De ik heb (af)gebouwd draad voor 2014!

Ziezo, we zitten allemaal weer lekker vol dus nu kunnen we het weer gewoon over synths hebben. :)

Ik heb een oud kapot Korg Poly-800 keyboard omgebouwd naar een 1V/oct keyboard, dus samen met de Single Buss 1V/oct Keyboard Controller van MFOS kan ik zo mijn synth aansturen.

Er was zuur op de print gelekt (in het midden van het keyboard) dus ik moest eerst met chirurgische precisie een 'keyboard-resectie' uitvoeren. Uiteindelijk heb ik het klavier ongeveer een halve octaaf ingekort, omdat ik geen lelijke 'halve' toetsen aan de zijkant wilde hebben.

Grotefoto-PV4UT3QD.jpg

Grotefoto-7O4W8KHN.jpg

Grotefoto-VAFQ4ZRJ.jpg

Grotefoto-WFPMVRJC.jpg

Om eerlijk te zijn speelt het belabberd. :r Legato spelen gaat absoluut niet, je moet eerst de toets loslaten voordat je een nieuwe indrukt anders klinkt gewoon de oude noot door. Alleen als de nieuwe noot ongeveer 7 noten of meer lager is wordt er een nieuwe trigger gegenereerd, maar de toonhoogte is dan niet goed. Snelle riedeltjes spelen is er dus niet bij. =(

Ik weet niet of dit normaal is of dat er iets niet klopt. in de beschrijving staat wel iets over legato spelen maar ik snap het niet helemaal.

passive-mixer-1.jpg

passive-mixer-2.jpg

Ik had even een 4 kanaals stereo mixertje nodig, geen zin om naar buiten te gaan met dit weer en ook geen zin om geld uit te geven.

Op de RCA bussen heb ik een 150Ohm weerstand gezet maar daardoor kreeg ik een enorme volume drop, die maar even tijdelijk doorgeknipt. De jackbussen zitten aan met 6.8K weerstanden aan een 'bus'.
Dat werkt goed, al heb ik toch wel het idee dat ik meer volume had zonder mixer er tussen.

Naja. Het werkt. Binnenkort maar eens een doosje regelen voor het mixertje. :W

Klopt ja, dat passieve zal ook wel de oorzaak zijn van de volume drop. Misschien kan ik er nog een opampje achter maken.

@demian
Prima oplossing. Natuurlijk heb je volumeverlies. Je hebt immers een drievoudige spanningdeler gemaakt gezien vanuit ieder ingangskanaal. Dus: vanuit ieder kanaal gezien: 6K8 input R met daar achter 3x 6K8 parallel = 2K27 (6K8 / 3). Als de andere drie uitgangen op een bepaald moment alle drie op het nul-niveau zitten dan geldt: Volume = (100 / (6,8+2,27)) * 2,27 --> 23% van het ingangsvolume.
Als je alle ingangen aansluit en er bijvoorbeeld een zelfde line niveau actief is, dan zal het gemiddeld ongeveer de helft van het volume zijn.

Het is een primitieve doch, prima oplossing.
Ik heb ze nog liggen: RCA kaartjes met 2x4 aansluitingen met weerstanden zoals jij hier doet.
Gebruikt in de oertijd om drie Sharp cassetterecorders aan elkaar te knopen. Die had ik voor L en R bij het afspelen gemodificeerd zodat de opnamepots ook als output pots werden. Geen mixer nodig.

Ook als Fan-out te gebruiken.

Let wel op voor een mixer heb je goed voltage nodig, -15 en + 15 volt voor de beste kwalieteit.
Een single supply mixer word niet geadviseerd, het kan wel en ik gebruik het ook.
Check van Texas instruments : single suply opamp pdf.
Zo kun je je mixer op 9 of 12 volt dc maken.

Voor wat simpele geluidjes/drums te mixen kan het geen kwaad.
Gewoon nog 1 bouwen, nu met een potje erbij als master volume,
aan het potje kan je printje vast zetten aan het voorplaatje, als je het juiste panel mount potje hebt.

Hoe je een single supply EQ bouwd weet ik helaas niet.

@marcmarc Bedankt voor je uitleg!
@Designer Bedankt voor je tip, ik was al aan het kijken naar een opamp circuit, eens kijken of dat haalbaar voor me is, met stripboard moet dat redelijk makkelijk kunnen.

Als ik op de door jou gegeven naam zoek kom ik op circuitjes uit met 1 opamp, ik had begrepen dat een opamp het signaal in tegenfase zet en dat er daarom altijd 2 opamps nodig zijn ?

Ik denk dat ik een schema toepas zoals hier te vinden is, met twee opamps : http://www.all-electric.com/schematic/simp_mix.htm

Een 'Single Suyply' kan prima - ook met de 'ouderwetse' OpAmps. Wel is het zo dat er dat op de ingang en en de uitgangen condensators moeten zitten voor de DC scheiding.

Ontwerpen met een dual supply waar condensatoren op de in en uitgangen zitten deugen eigenlijk niet omdat het principe van een dual supply nou net bedoeld is om dat te ellimineren.

Inderdaad is het zo dat de hoogte van de voedingsspanning van belang is relatief aan die van de nominale ingangsspanningen. Dit i.v.m. de mogelijke hoogte van de totaalspanningen van de mix en de headroom die men wenst.
Echter, men kan met de ingangsgevoeligheid spelen d.m.v. deze niet 1 op 1 te maken maar te verzwakken. Van belang is dat er bijvoorbeeld LINE niveau uit komt.

Kortom: zoek naar schema's met een single supply voor eenvoud met een dimensionering die toe staat dat er meerdere LINE signalen gemixt kunnen worden met een headroom van 12 dB en LINE niveau out geven.

Laatst gewijzigd:
Professioneel Demian, 2 achter elkaar zetten en je hebt weer het originele signaal.
1e voor volume in te stellen, dan kan de 2e ook niet overladen.

En NOOIT vergeten elcos bij de uitgang en ingangen, tussen in hoeft niet trouwens!

btw : als deze module eenmaal lukt, kun je veel meer, niet alles, wel veel,
al die opamp schemas is ongeveer hetzelfde invert versterker idee.

Koop een 4x opamp (TL074), gebruik 1 om het halve voltage te bufferren, en je hebt 3 opamps ter beschikking.
Dat is weer balen voor jouwn mixer dat je 1 over zou hebben, het scheelt wel in de kosten, enkele dubbelle opamps zijn ongeveer net zo duur of duurder als de viervoudige.

Laatst gewijzigd:
Nee wel terugkoppelen naar de min, anders krijg je een comperator en dat wil je niet in audio, of als smerig dist. effect mischien, dus wel terugkoppellus, plus in los van de voedingsmin en daarop insturen, eventueel weerstand deler maken voor als je geen versterking wil, of min in direct aan uitgang knopen als je alleen buffer wil zonder versterking.
Maar ik zou het passief houden, verlies kan je meestal toch wel compenseren op je mixer oid en het werkt 2 kanten op, je kan zo ook makkelijk een signaal splitsen.
Halve voltage op de ingangen is wel weer handig als je geen symetr. voeding gebruikt, maar waarom zou je, waarschijnelijk ga je toch een adaptor gebruiken oid en dan is bij deze kleine vermogens makkelijk iets symetrisch te bouwen, heb je ook veel meer headroom.

@ Richard : Kan dat met een 12 volt DC adapter naar 2x 12 volt,
of heb je dan een 12 volt AC adapter nodig ?, 220 volt needankje.

@ Demian : gewoon doorgaan, straks als dit werkt kun je ook drums maken!, ( dat wil niet passief ).
Is hetzelfde schema, dan met meer eraan.

Hier trouwens nog het linkje naar het juiste pdfje : https://courses.cit.cornell.edu/bionb440/datasheets/SingleSupply.pdf
er waren meer hits, altijd een probleem met google.

trouwens gebruik altijd de grootste capaciteit elco ( goedkoopste prijs ) bij het halve voltage, 0.1 uf staat er in het pdf, ik gebruik altijd 100uf.
100 uf is netzoduur als bijvoorbeeld 10 uf.

Wat de maximale capaciteit is voor de in en uitgangen ( zonder andere gear op te blazen ) weet ik niet ??? ( mischien weet Richard dit ? )
Ik gebruik minimaal 4,7 uF voor geluidjes zonder bass.
Hogere waardes voor kastjes met bass.

100uf aan de uitgang in mijn Ronald Juno 303 v1 voor maximale bass.
Ik weet niet of dit te veel is ?

Laatst gewijzigd:
"Je kan ook gewoon 1 opamp gebruiken en op de plus insturen."

Nee gekkie. Dat is hetzelfde als een passieve mixer met het verschil dat het dan een buffer heeft --> een laagohmige uitgang.
Het idee van een virtueel nulpunt configuratie is nou net het feit dat dat er geen verzwakking c.q. beinvloeding plaats vindt van het ene naar het andere ingangskanaal.

Je hebt wel een punt als het gaat om de 180 graden fasedraaing bij een inverterende OpAmp mixer configuratie: Who cares?

Back