Inmiddels heb ik de MOXF6 ruim een week in mijn bezit en ik ben er heel erg blij mee. Ik heb een tijdje getwijfeld tussen de MOXF en de Kurzweil PC361.
Inmiddels was ook bekend dat Roland met een FA serie zou komen en twijfelde of ik daar eerst op moest wachten om tot een keus te komen. Ik denk echter dat qua klanken de twee niet zo veel zullen ontlopen, ze zullen verschillen zoals Yamaha en Roland altijd verschillen van elkaar. De beide boards hebben een iets andere insteek, waarbij de Roalnd een sampler aan boord heeft en Yamaha zijn performance mode heeft. De Roland heeft 16 insert effects ende Yamaha 8. Ik denk dat voor mij 8 insert effects genoeg is en dat de klank van de Yamaha meer aan sluit bij mijn behoefte. Ik zit niet op een sampler te wachten, terwijl ik de performance van Yamaha erg fijn vind.
De behuizing van de MOXF is licht, maar komt wel solide over. De synth start in ongeveer 8 seconden op en dat is lekker snel.
De akoestische klanken (strijkers, koper, gitaren, piano's en bassen) klinken gewoon erg goed. Ook zonder effecten klinken ze goed. Dat was iets wat ik in het verleden vaak miste bij bepaalde synths, dat de klanken ook gewoon goed klinken zonder een effectsausje er over heen.
Ik ben begonnen met een song te maken in de interne sequencer en dat gaat me prima af. Het kleine scerm (ten opzichte van de Korg Krome en de duurdere varianten van verschillende merken, heb ik geen last van. Nou moet ik wel zeggen dat de laatste hardware synths die ik uitvoerig gebruikt had (Roland Fantom XA en Gem Equinox) hadden dit ook niet, dus het is misschien iets waar ik aan gewend ben.
Alle functies die ik er op wil hebben zitten er op. Je kunt songs tot op de noot editten en dat is soms erg handig.
Nu moet ik de synth wel nog veel beter leren kennen dan wat ik nu doe, en dit is dan ook meer een soort eerste indruk. Klein dingetje wat ik wel een tikkie irritant vind is dat wanneer ik een parameter van een noot edit (bijvoorbeeld het volume) dat ik eerst op enter moet drukken voor ik een andere noot kan editten. Dat is mijnsinziens en handeling te veel. Want het zou handiger zijn dat wanneer ik het volume van een noot heb aangepast en ik naar een andere noot scroll, dat het aangepaste volume gewoon blijf staan. Maar dat zal ook ongetwijfeld iets zijn om aan te wennen.
Wellicht dat ik later nog wel een volledig review schrijf.
Rudo