De goedkoopste VA?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Mark-T

Budget lid
Ik zat een beetje te struinen op Youtube en Google. Wat is nou een goedkope Virtual Analog synth, die ook nog eens bruikbaar is?

De Yamaha AN-1X is super, maar heeft al een klassieker-status, waardoor de prijzen boven de 250 euro liggen. Om over een Roland JP nog maar te zwijgen.
Een MicroKorg is leuk, maar vrij beperkt en heeft minitoetsjes.

Toen ben ik eens gaan kijken bij Novation. Eerst de X-synth uitgezocht: dat is volgens mij het antwoord op alle vragen van mensen die op een MicroKorg hun weg niet kunnen vinden: hier heeft vrijwel elke functie zijn eigen schuifje. En het klinkt ook nog eens goed.
Maar ja, duurder dan de 250 euro van de Yamaha AN-1X.

Maar dan is er de Novation XioSynth. Een stukje uitgekleder dan de X-Synth, maar wel met dezelfde motor onder de kap. Ik las over wat kwaliteitsproblemen, betreffende de knoppen, het klavier en de joystick. Maar is dat werkelijk zo'n probleem? Zijn ze na een paar updates opgelost? De klank, de mogelijkheden en hem als geluidskaart/controller voor je DAW te kunnen gebruiken maken een hoop goed. Maar is dat genoeg?

En dan was er nog de geflopte M-Audio Venom: bijna gratis, klinkt fantastisch en de mogelijkheden zijn ook meer dan voldoende. Maar daar lees je weer over enorme kwaliteitsproblemen. Hoe overkomelijk zijn die problemen (vastlopers en dergelijke: schijnt niet te zijn opgelost door M-Audio)?

Er is ook nog de Novation K-Station voor €150 tot €200. De XioSynth heeft wel een nieuwere engine maar de horrorverhalen over defecten heb ik ook vaker gelezen. De Novation producten komen trouwens wel vaker naar voren als het gaat om matige/slechte bouwkwaliteit (incl. de Ultranova en de Mininova).

De Venom krijg je nieuw bij Thomann voor €199 en hij klinkt zeker niet zoals de prijs doet denken. De problemen met de Venom waren volgens mij betreffende vastlopers met de PC editor en het haperen van de engine als je alle parts tegelijk aanstuurt en dan oscillators of patches gaat veranderen. Als je diep gaat graven dan kom je bij iedere synth wel rariteiten tegen, dus zou ik gewoon voor jezelf bepalen of je hiermee kunt leven. De laatste Venom update is van eind 2011. Updates zou ik niet meer verwachten en wellicht was dit de eerste en laatste zet van M-Audio op synth gebied (is te hopen van niet).

Oja, vergeet niet de Alesis Micron en de Akai MiniAK. Ook tweedehands te koop voor €150 tot €200.

De XioSynth met 25 keys is denk ik de goedkoopste VA synth met toetsen. Dat heeft echter wel een reden. De goedkoopste VA synth zonder toetsen is volgens mij de Korg Electribe EA-1.

Bedankt Wootson.

De K-Station vind ik niet zo mooi klinken. Een beetje kaal.
De Venom vind ik ideaal vanwege de gesamplede golfvormen van klassieke synths. Ze werden tot voor kort aangeboden vanaf 75 euro tweedehands (vanwege de horrorverhalen).

Weet je wel wat ze voor een Prophecy vragen? Minimaal 500 euro. En dan is ie ook nog monofoon.

Ik moet mijn mening over de K-Station bijstellen. Ondertussen heb ik betere demo's gehoord. En wat nog mooier is: er is een rackversie, genaamd A-Station. Zoveel rackversies van VA's zijn er niet, zeker niet in de lagere prijsklasse.

De Venom vind ik wel erg mooi klinken en hij is ook nog eens multitimbraal. Alleen lijkt hij inmiddels ook door anderen herontdekt te zijn, want op Marktplaats wordt soms meer dan de nieuwprijs van Thomann geboden.

Ik heb een Venom en heb tot op heden niets gemerkt van vastlopers. Enige "euvel" is dat het klavier in mijn opinie wat stroef is, maar dat zullen anderen wellicht weer waarderen. Dit is echt een VA synth om mee te klooien achter je PC. Als het geluid er eenmaal in zit, ga je live als een dolle. Je moet er echter wel de tijd in willen steken. Maar is dat niet zo bij elke analoge synth? :-)

ik heb de xiosynth een jaar of twee gebruikt, redelijk intensief.
ik vond hem prima klinken ( wel eerst zelf geluiden maken, wat erinzit dat lijkt nergens op)

en ook bij deze ging de pitchbend na drie keer rondraggen kapot, alleen na weer drie keer rondraggen deed hij het opeens weer prima de luxe en bleef ook prima te werken.

en het toetsenbord speelde een beetje alsof er sponzen onder zaten...:D

:mega:

@Je vader: bedankt voor je reactie. Ik denk dat de vastlopers komen van program-changes versturen tijdens een sequence. Ik wil de synth live gebruiken, dus lijkt me dat geen probleem.

Een praktisch vraagje: kun je de line-ins ook gebruiken om een andere synth door te lussen naar de outputs? Tot nu toe heb ik vanwege line-inputs in de meeste van mijn synths nog geen mengpaneel nodig gehad. Dat zou ik graag zo kunnen houden.

Een optie die me nog te binnen schiet is om een PLG-AN in mijn S30 te bouwen. Maar die bordjes kosten inmiddels ook de hoofdprijs en dan krijg je maar vijf extra stemmetjes.

@Baars: bedankt voor het delen van je ervaring. Het is dus niet eenmalig dat een Xio gebreken vertoont. Het zou mooi zijn als Novation een Xio-Rack zou uitbrengen.

O ja, om even het doel aan te geven (buiten dat het leerzaam kan zijn voor anderen), is dat ik een polyfone (liefst multitimbrale) Juno-60 zoek, voor minder dan 150 euro, en dat er ook nog eens galm en chorus in moet zitten.
Onmogelijk? Nou ja, 100% Juno-60 zul je niet halen voor minder dan een kwart van de prijs. Maar je kunt er wel heel dicht in de buurt komen, en met mogelijkheden waar je anders vier Juno's voor nodig hebt.

ow?, welke synth had je dan in gedachten?

:mega:

De Venom heeft samples van de Roland JX-8P aan boord. Dat is al een stapje verder dan een Juno. Het gaat om bruikbaarheid en om hoorbaarheid live. Een dronken publiek zal tussen het geluid van alle rammelende glazen niet precies het verschil tussen een Juno-60 en een emulatie kunnen horen.

Novation Nova, KSrack of Virus A.

+1

De laatste keer dat ik een prophecy voor 500 zag gaan is volgens mij meer dan 10 jaar geleden. Zie ze al jaren rond de 250-300 van de hand gaan.

Novation spul is top voor het geld (soms last van verspringende encoders)

De Nordlead 4 is de eerste VA synth die ik tegen ben gekomen waarbij ik een klein beetje dat juno-60 gevoel krijg... Punchy en direct.

Met een beetje programmeren kan trouwens zelfs een cs1x lekker klinken..

Sterker nog, een dronken publiek weet niet eens wat een Roland Juno is of wat het merk Roland überhaupt inhoud (ook nuchter niet). Dus wat boeit het eigenlijk? Het is 90% je eigen keuze dat je een bepaald geluid benaderen wilt. Voor €150 kun je echt wel wat leuks kopen, alleen geen multitimbrale Juno-60 lookalike. De Venom brengt waarschijnlijk de meeste waar voor z'n geld.

Anders koop je gewoon een Waldorf Rocket (acht oscillator paraphonic DCO plus analoog filter). Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat die behoorlijk dik klinkt. Heeft alleen geen effecten aan boord.

Met een beetje programmeren kan een simpele Korg X5 zelfs nog beter klinken. Maar het kost moeite, en dat kost het op een VA niet.

Ik zou het niet doen voor 150 maar even door sparen en iets als een alesis ION, blofeld, OB12, NL, nova enzovoort. Volgens mij veel meer fun dan een Venom of een xionsynth. Roland SH201 is ook leuk denk ik. Staat een sh201 en een X-station te koop op marktplaats, samen voor 475. Koop je ze allebij, kijk welke het leukst is en verkoop de andere. Maar als je echt maar 150 te besteden heb zal ik gewoon even doorsparen.

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Prophecys gaan de laatste jaren voor 250 euro vraagprijs. Ik heb veel plezier gehad van de A-station, ik heb 'm weggedaan nadat ik een Supernova II gekocht had. Die A's gaan soms voor 100 euro, belachelijk. K-Station heb ik ook een weekje gehad, vreselijk toetsenbord en gammele sliders. Clavia Nords zijn erg inspirerend en klinken goed. Helaas veel te duur voor jou....

Ik zou niet voor pLG board gaan. Al vind ik hem super klinken, maar je bent zo afhankelijk van de editor. Dit gaat met nieuwe besturingssystemen problemen opleveren en dan heb je er eigenlijk nauwelijks nog iets aan.

Een novation Nova vind ik zelf een erg fijne synth en lekker hands on. De ervaring leert wel dat je soms beter iets bij kunt sparen, om echt een synth te kunnen kopen welke echt aan je verwachtingen voldoet. En dan hoeft dat echt geen €200 meer te kosten dan wat je nu wilt uitgeven. Soms gaat het maar om €50 meer.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back