Zoek panfluit geluid van Enigma

Ik ben nog steeds bezig met het verwerken van het feit dat Enigma ooit bestaan heeft. En jullie maar lullen over samples.

Uit pure waanzin heb ik de MS50 op standje oorlog moeten zetten. Kon er geen fluit uit krijgen helaas.

En hier het origineel in 16bit en 24bit. Dames en heren, samplen maar...

Attachments

• Shakuhachi 16bit.wav
    1,3 MB · Bekeken: 169
  • Shakuhachi 24bit.wav
    2 MB · Bekeken: 204
alsjeblieft. Ik zag net pas de post van Digimod. Maar goed beter 1x te veel dan 1x te weinig.

tip voor de V-Synth gebruikers: samplen en dan het x/y pad overeen laten. Zul je horen wat een leuk effect dat geeft.

Ok! En over hoeveel octaven is dat origineel dan te bespelen zonder al teveel vervorming.

Er zit toch wel verschil in tussen het gebruik van een enkele wav file als geluidseffect of het daadwerkelijk bespelen van het geluid als instrument, lijkt mij.

Bij eerste generatie samplers en ROMplers deden we niet anders dan op basis van 1 sample 5 octaven bedienen. Dat hoeft niet eens al te slecht te klinken.

Bij eerste generatie samplers en ROMplers deden we niet anders dan op basis van 1 sample 5 octaven bedienen. Dat hoeft niet eens al te slecht te klinken.

Sterker nog, het feit dat een octaaf lager gewoon exact dezelfde sample was, alleen dan op halve snelheid, was best handig om drumloop-achtige dingen te genereren uit iets dat geen drum was.

In veel gevallen maken de neveneffecten van het transponeren van één enkele sample omhoog en omlaag juist het karakter van het geluid en zijn vaak zeer smaakvol. Hoe verder de sample van de originele pitch wordt afgespeeld meer het geluid een eigen karakter krijgt omdat het steeds minder op het origineel gaat lijken.

Ik heb ook niet gezegd dat het gebruik van een enkele sample minder is of slecht klinkt.
Dit is tevens bepalend geweest waarom de eerste house platen zo interessant zijn en mensen nog steeds op zoek zijn naar een manier om die sfeer van toen te reproduceren met de huidige middelen.
Weinig samples, lage sample resoluties, goede hardware en creativiteit zijn waren toen bepalend voor de vernieuwende klank.

Momenteel doe ik niets anders met een X7000. Ik sample 1 note van een Yamaha XG patch op C5 (wat op zich niet spannend is) en de vervorming zorgt voor de magie in het geluid.
Ik bedoel alleen dat als je een akoestisch instrument (zoals een shaku fluit) over meerdere octaven natuurgetrouw wil laten klinken het gebruik van multi-samples rechtvaardigd.

En na Digimod, Rene en Niel's bijdgrage is de pannenset compleet :)

Ik vind de Z1 niet altijd even realistisch.. maar het heeft ook wel weer wat. :mega:

Laatst gewijzigd:
Haha, alpha blondy heeft dit ook gebruikt!

Back