Nieuwe Nord op NAMM2014?

Zo, dat had ik ff niet verwacht, maar wat een tegenvaller. Gericht op toetsenisten die niet kunnen patchen denk ik? Ik zou altijd voor nord4 gaan of zelfs de 1, 2 of 3.

ja, mee eens, 8 vastgestelde osc configuraties, dat is een behoorlijke beperking. 1 LFO, beperkte modulation envelope en ga zo maar door. En dan ook nog 1600 euro prijsrange het zou mij niet verbazen als dit toch eerder in de 1100 euro prijsrange gaat vallen waar vergelijkbare synths te vinden zijn.

Ik hoopte even op een monotimbrale Nord Lead 4 tegen een wat vriendelijkere prijs. Helaas!

Gezien het VA/DSP is inderdaad erg vreemd!

In de NL4 is LFO1 ook te gebruiken als een arpeggiator of pattern generator. Op de A1 is die blijkbaar altijd dedicated toegewezen aan een arpeggiator functie, dus vandaar dat er maar 1 LFO overblijft dan aangezien die keuze nu weg is.

zoals ik het zie is het gewoon een versimpelde NL4 met minder nogelijkheden waarbij je met een paar vooringestelde modulation routings je geluidjes snel in elkaar kunt draaien. Lijkt me vrij beperkt maar als je inderdaad niets met het maken van synth sounds hebt dan is het wel handig natuurlijk dat je juist door de beperking al snel een bruikbaar basje, lead of padje hebt.

Voor de meesten hier lijkt het me te beperkt, die willen meer invloed op de sounds kunnen hebben, ik vind echt wel dat er veel dingen weggehaald zijn als ik het vergelijk met mijn nord lead 4. Daarom kan ik me die 1600 euro prijs ook niet voorstellen om eerlijk te zijn. 1100 a 1200 klinkt mij als een veel logischere prijs.
Ik zie wel dat dingen veel simpeler gaan, bijvoorbeeld een arpeggiator starten op de Nord Lead 4 is drie keer Shift LFO 1 select drukken en vervolgens op de run button waarbij je met de lfo1 rate knop het tempo aangeeft. Voor preset gebruikers is dat misschien toch iets te onoverzichtelijk, dan is zo'n dedicated Arp sectie (waarbij je dus 1 LFO voorgoed opoffert) wel handig natuurlijk. Dus ik kan me wel voorstellen dat met name mensen die presets gebruiken en misschien een geluid een heel klein beetje aanpassen hier blij van worden, je hebt dan wel het NL4 geluid maar dan zonder de leercurve. Maar dan vraag ik me toch af of die mensen niet liever 239 euro meer uitgeven en dan wel al die extra mogelijkheden hebben?

Ze zullen er wel over nagedacht hebben :D

ja, mee eens, 8 vastgestelde osc configuraties, dat is een behoorlijke beperking. 1 LFO, beperkte modulation envelope en ga zo maar door. En dan ook nog 1600 euro prijsrange het zou mij niet verbazen als dit toch eerder in de 1100 euro prijsrange gaat vallen waar vergelijkbare synths te vinden zijn.

nordlead2x gaat nu voor dump prijzen weg, dus ik gok dat deze het gaatje op gaat vullen en ook op een prijs rond de 1000 a 1100.

als je kijkt naar de comparison charts tussen de a1 en de nord lead 2 x ...klopt helemaal niet
Osc configuratie op de nord lead 2 ..volgens de chart : none
Integendeel je hebt fm , ring mod en sync .
Nog een leugentje , nord lead 2 ..digital waveforms ..none .
In realiteit , osc 2 op noise zetten , sync aan en de semitone knob wordt een digital waveform selector .
Kleine leugentjes om de verkoop van de a1 aantrekelijker te maken en de lead 2x nu af te schilderen als een ouwe bak ..
http://www.nordkeyboards.com/products/nord lead a1/ComparisonChart NLA1.pdf

Voor mij is het geen reden om over te stappen vanaf de 2x. De effecten haal ik wel uit plug-ins. De NL4 vind ik dan ook veel interessanter.

Een zeer gemiste kans voor Nord dus

Duidelijk......ik heb het idee dat ze de plank al een hele tijd niet zo hebben misgeslagen.
Als je als bedrijf enigszins naar de markt kijkt dan zou je zien dat totaal andere producten succesvol zijn op dit moment.

Duidelijk......ik heb het idee dat ze de plank al een hele tijd niet zo hebben misgeslagen.
Als je als bedrijf enigszins naar de markt kijkt dan zou je zien dat totaal andere producten succesvol zijn op dit moment.

wat ik een beetje jammer vind is dat ze er een beetje een bread en butter variant van hebben gemaakt. Die standaard effecten erop plus die demos die nu online staan hebben totaal niet die felle rauwe nord sound die zo herkenbaar is. Waarom niet gewoon de NL4 effecten zoals die talkbox of combfilters op dat apparaat, die zouden al een mega verschil maken lijkt me. Die demos die er nu staan ook, dat klinkt echt in de verste verte niet naar de nord lead 4 sound zoals ik hem ken, dan vraag ik me af waar is dan die kenmerkende felle, punchy en heldere nord sound gebleven?

Ik kan me die 1600 euro prijs dan ook gewoon niet voorstellen, ik verwacht echt dat de marktprijs meer gaat liggen tussen de Bass station 2 en de king korg in, dus meer richting de 1000 a 1100 euro. En dan is het denk ik best een aardige nord instapper.

Ik kan me die 1600 euro prijs dan ook gewoon niet voorstellen, ik verwacht echt dat de marktprijs meer gaat liggen tussen de Bass station 2 en de king korg in, dus meer richting de 1000 a 1100 euro. En dan is het denk ik best een aardige nord instapper.

Zou kunnen.....ik zag echter een listprice van 1299 GBP (gezien de listprice van de NL4 op 1525 GBP (=€ 1850) zat is lijkt de UK listprijs dus redelijk betrouwbaar).
Dat zou betekenen dat de prijs in euro ~€ 1550 - € 1575 zal worden. Ofwel: veel te duur!

Back