De goedkoopste VA?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Bedankt voor de reacties.

De Alesis Micron is een leuke tip. Alleen op de Youtube-filmpjes komen ze niet veel verder dan Commodore-64 en Casio-achtige klankjes. De brassen leken wel erg veel op die van een CZ-3000. De enige strings die ik heb gehoord klonken nogal kaal en kil. Er zouden toch effecten in de Micron zitten? Ik hoop dat de Micron beter kan. Maar het kille karakter hoor ik in alle klanken terug.

Klankmatig komt de Venom het beste in de buurt van wat ik zoek. Het feit dat hij multitimbraal is, vind ik een enorm voordeel. Kun je stapelen en meer dan één klank tegelijk bespelen. Dat je op het bedieningspaneel niet bij alle parameters kunt komen, vind ik niet zo erg. Bij de meeste synthesizers is het toch zo dat je de klanken thuis voorbereidt met de pc en dat je live genoeg hebt aan een paar filter- en envelope-knopjes.

Novation vind ik wat neutraler klinken. De nieuwere engine, zoals in de X-Station en XioSynth klinkt wat rijker, voller en warmer dan de wat eenvoudiger klinkende A-Station en K-Station. De A-Station is volgens mij de goedkoopste polyfone VA met ingebouwde effecten. Maar je kunt maar één klank tegelijk bespelen.

De Venom schijnt nogal wat waveforms van klassieke synths aan boord te hebben. Als dat is wat je zoekt kun je wellicht ook een ROMpler module overwegen. Bijvoorbeeld een Roland JV met de Vintage Synth expansion. Weet even niet in hoeverre dat hands-on nog meespeelt bij je keuze en of het een eis is dat de waveforms vanaf scratch door een DSP worden opgebouwd of zoiets. Als het puur om de klank gaat kun je ook prima uit de voeten met een module en MIDI-functionaliteit van iets dat je al in huis hebt

@Je vader: bedankt voor je reactie. Ik denk dat de vastlopers komen van program-changes versturen tijdens een sequence. Ik wil de synth live gebruiken, dus lijkt me dat geen probleem.

Een praktisch vraagje: kun je de line-ins ook gebruiken om een andere synth door te lussen naar de outputs? Tot nu toe heb ik vanwege line-inputs in de meeste van mijn synths nog geen mengpaneel nodig gehad. Dat zou ik graag zo kunnen houden.

Oei, heb dat nog niet zelf uitgeprobeerd. Zou volgens mij wel moeten kunnen, maar... De Venom heeft slechts 1 instrumenteningang (mono) en 1 mike ingang. Hem gebruiken als mengpaneeltje kun je volgens mij dus vergeten.

De Venom schijnt nogal wat waveforms van klassieke synths aan boord te hebben. Als dat is wat je zoekt kun je wellicht ook een ROMpler module overwegen. Bijvoorbeeld een Roland JV met de Vintage Synth expansion. Weet even niet in hoeverre dat hands-on nog meespeelt bij je keuze en of het een eis is dat de waveforms vanaf scratch door een DSP worden opgebouwd of zoiets. Als het puur om de klank gaat kun je ook prima uit de voeten met een module en MIDI-functionaliteit van iets dat je al in huis hebt

Een JV met Vintage expansie is een optie. Alles heeft zijn voor- en nadelen. Bij een JV moet je de sample kiezen die het dichtst bij de te maken klank in de buurt komt. Bij een VA kun je de klank vanaf de grond opbouwen en de golfvormen moduleren. En een beetje hands-on is altijd mooi meegenomen.

Ik heb een Venom gehad en werd er helemaal gek van! Misschien omdat ik een van de eerste versies had, maar hij bleef zo vaak hangen, sloeg de patches niet op en maakte soms opeens rare geluiden (piepen/kraken op de output (digitale noise)). Heb hem dan ook meteen weer de deur uitgedaan. Maaaarrr, ik moet wel zeggen dat er leuke geluiden mee mogelijk waren en voor 200 euro echt geen slechte keus.

Kan wel zeker een Yamaha AN1x en een Alesis Micron aanraden. Erg fijne synths met veel mogelijkheden voor een (nog) fijne prijs. Alleen moet je wel opletten bij een Micron, sommige kraken flink op de volume output als je aan de knoppen draait.

Helaas zijn de meeste VA synths nogal karig qua hands-on editing functies en is het bouwen van complete nieuwe geluiden daardoor geen pretje. Vooral niet i.c.m. een klein display. Het maken van je eigen sounds en de hands-on interface zijn in mijn ogen toch echt de voornaamste reden om zo'n ding te kopen. Als het puur gaat om het inzetten van analoog klinkende geluiden dan kun je ook af met bijvoorbeeld een ROMpler of sampler. En de nieuwe lichting analoge synths zijn ook niet zo erg duur.

Iets als een Roland SH-201 is gewoon vele malen makkelijker qua gebruik dan bijvoorbeeld een Alesis Micron. Of er moet al een bruikbare editor voor de pc beschikbaar zijn. Maar niet iedereen wil werken i.c.m. een pc. Voor onder de €250 kun je helaas geen eisen stellen qua functionaliteiten en bouwkwaliteit. De één klinkt goed en heeft flippertoetsen, de ander klinkt wat minder en heeft meer hands-on mogelijkheden. Het is maar net waar je mee kunt leven.

Zelf heb ik een Roland GAIA SH-01 gehad. Prima ding maar uiteindelijk toch verkocht. Voornamelijk omdat mijn Korg ROMpler gewoon een voller geluid heeft en omdat het de productiviteit qua tracks afronden compleet verstoorde. De SH-01 had ik voornamelijk gekocht vanwege de hands-on mogelijkheden en om me te verdiepen in basissynthese van sounds. Ik kon uren bezig zijn met het maken van geluiden. Allemaal heel leuk, maar ik haal meer plezier uit het componeren en uiteindelijk afronden van tracks. Dat is wel de valkuil met VA synths.

Dat is inderdaad wel het voordeel van een rompler, dat je er gewoon op productieve wijze muziek mee gaat maken zonder eerst een tijd aan knoppen te zitten fine-tunen.

Maar een rompler is ook niet echt hands-on. Ik zou veel van de klanken op mijn Yamaha S30 kunnen maken, maar het trekt gewoon niet om daar op te gaan programmeren.
Als je dan kijkt naar een A-Station met zijn draaiknopjes; dat nodigt uit.
Als ik puur mijn verstand zou moeten volgen, dan zou ik een Roland XP-60 moeten kopen met een Vintage expansiebord. Met zijn grote display is de XP-60 het meest hands-on van de JV-XP-serie. Omdat in de XP ook D-50-klanken zitten, zou mijn Roland JX-1 voor het eerst overbodig worden. Tevens zou de Technics dan weg kunnen en kan ik met slechts twee planken op pad. Aan de andere kant lokt een A-Station ook wel, omdat op een exemplaar op een veiling nog geen 26 euro is geboden. Het stapelt ook lekker met de attack-samples van de Technics.

Ik heb nu een bod lopen op een A-Station. Kijken waar het op uitloopt. Het mailtje van de verkoper belooft niet veel goeds qua eindprijs: hij biedt een verzending aan naar Nederland voor 190 euro inclusief. Maar zoveel geld ga ik niet uitgeven voor een A-Station.
Ik heb in het verleden vaker modules uitgeprobeerd en waar het niet beviel, ze zonder verlies kunnen verkopen (of zelfs met winst).

Maar een rompler is ook niet echt hands-on. Ik zou veel van de klanken op mijn Yamaha S30 kunnen maken, maar het trekt gewoon niet om daar op te gaan programmeren.
Als je dan kijkt naar een A-Station met zijn draaiknopjes; dat nodigt uit.
Als ik puur mijn verstand zou moeten volgen, dan zou ik een Roland XP-60 moeten kopen met een Vintage expansiebord. Met zijn grote display is de XP-60 het meest hands-on van de JV-XP-serie. Omdat in de XP ook D-50-klanken zitten, zou mijn Roland JX-1 voor het eerst overbodig worden. Tevens zou de Technics dan weg kunnen en kan ik met slechts twee planken op pad. Aan de andere kant lokt een A-Station ook wel, omdat op een exemplaar op een veiling nog geen 26 euro is geboden. Het stapelt ook lekker met de attack-samples van de Technics.

En mocht je vinden dat de XP60 te weinig toetsen heeft, dan kan je altijd nog voor de XP80 gaan. Dat is precies een XP60, maar dan met 76 ipv 61 toetsen. De XP/JV-serie is heel goed voor analoge geluiden.

Het zal voor een aantal mensen niet leuk zijn om te lezen, vooral voor de misbelievers die 'm ooit verkocht hebben. Yamaha AN1X. Dit is de laatste VA die ik heb bij gekocht en meteen ook de beste qua punch, warmte... Mijn Blofeld, Ion, NL1 en Virus TI...fijne klanken allemaal maar komen wat dynamiek betreft nog niet eens in de buurt van de AN1X. Een VA vintage van de toekomst. De prijzen van dit toestel stijgen, en dat is ook volkomen normaal en begrijpelijk. Een heel zwaar onderschatte VA en dat begint nu pas langzaam door te dringen bij mensen die de moeite nemen om sounds op dit toestel te maken. Mijn AN1X gaat nooit meer weg. De enige reden voor de lage prijs was de looks. Maar als je de UI door hebt, dan gaat het synth-Walhalla open. Lees maar wat Synth-guru Jexus schrijft (en luister ook maar naar zijn demo met zelf gemaakte sounds): http://www.syntezatory.net.pl/yamaha_an1x.htm

De AN1x klinkt zeker erg mooi. Het is echter wel een van de lelijkste synths ooit, naar mijn smaak. En de interface ziet er ook niet al te eenvoudig uit, alhoewel je jezelf daar doorheen kunt bijten. Wat betreft uiterlijk en eenvoudigheid qua gebruik zijn de Yamaha apparaten sowieso erg gezegend. Vooral het spul dat FM synthese ondersteund. Het klinkt allemaal heel vet maar je moet wel eerst professor in de Yamaha-kunde worden voordat je het kunt gebruiken. De AN1x schijnt ook een zeer fijn klavier te hebben, wat ook kan meespelen bij het maken van de keuze.

De AN1x klinkt zeker erg mooi. Het is echter wel een van de lelijkste synths ooit, naar mijn smaak. En de interface ziet er ook niet al te eenvoudig uit, alhoewel je jezelf daar doorheen kunt bijten. Wat betreft uiterlijk en eenvoudigheid qua gebruik zijn de Yamaha apparaten sowieso erg gezegend. Vooral het spul dat FM synthese ondersteund. Het klinkt allemaal heel vet maar je moet wel eerst professor in de Yamaha-kunde worden voordat je het kunt gebruiken. De AN1x schijnt ook een zeer fijn klavier te hebben, wat ook kan meespelen bij het maken van de keuze.

Ik denk dat het geluid van de AN1x onbetwist is. Een synth die virtueel zowel Juno als CS-80 kan is een winnaar. Ik vind zelfs het uiterlijk wel mooi. Over het klavier ben ik minder te spreken. Het lijkt alsof de toetsen net iets smaller zijn dan gebruikelijk. Yamaha-kunde is mij niet vreemd, dus snap ik meestal de logica achter de meest vreemde interfaces van dat merk. Alleen de QY-10 was echt niet te doen. ;)

Alleen de prijs; 250 euro is al niet meer genoeg. En eigenlijk wil ik liever een module. Ik heb al toetsen genoeg. Als de financieën meezitten wil ik al mijn synths vervangen door modules. Lekker alles in een rackje en live heb ik een digitale vleugel tot mijn beschikking om de boel aan te sturen.

Ik liep gisteren tegen een Roland SH-32 aan. Raar dat die nog niet genoemd is. Multitimbraal, 32 stemmen, hands-on en spectrum-golfvormen. Alleen de prijs ligt op 200 euro en daarboven.

Of je de SH-32 een VA mag noemen valt over te discussiëren. De GAIA SH-01 is de spirituele opvolger ervan en ook daarvan word beweerd dat er met gesamplede oscillatoren word gewerkt zoals bij een traditionele ROMpler. Dan kun je iedere synth met bewerkbare traditionele waveforms wel een VA noemen... De SH-32 is eigenlijk gewoon een ROMpler met een interface in de stijl van analoge synths. Maakt ook allemaal niks uit zolang het maar goed klinkt. En gezien enkele hele goede demo's op YouTube zit het op dat gebied wel goed. De SH-32 heeft ook een hele partij TR drumsamples aan boord en in totaal kun je acht oscillators tegelijk aansturen. Best wel een cool ding, maar alles in een rack met één klavier lijkt mij het handigst als je live gaat spelen. Alleen ben je dan erg beperkt qua keuze op VA gebied.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back