor 4 track is het. Veel van dit soort apparaten worden door adapters gevoedt, dan kun je de stekker wel in een geaarde kontaktdoos stoppen maar dan is je systeem niet geaard.

Andere optie, gebruik je thuis toevallig een andere kabel dan in de repetitie ruimte?

is de brom weg als je de bassgitaar aanraakt bij de plug?
(eventueel even open schroeven en in je bas steken)

in geval: ja.

dan is je bas hardwarematig niet geaard. vaak de oorzaak van brom bij bas/gitaar

Ik heb in het verre verleden wel eens een gitaar/ bas of mijn chapmanstick met een krokodilleNklemmetje en een snoer geaard aan een verwarmingspijp , of iets anders waarvan ik dacht dat deze geaard was.

Dus eventueel aan de andere kant van je basgitaarsnoer iets naar aarde leggen.

hoe het normaal op een (bas)gitaar zit:

de aarde van het snoer (het koperen gevlochten tgedeelte in het snoer) is intern verbonden
met alle hardware van de gitaar. dus alle metalen onderdelen en ook de snaren!

meestal een draadje van aarde naar de metalen brug...

hoe dan ook kan het geen kwaad om je bas te shielden, dwz alle open ruimte van binnen, ook de onderkant van de slagplaat, te bekleden met koperfolie of geleidende verf, en dit verbinden met de aarde van je instrument. gek genoeg gebeurd dit meestal niet vanuit de fabrikant, zelfs niet bij dure electrische (bas) gitaren terwijl je signaal veel cleaner wordt/ minder gevoelig voor storing van buiten af

Bedankt voor alle reacties :).

Zelfde kabel als in de repetitieruimte. De 4-track is een Tascam 424 cassettestudio. Heeft een adapter, maar de plug lijkt ook niet op aarding voorzien te zijn (geen pin of dergelijke).

Als ik een metalen onderdeel van de bas aanraak is de brom sowieso weg. Ik demp veel als ik bas speel, maar soms komt er toch 'n lelijke pop en wat brom door.

De bas is een Musicman Stingray. Ik heb ooit een reparateur gevraagd om 'm eventueel te shielden, maar die leek daar niet happig op te zijn omdat het een actieve bas is. Misschien eens bij 'n andere reparateur gaan zien.

en als je de bas doorverbind naar een wel geaarde versterker?
je kan dan op de di eventueel proberen met aarde aan / uit, als die ook een schakelaartje hebt
( dus xlr naar tascam en jackuit naar geaarde basversterker )

dit alles naast bovengenoemde tips
heb je het ook als je hem op niet actief schakelt?

je zegt het zelf al: Als ik een metalen onderdeel van de bas aanraak is de brom sowieso weg.

dat betekent dat de hardware niet met de aarde is verbonden. wat je kan doen tijdelijk is een draadje tussen metalen onderdeel en metalen plug bevestigen.

oftewel: een verbinding met de aarde van het snoer naar de metalen onderdelen waar ook de snaren raken.

(en hiermee bedoel ik niks zweverigs !)

Als je een multimeter hebt zou je kunnen controleren of de metalen delen wel aan de audio aarde hangen wat ik vermoedt wat niet het geval is. Meter stand op ohm en dan 1 pen op b.v. de snaren en andere pen op de ground van de audio. Dat zou laagohmig moeten zijn

Kun je ook simuleren door b.v. een draadje tussen de audio gnd en de snaren te verbinden. Volgens mij wordt deze verbinding vaak bij de brug gemaakt daar zou je eens kunnen kijken of er geen draad losgeschoten is

nogmaals :een geaarde versterker eraan hangen? ( via de di )
in de oefenruimte hangt de bas ook aan een versterker met speakers, toch
nou vrijwel zeker dat die geaard zijn.
als je alleen via de tascam verbonden bent met het net , ben je dus niet geaard, die tascams zijn niet geaard/ hebben een stroomstekker met maar 2 pinnen zonder randaarde.
je aarding loopt nu dus via je handen en lijf naar je voeten .
is ook nog gevaarlijk ook

Mijn versterker is geaard. Vangt veruit het minste ruis en brom op van de vier gitaar of basversterkers van mijn band.

DI valt niet veel aan te schakelen, aangezien het een passieve (radial JDI) is. De JDI kan je wel op speaker level na de versterker gebruiken.

Versterker zonder speakers gebruiken is alleen niet mogelijk, gezien het een lampenversterker is :(. Misschien eens investeren in wat kleiner dan een 6x10 :D.

Volgens mij moeten we niet vergeten dan aarde niet per se bedoeld is om ruis weg te krijgen! Aarde is in het leven geroepen voor de (je) electrische veiligheid. Het is geen garantie voor "geen ruis en brom meer horen"... Ik zou zeggen probeer eens een DI waar wel een "lift grnd" op zit.

Okay, bedankt iedereen. Volgende keer als ie afgesteld wordt, laat ik 'm shielden.

Daarnaast ga ik ook proberen om eens m'n amp de thru van de DI te hangen.

Ground lift op de DI maakt overigens helemaal geen verschil.

stom vraagje nog:
als je de bas gewoon rechtstreeks inprikt met jack op de tascam
en verder niks aangesloten
en je luistert met koptelefoon in de tascamphone out
heb je dan ook dat effect?

en met een andere basgitaar of electrische ook dan ?

soms helpt het bij buizenversterkers en andere ook wel eens als je de stekker er
andersom in steekt, maar sat zou wel heel toevallig zijn in dit geval

Als ik 'm dirct inprik en via headphone output luister, is er ook een soort bzzzzz-geluid dat ook weer verdwijnt als ik snaren aanraak.

Ik heb geen andere gitaren, dus geen idee.

Ivm de buizenversterker... Njah, hij heeft een volledig-buizen powersectie. Dat betekent dat ie niet kan draaien zonder op speakers aangesloten zijn. Impedantie is in dat geval een ramp voor die dingen.

Edit: Ik heb 'm nu eens aangesloten via een voorversterker waarvan ik denk dat ie geaard is, maar wederom hetzelfde.

Laatst gewijzigd:
Back