Dj vs Producer

Roonan

Lang lid
Ik heb al niet zo'n hoge pet op van Dj's maar wat ik laatst op TV tijdens Dance Valley hoorde sloeg alles:
Volgens Armin v Buuren heeft een producer een beperking omdat ie alleen kan werken met eigen materiaal, een DJ kan over al het materiaal wat ooit op plaat uit is gekomen beschikken en is daarom volgens hem veel creatiever! :confused:
Kan wel horen dat hij weet waarover hij praat. (NOT! :okdan: )

Nee, geef mij Sander Kleinenberg dan maar:
"Ik snap die hype over DJ's niet, we draaien alleen maar plaatjes van anderen"
Kijk, 'n nuchtere hollander, ze bestaan nog wel dus.......

Grt. Ronald.

Mee eens wel,maar het is een wisselwerking,je hebt wel dj's nodig om je plaatjes gedraaid te kunnen krijgen.
En hun hebben weer goede platen nodig om zelf al is het via anderen weer een naam te maken.

Ik word een beetje treurig van een succesvolle DJ die opeens ook producer blijkt te zijn (Dana, die vervolgens op tv gewoon toegeeft niets van de studio spullen te snappen, die zit er dus echt maar een beetje bij te kijken) of een succesvolle producer die opeens overal mag komen draaien. (warmduscher, die vervolgens echt bar slechte sets aflevert)

Maar goed, zo werkt het nou eenmaal, een bekende DJ naam als Dana op een vinyl hoes verkoopt natuurlijk wel lekker en een bekende producer naam die iedereen kent van de verzamel cd's op je flyer trekt weer wat publiek aan.

Jammer dat andere wel echt goede producers / dj's op deze manier wel minder kans krijgen tot doorbreken.

er zullen er wel zijn die bijde cobineren zeker? die zowel goeie Dj's als producers zijn?
durf ik hier de namen Tiesto en Mauro picotto laten vallen?

:maffia:

maar dat wat armin van buuren zij maakt hem ook niet echt geliefd bij mij...
een producer kan toch net even goed het materiaal gebruiken van een ander?
sterker nog, het gebeurd de ganse tijd! :D

greetz

cloudy

ik begrijp z'n probleem ook niet echt.....ik draai ook muziek van anderen....:confused:

( over Dana : die maakt al jaren af en toe 's muziek...dat ze de apparatuur niet snapt wil nog niet zeggen dat ze niet weet hoe een nummer hoort te klinken...)

Origineel geplaatst door dione
ik begrijp z'n probleem ook niet echt.....ik draai ook muziek van anderen....:confused:

( over Dana : die maakt al jaren af en toe 's muziek...dat ze de apparatuur niet snapt wil nog niet zeggen dat ze niet weet hoe een nummer hoort te klinken...)
Hoe een nummer hoort te klinken kan iedereen wel vertellen lijkt me. Pak een (bv. hardstyle) nummer en copieer de opbouw hiervan. Dan weet je in ieder geval dat de opbouw van de track waarschijnlijk wel in orde is. Juist het zelf maken van sounds etc, het urenlang pielen met je apparatuur maakt dat je producer bent vind ik. Ik wil ook best bij Kai Tracid aanschuiven en zeggen hoe we de track gaan opbouwen, gaandeweg het proces zal hij echt wel met de juiste sounds komen en ik knik wel braaf ja omdat het goed klinkt. Staat wel sjiek zo mijn naam op zo'n vinyl hoes.

Maar goed, misschien dat we daar allebei heel andere gedachten over hebben. De mensen die ik ken werken liever niet meer met mensen die zelf niets weten omdat dan 90% van de track door hun zelf gedaan wordt en meneer/mevrouw die erbij zit die knikt af en toe keer ja en zegt dat een bass een keer ergens dubbel moet klinken, that's it. En als we heel eerlijk zijn, als je met Dana de studio in mag duiken ben je gek als je het niet doet, ook al is haar inbreng minimaal, je bent er namelijk zo goed als zeker van dat door haar naam op die plaat er zowiezo 1000 stuks extra verkocht worden.

Ergens begrijp ik die uitlating van Armin wel; vaak gebeurt het dat producers blijven "hangen" in een eigen stijl of sound: als je een nieuw nr. hoort van bijv. scooter herken je het gelijk (is slechts een voorbeeld..). Een DJ heeft het voordeel van een onuitputtelijke bron van LP's/CD's. Hoewel veel DJ's ook weer dezelfde soort plaatjes aan elkaar mixen, dus ook weer in een stijl of sound blijven hangen..
Affijn, laat maar dus.

Ach voor velen onder ons (including me) begon het ooit bij het kopen van platen, vervolgens kwam ik erachter dat er een mixer was en gingen ik mixen. Door deze groeiende interesse in muziek wilde ik ook weleens weten hoe dat nu gemaakt wordt. Het is gewoon een evolutie.

De ene persoon is alleen sneller succesvol geworden met draaien en daardoor loopt het produceren wat achter. en andersom. Het staat niet meer zover van elkaar af, mede doordat het allemaal toegankelijker wordt en de spullen worden goedkoper.

Ik vindt het alleen maar goed. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Het sluit elkaar niet uit.

En heel veel mensen roepen maar wat in de rondte. Ik vindt wat sommige dj's doen heel erg knap die gebruiken hun TT's echt als instrument (Dj spooky BV) Sommigen mixen "gewoon" hun plaatjes maar zijn heel goed in het op het juiste moment draaien van bepaalde platen (ook erg knap)

weer andere dj's mixen maar wat en verdienen bakken met geld alleen aan hun naam (ook knap alleen op een andere manier ;) .)

Dus of het draaien van platen bijzonder is hangt af van degene die ze draait :) Je kan niet stellen dat Dj's allemaal simpelweg andersmans werk aan elkaar knopen.

Met al die livesets die je tegenwoordig overal kunt downloaden kan iedereen prima op de hoogte blijven wat er speelt toch? Daar hoef je geen DJ voor te zijn. De tijd dat DJ's platen hadden die niemand nog kende is aardig voorbij. Sommmige nummers staan zelfs eerder op compilatie CD's als op vinyl.

De DJ heeft ook zijn beperking. Hij zal het moeten doen met het materiaal van iemand anders. Soms zou hij dat baslijntje net een paar maten later willen beginnen zodat het mooier in de mix past. Maar daar zijn de kwaliteiten van een DJ nu eenmaal voor.

Om succesvol te zijn is het denk ik handig om het allebei te zijn (DJ en producer). Of je moet als producer muziek maken voor andere optredens, maar dan wordt het heel gauw erg commercieel.

Als je beide bent dan versterk je gewoon je naam in de muziekwereld en dat is toch waar velen naar streven. En waarom ook niet.

Origineel geplaatst door omc
Ik word een beetje treurig van een succesvolle DJ die opeens ook producer blijkt te zijn (Dana, die vervolgens op tv gewoon toegeeft niets van de studio spullen te snappen, die zit er dus echt maar een beetje bij te kijken)

wat Dana dus doet is *exact* de definitie van een producer.... ze produceert de plaat, de engineers en muzikanten staan ter beschikking van de producer....

Kan ik dan aub zsm bij jouw de studio in. Dan speel jij melodietjes tot je erbij neervalt en ik knik wel een keer ja als het me goed in de oren klinkt. Als je dan ook even alle drums etc uitzoekt, de track opbouwd en afmixed dan zorg ik er vast voor dat er een mooie foto van me komt voor op de hoes van de plaat.

Sorry, maar die manier van werken, daar heb ik gewoon weinig mee. Het is me wat te makkelijk voor de "producer"

Origineel geplaatst door omc
Kan ik dan aub zsm bij jouw de studio in. Dan speel jij melodietjes tot je erbij neervalt en ik knik wel een keer ja als het me goed in de oren klinkt. Als je dan ook even alle drums etc uitzoekt, de track opbouwd en afmixed dan zorg ik er vast voor dat er een mooie foto van me komt voor op de hoes van de plaat.

Sorry, maar die manier van werken, daar heb ik gewoon weinig mee. Het is me wat te makkelijk voor de "producer"

haha..ik snap heus wel wat je zegt, maar je moet niet vergeten dat wat "wij" een producer noemen eigenlijk iemand is die alle 3 petten op heeft (muzikant, engineer en producer) .. oorpspronkelijk was de producer degene met het idee, die de boel verwezelijkt...en dat gebeurt nog steeds in veel muziekstromingen waar mensen minder electronica (kunnen) gebruiken... vergis je niet hoor..het kan heel goed zijn dat Dana met een heel duidelijk idee in haar hoofd naar zo'n studio gaat, en daar precies met de zweep erover haar idee in muziek laat omzetten.....

Olaf

Het zal ook zeker wel zo zijn dat er mensen rondlopen met super ideeën die zelf geen knop aanraken en enorm goed zijn in de juiste mensen bij elkaar zoeken zodat er een monster productie onstaat, maar ik weet uit ervaring van een vriend van me (full time producer) dat diegene er meestal maar een beetje bijzit en dat hij alles kan maken.De track komt dus eigenlijk bijna geheel van zijn hand.

Het is natuurlijk gewoon zo dat een bekende naam verkoopt. Dus het is ook niet meer dan logisch dat platenmaatschappijen DJ's de studio insturen. Zo werkt het nou eenmaal, of we er blij mee moeten zijn ...

Origineel geplaatst door olafmol
wat Dana dus doet is *exact* de definitie van een producer.... ze produceert de plaat, de engineers en muzikanten staan ter beschikking van de producer....

juist, en dat doet tiesto ook.
Misschien dat er mansen zich eens moeten gaan verdiepen wat een producer nu eigenlijk doet en wat het vak inhoud....

is daar geen thread van ergens? :)

Origineel geplaatst door Mike-E
Heb jij ook een producer?

nee ik ben producer.

Dus diegene die de muziek maakt, die voor de techniek zorgt, die voor de opname van band het budget in de gaten houd, studio regeld, communicatie tussen A&R en band verzorgt, communicatie tussen studio en band etc etc.

Maar een producer kan natuurlijk ook een uitvoerend artiest zijn, dat hoor je me niet zeggen...

Origineel geplaatst door bambamstudio
nee ik ben producer.

Dus diegene die de muziek maakt, die voor de techniek zorgt, die voor de opname van band het budget in de gaten houd, studio regeld, communicatie tussen A&R en band verzorgt, communicatie tussen studio en band etc etc.

Maar een producer kan natuurlijk ook een uitvoerend artiest zijn, dat hoor je me niet zeggen...

"diegene die de muziek maakt" = "uitvoerend artiest"

Toch?

Back