Brom bij 4-track en basgitaar

misschien toch de electronica van de bas zelf, hoe die bedraad is ?
en de afscherming inderdaad binnenin...
bij goede aarding misschien minder problemen...
vervelend

is de brom weg als je de bassgitaar aanraakt bij de plug?
(eventueel even open schroeven en in je bas steken)

was net omgekeerd toch, weet niet of dat wat uitmaakt
zou inderdaad stap na stap de boel nalopen, tebeginnen bij de gitaar zoals op het filmpje wordt uitgelegd
vraag me af of de actieve electronica ook wel klopt, misschien ooit een push/ pull pot erop om passief te kunnen uitproberen
samenvattend,consult gitaardokter dan ?
vooraf eens iemand anders gitaar erin pluggen om te kijken of de resr klopt

ik heb op mijn telecaster die dat ook had een metalen clipje tussen de metalen brug en de metalen knoppenplaat geklemd, brom weg :)
van een pennedopje afgetrokken, bij elkaar 10 seconden werk en al jaren plezier van

Ik heb ook wat opzoekwerk gedaan op basgitaarfora. Hierbij kwam ik tot twee conclusies:

1) Blijkbaar zijn er heel wat gitaarshops die weigeren om gitaren te shielden omdat het volgens hun niet veel verschil maakt. Dat verklaart ook waarom die ene technieker zei dat het niet nodig was om mijn bas te shielden.

2) Op talkbass vond ik een topic waar tientallen mensen aangaven exact hetzelfde probleem met exact dezelfde bas te hebben. blijkbaar is het ook een beetje de aard van het beestje.

Iemand die vervangingspickups voor stingrays maakte gaf hierop het volgende aan: Een stingray heeft heel stille pick-ups, maar is tamelijk gevoelig voor stroom en aarding. Als deze niet ideaal is, krijg je die brom en die statische tikjes als je de snaren aanraakt en loslaat. Mogelijke oplossingen: Koperplaatje onder de pick-up solderen of een volledig geshielde pick-up zoals een EMG installeren.

Ik heb in het verre verleden wel eens een gitaar/ bas of mijn chapmanstick met een krokodilleNklemmetje en een snoer geaard aan een verwarmingspijp , of iets anders waarvan ik dacht dat deze geaard was.

Dus eventueel aan de andere kant van je basgitaarsnoer iets naar aarde leggen.

dit geeft een goed resultaat. of zelfs gewoon op en grote metale plaat gaan staan die aan een verwarming (aarde) zit

dit geeft een goed resultaat. of zelfs gewoon op en grote metale plaat gaan staan die aan een verwarming (aarde) zit

en maar hopen dat er nergens kortsluiting ontstaat , want dan zou de spanning wel eens via het onderlijf naar de grond kunnen worden afgeleid. waar dat toe leidt-> zie avater

en maar hopen dat er nergens kortsluiting ontstaat , want dan zou de spanning wel eens via het onderlijf naar de grond kunnen worden afgeleid. waar dat toe leidt-> zie avater

(heup)swing bedoel je. nou dat is mooi mee genomen.

Back