Waarschijnlijk een hit, wat nu?

-mm-

Nieuwkomer
Stel dat je denkt dat je een hit hebt, maar gewoon een hobbyist bent, hoe kun je het dan het beste aanpakken? Is het verstandig om het op soundcloud te zetten om te zien of het echt aanslaat, of is het beter om het rond te sturen naar platenmaatschappijen of iets anders? Normaal gesproken zou ik het op soundcloud zetten, maar instrumentals die aanslaan worden veel gebruikt (wel non-profit, maar toch).

In mijn geval is het zo dat het slechts om de compositie en lyrics gaat, omdat ik eigenlijk meer een songwriter ben en het leren produceren steeds uitstel. Dus de productie is zeer slecht. Dat is wel een minpunt. Mocht de compositie aanslaan, dan zal een ''echte'' producer het moeten overnemen.

Ik denk dat ook elke keer :D

Waarom ga je niet op zoek naar iemand die de hit samen met jou groot kan maken? Goeie afspraken maken enzo..

Een hit is pas n hit als alles klopt. Alleen een tekst/melodie is leuk, maar daar kun je weinig mee. Neem de basis versie van 'man in the mirror' van michael jackson. Origineel door siedah garrith gedaan, maar dan hoor je t vershil tussen een goede demo en n hit...

Ik zou inderdaad eens met een doorgewinterde producer gaan praten, en misschien eens een track uit laten werken.

Welke stijl is het?

Met alleen een goed nummer kom je helaas niet ver. Je hebt in ieder geval een goede studio-opname nodig - je kunt niet bij een label aankomen met een of andere thuisdemo, dan kom je gewoon op een grote stapel zonder op te vallen. Daarnaast zul je moeten netwerken en optreden, optreden en nog eens optreden. Naamsbekendheid krijgen.

Bedankt voor de reacties. Haha ja, ik heb ook vaker gedacht dat ik een hit had. Maar toen merkte ik na een aantal weken dat het begon te vervelen. Maar deze vind ik na een half jaar nog steeds goed klinken. Het genre is wel pure pop dat op het synthforum niet echt gaat aanslaan haha. Ik denk dat ik idd maar eens op zoek ga naar collaborators.

Hmm, zolang hij maar niet als deze klinkt. Dat lukte zelfs 35 jaar geleden niet !

Posten op Soundcloud en kijken of het aanslaat heeft weinig nut zolang er geen mensen zijn die het beluisteren en/of je volgen. Maar aan de andere kant om volgers te krijgen moet je het wel op soundcloud zetten. Naamsbekendheid krijgen is het belangrijkst voor een beginnende artiest/eerste hit.

Als je echt een hit hebt die goed in elkaar zit en goed geproduceerd is kan je bekendheid krijgen door meteen te laten releasen door een label dat er brood inziet. Dit is natuurlijk de ideale manier, want het label zorgt voor promotie en maakt jou bekend. Maar dan moet het wel echt een goed nummer zijn wil dit meteen lukken.

Maar als het een goed nummer is en niet persé een wereldhit en de labels willen het niet meteen uitbrengen dan kan je er voor kiezen om het zelf uit te brengen (via Bandcamp ofzo) en te plaatsen op Soundcloud. Dan is het natuurlijk wel erg belangrijk dat je beluisterd wordt. Er zijn genoeg sites/youtube kanalen/magazines/blogs die onbekend en unsigned werk in alle stijlen promoten. Benader deze mensen en vraag of ze jouw muziek willen plaatsen. Benader daarnaast ook (online) radiostations en vraag of ze het willen draaien.

Briljant - "ik heb waarschijnlijk een hit gemaakt, tenminste dat vind ik zelf, wat nu ?" :D

Back