DX7 achtige E piano/Rhodes alternatieven

liquidthrust

Onverbloemd
Ik hoef geen echte Rhodes want ik vind dat de klank van de DX7 genoeg bijt heeft. Hij klinkt scherp, en komt echt tot zijn recht in een mix. Maar hij klinkt zo kazig, en ik ben het een beetje beu. Zijn er andere romplers/synths die alla een DX7 dezelfde toon hebben? Maar gewoon niet zo typisch DX7? :D Wil niet dat de mensen bewust of zelfs onbewust gaan zeggen dat het allemaal 80's tracks zijn die ik maak. Of kan ik misschien een bak gebruiken die de klank een beetje zal veranderen, dat ie minder als een DX7 klinkt? Een filter of iets?

Het moet het karakter hebben van een DX7, maar ook weer niet. Snap je? :P

Op een Roland D-50 is met enige moeite een E. Piano te programmeren die een DX-7 in de schaduw laat staan. Dat weet ik van iemand die zweerde bij een DX-7 en de presets van de D-50 een stuk minder vond. Maar na enig programmeerwerk kon de DX-7 weg.

Verder: DX, maar toch anders... Kijk eens naar Wersi. Het zal je verbazen.

Je hebt Wersi's met FM. Maar de DX1000 (tip) heeft een eigen soort synthese, wat een kruising is tussen analoog en FM. Pegasus is ook een tip, maar werkt met samples.

Op een Roland D-50 is met enige moeite een E. Piano te programmeren die een DX-7 in de schaduw laat staan. Dat weet ik van iemand die zweerde bij een DX-7 en de presets van de D-50 een stuk minder vond. Maar na enig programmeerwerk kon de DX-7 wegVerder: DX, maar toch anders... Kijk eens naar Wersi. Het zal je verbazen.

eerst je jx-1 die het mooiste klinkt. daarna weer dat .. misschien moeten we maar de niet concrete woorden vermijden. want je raakt er zelf van in de war.

zeggen dat je de casio 12 bit synth het mooiste vindt... mag .. maar laat andere ook in hun waarde. ik vind de dx7 het leukste door dat hij meer commedore64 klinkt dan de andere dx en. maar ja dat moet de persoon die zijn portemonnee moet trekken zelf weten.
zeg gewoon waarom je voor "die" zou gaan concreet! maar ik denk dat het je niet gaat lukken.

die dx piano is inderdaad erg lekker bespeelbaar. komt door de programering en de soort klanksynthese: afh van de aanslag meer/ minder frequencymodulatie als 'n soort filtering.
dezelfde soort krijg je eigenlijk alleen zo mooi met een dx7 achtige. een dx7II klinkt al een stuk helderder, met meer air / minder kazig, een dx7IId, kan je de pianopreset meer/ minder mixen met bv gitaar of andere sounds, weer net een ander ep geluid etc
natuurlijk kan je op vrijwel elke andere synthesizer mooie , dynamisch speelbare electrische piano's namaken: zal op de d50 kunnen , maar bv ook op een a6 of op een micron / ion van alesis. ze zullen anders zijn maar als je /iemand goed kan programmeren zullen ze ,met eigen karakter, ook goed zijn. beter lijkt me dan ook niet van toepassing. wel anders. die van de dx7 was wel een erg mooi geprogrammeerde inderdaad en laat goed zien wat fm in z'n mars kan hebben
eigenlijk heeft vrijwel iedere synth wel de een of andere bruikbare pianopatch. die kan je dan een beetje aanpassen.
begin gewoon 'ns met de presets te doorlopen
welke synth heb je ter beschikking ?

ps romplers/ samplers is een ander verhaal, op de een of andere manier vind ik die wel leuk van basisklank maar ze missen de bite bij dynamisch spel, ondanks alle filtertjes die er vaak op zitten, hoewel de ontwikkelingen op dat gebied wel snel ( zijn ge ) gaan ( bv : http://www.sampletekk.com/mki73resource.php?prod=ST-006)

er zijn ook hele aardige virtuele ep / piano modeling software emulatoren inmiddels die weinig vergen van je cpu , bv pianotec . ook wel met bite en goede aanpassingsmogelijkheden

Laatst gewijzigd:
eerst je jx-1 die het mooiste klinkt. daarna weer dat .. misschien moeten we maar de niet concrete woorden vermijden. want je raakt er zelf van in de war.

Waarom zou het niet waar kunnen zijn? De E. Piano-preset op de D-50 mist wat body tov. de DX-7, maar na enig programmeerwerk is er behoorlijk wat body in te krijgen.

Waarom zou het niet waar kunnen zijn? De E. Piano-preset op de D-50 mist wat body tov. de DX-7, maar na enig programmeerwerk is er behoorlijk wat body in te krijgen.

Ik zeg idd dat het niet waar is, want jij kan niet bepalen wat goed voor een ander is.

de meeste problemen van een dx7 zijn op telossen met een goeie eq. of verkoop.
de karigheid van de dx7 is er idd ..daarom heb i hem juist. ik denk dat als je die 12 bit niet lust voor een fs1r een leuk alternatief is
http://www.vintagesynth.com/yamaha/fs1r.php

Ik zeg idd dat het niet waar is, want jij kan niet bepalen wat goed voor een ander is.

Ik bepaal niets. De TS zoekt een DX-piano die anders klinkt dan de DX zelf. Toevallig heb ik meegemaakt hoe een E. Piano op een Roland D-50 kan klinken. Dat deel ik mee, zodat de TS hier eventueel wat mee kan.
Voor verder gekissebis ben ik te bereiken via de privéberichten...

Zoek je iets in die richting zou ik zeker even luisteren naar de Yamaha EX5, en de Roland Rd1000 of de modules hiervan, de mks20 en de kleinere p330.

De piano's in de Kawai K serie zijn ook wel te doen, maar die spelen helaas minder lekker dan een echte DX7... :(
Ik heb er ook een aantal in mn Kurzweil ME-1 soundmodule zitten. Die hebben wel een echt eigen Kurzweil geluid, dus wellicht is dat merk een optie?

Het moet het karakter hebben van een DX7, maar ook weer niet. Snap je? :P
Het punt met de DX7 is dat je 128 stapjes in de velocity hebt - wil je dat goed nadoen met een sampler, dan ben je nogal even bezig.

Het stikt trouwens van de DX7 e-piano varianten, hoor. Factory preset 11 is gewoon een van de velen.

Goedkope keuze: Korg N- of X-serie. Daar zitten gesampled DXen in die op creatieve wijze zijn gestapeld en overgoten zijn met zoete effectensaus.

Het punt met de DX7 is dat je 128 stapjes in de velocity hebt -

100 stapjes denk ik toch?

Verder is in deze thread nog helemaal niet gezegd dat E-piano's uit de DX7 suf klinken.
Sommigen zullen nu gaan beweren dat dat een kwestie van smaak is, maar ik kan alvast verklappen dat ik het daar niet mee eens ben ;)

Hoi, als alternatief was ik bijzonder gecharmeerd van de E-Piano patches uit de JX10 ; Ik zou ook niet voor minder dan de JX10 gaan ivm polyfonie die rap op gaat met E-Piano's.

Maareh, ja de JX10 epiano is bijzonder warm, check it out zou ik zeggen. Mooie bak ook, mooie analoge sounds en nog redelijk te betalen netals de DX7.

100 stapjes denk ik toch?

Toetsenbord wel, engine niet ;)

Verder is in deze thread nog helemaal niet gezegd dat E-piano's uit de DX7 suf klinken.
Sommigen zullen nu gaan beweren dat dat een kwestie van smaak is, maar ik kan alvast verklappen dat ik het daar niet mee eens ben ;)
Smijt er een Dimension D op en jaag dat door een Lexicon 480 en smeuigheid alom :P

(of voor de mensen die dat geld niet hebben, Valhalla Ubermod > Valhalla VintageVerb)

Grappig, ik zat een tijdje terug met dezelfde overweging, een DX achtige piano/keysound, maar dan niet die hele kazige uit de DX7. Ik moet zeggen, de SY77 heeft me niet teleurgesteld. De patches die daarvoor rondzwerven op het net bevatten uiteraard vele variaties op de bekende "fulltines" patch, en sommige daarvan zijn gewoon heel erg goed.

Ook kwam ik deze demo tegen van een good old JV1080. Luister even naar het begin van deze video, eerste 3:00 minuten. Roland heeft duidelijk geluisterd naar de FM keys van de DX'en. Goeie velocity respons. Een goeie verzameling kunstmatige keys, sommige erg gelijkwaardig aan de DX key patches. Het is de reden dat ik uiteindelijk een XP80 heb gekocht.

Kijk eens naar een Ensoniq KT76. Het is een rompler met synthese aan boord (geloof ik). Ik heb er zelf een, zitten hele mooie piano en Rhodes/Wurli geluiden in, maar ook mooie strings en pads. Alles is opgebouwd uit drie lagen, dus hele mooi pads zijn ook te maken. Het kost soms wat moeite, maar zeker niet meer moeite dan bij een DX. Je komt ze zo nu en dan tegen voor niet al te veel geld. Er is een 76 en 88 toetsen versie van. Net als de DX lomp en zwaar, al zit dat bij de Ensoniq vooral in de gewogen toetsen.

....en laten we nu niet weer een draad om zeep helpen en uitkomen op een Minimoog heh...

een minimoog is niet geschikt voor polyfone ep geluiden !
ik heb geen dx7 meer, maar kan me vaag herinneren dat ik toen eens een midimonitor eraan gehangen heb en hij gewoon 0-127 uitgaf ??
iemand die de proef op de som kan nemen of heeft genomen...?

lijkt me inmiddels duidelijk dat er vele wegen aar rome zijn, wil je een dx-ep geluid ga dan voor een dx, wil je een goede ep, probeer veel synth's uit met alle bovengenoemde mogelijkheden als extra aandachtspunten
ben benieuwd waar we op uit gaan komen

Laatst gewijzigd:
Ja ik met Midi-OX, de DX7 MK1 classic stuurt echt niet hoger uit als 100

Vanaf de DX7 versie die 2 voices kan stacken (de FDII?) is het weer wel 0-127.

idd de JV1080 is ook prima tip, lekker allround

Back