Wat is wijsheid [demo insturen 2] [expanded]

Thoraval

Ouwe rot
Ja, aangezien het vorige topic veel aandacht kreeg en ik hem daardoor ook maar helemaal heb gelezen, vroeg ik mij ook een paar dingen af:

- Is het wijs om je demo naar een label in het buitenland te sturen? Ik vraag mij namelijk af: áls men je demo leuk vind en jij woont in Amsterdam en zij zitten in Parijs... Wat dan? Is het niet slimmer om eerst (ookal zijn die labels minder vet, of minder jouw stijl) je demo naar een Nederlands label te sturen?

---> verder gaand op die vraag: zíjn er uberhaubt nederlandse drum n bass / techno labels die naar demo's luisteren?

- Als je je demo instuurt en je krijgt de vraag "hoe heb je dit gemaakt" of je zet erbij (op cd...) hoe je de sound hebt gemaakt terwijl je alles met illegale software hebt gemaakt ( bv reason, cubase, wavelab, absynth etc...). Wat dan? :D

misschien is die laatste vraag beetje nutteloos maar vroeg het me af :P Die software is niet cheap ass namelijk :frons: en misschien krijg je er gezeik over?

zoveel vragen, zoveel antwoorden..stuur maar gewoon op naar de labels die jij tof vindt....en kijk wat er gebeurd...

Origineel geplaatst door olafmol
zoveel vragen, zoveel antwoorden..stuur maar gewoon op naar de labels die jij tof vindt....en kijk wat er gebeurd...

lekker geslapen olaf? heheheh :D geweldig

Re: Wat is wijsheid [demo insturen 2] [expanded]

Origineel geplaatst door REEDS
Ja, aangezien het vorige topic veel aandacht kreeg en ik hem daardoor ook maar helemaal heb gelezen, vroeg ik mij ook een paar dingen af:

- Is het wijs om je demo naar een label in het buitenland te sturen? Ik vraag mij namelijk af: áls men je demo leuk vind en jij woont in Amsterdam en zij zitten in Parijs... Wat dan? Is het niet slimmer om eerst (ookal zijn die labels minder vet, of minder jouw stijl) je demo naar een Nederlands label te sturen?

---> verder gaand op die vraag: zíjn er uberhaubt nederlandse drum n bass / techno labels die naar demo's luisteren?

- Als je je demo instuurt en je krijgt de vraag "hoe heb je dit gemaakt" of je zet erbij (op cd...) hoe je de sound hebt gemaakt terwijl je alles met illegale software hebt gemaakt ( bv reason, cubase, wavelab, absynth etc...). Wat dan? :D

misschien is die laatste vraag beetje nutteloos maar vroeg het me af :P Die software is niet cheap ass namelijk :frons: en misschien krijg je er gezeik over?

op deze site horen ze het woord illegale software sowieso niet echt graag. Begrijpelijk, maar men vraagt echt niet hoe je dit gemaakt hebt, alleen BUMA, volgens mij, toch?

En er zijn echt wel NL D&B en techno labels. Zoek maar eens op zoekfunctie/google/andere forums/fora?

doe je best, dan doe ik de rest

Illegale software gebruiken voor producties die uitgebracht gaan worden lijkt me niet slim, krijg je waarschijnlijk vroeg of laat gezeik mee.
Om 't voor een demootje te gebruiken zou ik 't niet zo'n probleem vinden (niet aan de grote klok hangen), mocht er dan serieuze interesse komen/zijn, dan kan je het alsnog aanschaffen (desnoods 2e hands?). 't Is idd een beetje zonde om bakken met geld aan die programma's uit te geven terwijl niemand geinteresseerd is.. (maar eigenlijk mag ik dit niet zeggen??)
Maarre, labels ZAT hoor in NL! Check Google, e.d.

1000 pleuro voor een mooie synth ok. Maar voor software :S ben ook maar een arme student :P

- gewoon doen, ik kon iemand die zat ook bij een duits label. dus ze doen het wel.

wat ik dan wel zou na vragen is hoe het dan gaat met de royalties en voorschotten en dat soort dingen(zo ie zo moet je dat vragen maar zeker in dit geval)

als componist/producure/whatever/ sta je natuurlijk ingeschreven bij bum stemra hier in nederland, terwijl het label uit een ander land is. geld wat uit het buiteland moet komen gaat meestal niet zo snel omdat het eerst via tig stichtingen gaat, voor dat het eindelijk hier bij buma stemra komt en dan moet je ook nog eens een hele tijd wachten op buma stemra. (althans, heb ik me laten vertellen).

- zal vast wel bestaan, maar het wordt steeds moeilijker om bij een (goed) label terecht te komen, ook al maak je nog zo'n mooi muziek. als je toch graag het geluk hier in nederland wil zoeken, dan zou ik als ik jouw was eens rond de tafel gaan met een publisher, die mensen hebben de contacten

- nou, wat betreft het gebruik van gekraakte software, maak je daar maar geen zorgen om, wat denk je, dat hun dat wat uitmaakt? ze releasen je nummer en that's it, geen ene fabrikant kan toch achterhalen of jij nu wel of niet hun software specifiek voor dat ene nummer heb gebruik, en ook al zouden ze er achter komen, dat is jouw verantwoordelijkheid, tis niet zoals met gejate samples dat ze het label aansprakelijk kunnen stellen. het label zal zich er echt niks van aantrekken, tenzij je een label heb die gerunt wordt door een stelletje moraal ridders, en aangezien je die niet heb in een buisiness als deze hoef je daar in ieder geval niet druk om te maken.

als je een demo stuurt gaan ze je echt niet ondervragen ofzo, uiteraard als je nummers goed zijn tonen ze interesse en zullen ze vragen waarmee jij werkt, net zoals jij hier aan iemand vraagt waarmee hij iets heeft gemaakt.

maar ik kan je garanderen dat ze nooit een goed nummer zullen afslaan omdat je met gekraakte software werkt.

ik denk ook niet dat hen dat veel kan schelen. maar als je iets maakt, pas daar toch mee op.
kijk eens voor freeware/shareware alternatieven ook.
ik vind het eveneens heel terecht dat op dit forum men er niet over te spreken is, over illegale software,
maar daarnaast zou het ook jammer zijn om een pracht van een track te maken en vervolgens
ritueel verbrand te worden door de buma/stemra/sabam.

persoonlijk zou ik me indekken en op moment van uitgeven (of net voor) dus zorgen voor licenties en
shareware/freeware alternatieven. Bij bepaalde programma's krijgt men trouwens nog extra's die er niet
zijn zelfs bij de gekraakte versie. bij fruityloops komt bijvoorbeeld een abonnement op een sample bibliotheek.
is ook wel mooi meegenomen natuurlijk.

anyway, these where my two cents...

kijk dat zijn replys waar ik, en ik denk ook anderen, wat me kan :D

tnx m8's

ActionHank, meesterlijke comic nr.1 dan :P

1000 pleuro voor een mooie synth ok. Maar voor software :S ben ook maar een arme student :P

Halleeee en een flinke klont zout erbij ff tot 10 tellen en ja ik ben weer rustig :D

Sorry hoor maar dit snap ik nu echt niet :confused:

slap excuus

je hoeft toch niet perse een plaat uit te brengen niets is verplicht,als je graag wil zul je waarschijnlijk moeten investeren.
je wil nu voor een dubbeltje op de eerste rij,gratis soft,maar je wil wel verdienen met je plaat?

Je moet gewoon effe een mailtje sturen naar triple vision. Zij hebben wel wat labels onder hun vleugels. Over die software zou ik me echt geen zorgen maken. Ik ken zoveel gasten die,, hummmm laat maar
:bekdicht:

Talaq moq t'ah miq vie!

@Kevin & Shivah: I understand... see the above quote.

wat software betreft: eens goed rondkijken op het net. er zijn
freeware vsti synths te vinden die menigeen kunnen doen kwijlen,
die zelfs sommige hardware spullen achter zich zullen laten.

een massa aan trackers zijn ook al freeware,

en zo zijn er nog dingen op te noemen, quasie gratis, de lijst is lang.
de een al beter dan de andere

(er bestaat zelfs een gratis versie van cubase, ik geloof cubase inwire of zoiets)

bimbam iets totaal anders. wat de buitenlandse labels betreft... van diegene uit je eigen land
kun je nog relatief goed checken of je plaat dan uitkomt en of ze dus je track willen afsnoepen of niet.
hoe ga je dat checken dat je track niet verdwijnt en illegaal opduikt in Duitsland?
dat kun je toch niet controleren? en ik weet niet hoe het gaat met wetgeving, maar
is een track die in nederland beschermd is, ook automatisch beschermd in chocowakije?

anyway, twas maar een gedachte van onwetende ik... (misschien zijn ze wel beschermd en zo)

greetz

cloudy

Je moet niet vergeten dat de productiestandaad van de muziek van tegenwoordig belachelijk hoog ligt. Het is geen 1991 meer wat dat betrefd. Als je trance maakt moet je klinken als Tiesto, als je r&b maakt moet je klinken als Neptunes, met minder wordt geen genoegen meer genomen. En de tijd dat een label wil investeren om jouw track eens onderhanden te laten nemen door een engineer in een goeie studio is ook voorbij. Tegenwoordig moet je engineer, producer, muzikant en geslepen zakenman in een zijn. Juist doordat veel mensen muziek maken met illegale software, ligt die standaard ook zo hoog. Dus ik vind het geen slap excuus om illegale software te gebruiken, maar eerder bittere noodzaak om iets te berijken in deze wereld met de muziek.

Werken met hardware kan ook, maar daar heb je heeeel veel van nodig om daarmee de productiestandaard te halen. Veel mensen kunnen dat echt niet betalen, terwijl sommige van die mensen wel de talenten hebben om goeie muziek te maken.

Origineel geplaatst door Shivah
slap excuus

je hoeft toch niet perse een plaat uit te brengen niets is verplicht,als je graag wil zul je waarschijnlijk moeten investeren.
je wil nu voor een dubbeltje op de eerste rij,gratis soft,maar je wil wel verdienen met je plaat?

Origineel geplaatst door bobaphat
Je moet niet vergeten dat de productiestandaad van de muziek van tegenwoordig belachelijk hoog ligt. Het is geen 1991 meer wat dat betrefd. Als je trance maakt moet je klinken als Tiesto, als je r&b maakt moet je klinken als Neptunes, met minder wordt geen genoegen meer genomen. En de tijd dat een label wil investeren om jouw track eens onderhanden te laten nemen door een engineer in een goeie studio is ook voorbij. Tegenwoordig moet je engineer, producer, muzikant en geslepen zakenman in een zijn. Juist doordat veel mensen muziek maken met illegale software, ligt die standaard ook zo hoog. Dus ik vind het geen slap excuus om illegale software te gebruiken, maar eerder bittere noodzaak om iets te berijken in deze wereld met de muziek.

Werken met hardware kan ook, maar daar heb je heeeel veel van nodig om daarmee de productiestandaard te halen. Veel mensen kunnen dat echt niet betalen, terwijl sommige van die mensen wel de talenten hebben om goeie muziek te maken.

Ik snap je punt wel,ik kan alleen zeggen dat iedereen die echt wil ook zal moeten investeren.. niks komt vanzelf naar je toe.
Ik kan punten genoeg aansnijden maar wie ben ik dan om dat te doen,als ik het doe wordt het een ja-nee spelletje.
en een eindeloze discussie.
het enige wat ik kan zeggen,als je het voor eigen gebruik houd ok..maar de vraagstelling van de topic starter was in een een andere context gesteld.
maar goed...altijd gevaarlijk zulke dingen...ben ook geen moraal ridder.

dan deze nog" Tegenwoordig moet je engineer, producer, muzikant en geslepen zakenman in een zijn. "...dat was vroeger ook al...tenminste mijn persoonlijke ervaring.

Origineel geplaatst door bobaphat

Probleem is gewoon dat de meesten mee gaan met de stroming. Fout! En alleen maar klinken als tiesto om binnen te komen Bullshit! Probleem is dat de meesten achter de feiten aan lopen. Ze maken dezelfde muziek die we al 2 jaar horen.

Ik weet zeker als jij een track maakt, waarin HET zit! en die slecht gemasterd is het hun geen ene reet uitmaakt.Als je track maar HET heeft en zij er wat mee kunnen.

Geef toe dat er heel wat dingen scheef zijn! Aangezien ik veel uitgebrachte nummers zware bagger vind,maar aan die ene kant zullen die ook nooit ver komen.

Voor mijzelf maak ik geen muziek omdat ik graag trance wil maken of een andere stroming. Ik maak muziek om dat gene wat ik kwijt wil en moetvertalen in muziek.
Ben er na een tijdje toch achter gekomen dat ik dit het beste in muziek kwijt kan.

En aangezien ik me voornamelijk voel aangetrokken door oa! trance achtige muziek,zal ik hier ook voor kiezen. Mijn muziek zou ook in de jaren veranderen zoals ik zou veranderen als persoon en niet zoals de markt veranderd of dat opeens die stroming in is. Je eigen gevoelens omzetten in muziek is denk ik heel belangrijk.

Moet eerlijk hierbij zeggen dat ik nog steeds aan het experimenteren ben,omdat ik nog niet de muziek heb gemaakt zoals ik mijn tracks wil hebben. Dus eigelijk om eerlijk te zeggen zijn alle tracks van me ontstaan door experimenteren,en niet ontstaan omdat ik wilde dat de track zo opgezet moest worden.Hoop hier in de toekomst toch een andere wending aan te geven.

En om binnen te komen moet je denk ik muziek maken waarmee je toch wel universeel mensen mee kunt aanspreken,ook al houden die net niet van die type stroming. Het is zeker mogelijk. Wanneer je echt je eigen ding gaat doen,zonder maar te doen omdat een ander het doet of iets dergelijks zul je veel verder komen. Of je kiest ervoor om er altijd achteraan te lopen.

Maar denk toch wel dat helaas niet iedereen die zijn eigen ding wil gaan doen er verder mee kan komen,denk toch dat er een bepaald iets in je muziek zou moeten zitten. Wat ik hiermee bedoel is denk ik een bepaald gevoel die je in je muziek stopt die universeel mensen zou moeten aanspreken,kan het niet echt goed in woorden vertellen.Als je deze dingen wel mist kun je het beste er gewoon achteraan lopen,om toch wat proberen mee te pakken.

;) Neem het niet te serieus,maar wou het toch even kwijt hoe ik er tegen aan kijk.

Origineel geplaatst door justin
Probleem is gewoon dat de meesten mee gaan met de stroming. Fout! En alleen maar klinken als tiesto om binnen te komen Bullshit! Probleem is dat de meesten achter de feiten aan lopen. Ze maken dezelfde muziek die we al 2 jaar horen.

Ik weet zeker als jij een track maakt, waarin HET zit! en die slecht gemasterd is het hun geen ene reet uitmaakt.Als je track maar HET heeft en zij er wat mee kunnen.

Geef toe dat er heel wat dingen scheef zijn! Aangezien ik veel uitgebrachte nummers zware bagger vind,maar aan die ene kant zullen die ook nooit ver komen.

Voor mijzelf maak ik geen muziek omdat ik graag trance wil maken of een andere stroming. Ik maak muziek om dat gene wat ik kwijt wil en moetvertalen in muziek.
Ben er na een tijdje toch achter gekomen dat ik dit het beste in muziek kwijt kan.

En aangezien ik me voornamelijk voel aangetrokken door oa! (trance achtige muziek),zal ik hier ook voor kiezen.
Moet er wel bijzeggen dat ik niet weet waar ik me tracks onder moet zetten,en op dit moment komen ze nog het dichtst bij de trancestroming. Ik hou van muziek die me wat doet van trance tot 60 mij maakt het niet uit,maar het moet me gewoon aanspreken.

Mijn muziek zou ook in de jaren veranderen,zoals ik zou veranderen als persoon en niet zoals de markt veranderd of dat opeens die stroming in is. Je eigen gevoelens omzetten in muziek is denk ik heel belangrijk. Wat heel belangrijk is dat je eigelijk je zo weinig mogelijk moet laten beinvloeden door andere muziek. Om zo je eigen tracks te creeren,wat voor track zou je dan maken?

Of vraag jezelf eens af hoe je het beste je tracks zou willen laten verlopen,en kijk dan niet hoe andere tracks verlopen.

Moet eerlijk hierbij zeggen dat ik nog steeds aan het experimenteren ben,omdat ik nog niet de muziek heb gemaakt zoals ik mijn tracks wil hebben. Dus eigelijk om eerlijk te zeggen zijn alle tracks van me ontstaan door experimenteren,en niet ontstaan omdat ik wilde dat de track zo opgezet moest worden.Hoop hier in de toekomst toch een andere wending aan te geven.

En om binnen te komen moet je denk ik muziek maken waarmee je toch wel universeel mensen mee kunt aanspreken,ook al houden die net niet van die type stroming. Het is zeker mogelijk. Wanneer je echt je eigen ding gaat doen,zonder maar te doen omdat een ander het doet of iets dergelijks zul je veel verder komen. Of je kiest ervoor om er altijd achteraan te lopen.

Maar denk toch wel dat helaas niet iedereen die zijn eigen ding wil gaan doen er verder mee kan komen,denk toch dat er een bepaald iets in je muziek zou moeten zitten. Wat ik hiermee bedoel is denk ik een bepaald gevoel die je in je muziek stopt die universeel mensen zou moeten aanspreken,kan het niet echt goed in woorden vertellen. Maar zoiets heeft ook tijd en veel werk nodig! dus als je je echt 200% inzet met je eigen krachten,wie weet. Voor goede muziek zijn veel luisterende oren!Als je deze dingen wel mist kun je het beste er gewoon achteraan lopen,om toch wat proberen mee te pakken.

;) Neem het niet te serieus,maar wou het toch even kwijt hoe ik er tegen aan kijk.

Origineel geplaatst door justin

En aangezien ik me voornamelijk voel aangetrokken door oa! trance achtige muziek,zal ik hier ook voor kiezen. Mijn muziek zou ook in de jaren veranderen zoals ik zou veranderen als persoon en niet zoals de markt veranderd of dat opeens die stroming in is. Je eigen gevoelens omzetten in muziek is denk ik heel belangrijk.

Maar denk toch wel dat helaas niet iedereen die zijn eigen ding wil gaan doen er verder mee kan komen,denk toch dat er een bepaald iets in je muziek zou moeten zitten. Wat ik hiermee bedoel is denk ik een bepaald gevoel die je in je muziek stopt die universeel mensen zou moeten aanspreken,kan het niet echt goed in woorden vertellen.Als je deze dingen wel mist kun je het beste er gewoon achteraan lopen,om toch wat proberen mee te pakken.

Mooie uitspraken die je hier doet. Jij begrijpt het doel van muziek!
Ik merk dat ik ook altijd verval in dezelfde stijl muziek. Blijkbaar is dit toch de stijl die het dichtst bij mijn gevoel komt.
Ik heb besloten om hier gewoon maar de volledige energie in te steken en me niet teveel ga richten op hoe iets zou moeten klinken. Gewoon je eigen ding doen. Dan spring je er volgens mij uit. Een luisteraar hoort toch wel of er gevoel in is gelegd. Of dit nou Trance is of klassiek. Maakt niet uit. Ik wil geen muziek maken die op een ander zijn muziek lijkt. Zou ik daarmee beroemd worden, dan zou ik er niet eens trots op zijn. Hoewel meestervervalsers van oude schilderkunst ook zo hun waardering kunnen krijgen.

Nog over illegale software. Maak een deal met het platenlabel dat je (desnoods via bedrijfskorting) de illegale software legaal wil aanschaffen. Sommige gasten krijgen ook duizenden Euro's voor nieuwe appratuur. Waarom geen software zou ik zeggen.

Groet Erik

ik zal het nog maar een keer uitleggen...
wijsheid is het vermogen om verstandig te kunnen handelen.

dat is wijsheid, ik kan er ook niks aan doen ;)

Back