HBO opleiding DJ-producer

gelijk heb je slipperman het is het advies dat ik meerdere leden van het forum heb gegeven
de muziek bizz is een heel klein eng autistish wereldje van ons kent ons

het is gewoon heel moeilijk om in die kleine harde kern waar er o zoveel geld wordt verdiendt een voet tussen de deur te krijgen

ook al heb je nog zoveel talent de bedragen die nog steeds in deze industrie worden verdient zijn ongeloofelijk groot
en daar heeft men dan ook liever geen nieuw bloed tussen

je kent vast wel het gezegde : vele varkens maken de spoeling dun ?

en toch wil ik iedereen die het wil, proberen een hart onder de riem steken : als het je droom is ga ervoor voor de volle 100 procent er tegen aan en geloof altijd in je eigen kunnen

maar zorg dat je een gezonde basis hebt om op terug te vallen

Origineel geplaatst door Slipperman
kijk er is met zo'n SAE opleiding 1 voordeel: je krijgt er wel degelijk kenni smee. Je papier is niets waard maar je krijgt daar wel ervaringen plus je leert "lotgenoten" kennen... techniek enzo en omgaan met apperatuur zijn dingen die je daar leert. Plus je leert gewoon zowel logic als ableton als cubase etc. dat zijn van die dingen tja wel handig uiteraard.

Overigens tis wel zo dat je dit ook allemaal zelf kan doen maar goed wie weet. Stel je loopt ergens stage je leert daar mensen kennen, op de opleiding zelf zullen ook wel mensen zitten met contactje hier etc. Docenten, ondersteunend personeel etc. ALtijd wel ergens handig voor...

Mijn gulden tip aan mensen die serieus over dit soort opleidingen nadenken en beetje van mijn leeftijd zijn:

Kies een DEGELIJKE opleiding. Met een degelijke opleiding bedoel ik een normale opleiding zoals administratie, economie, handel, ICT dat soort dingen en maak die gewoon goed af...

Daarna kan je altijd nog audio zus of zo gaan doen... Waarom dit? Kost veel geld? Ja klopt kost veel geld. Maar stel je eens voor dat je zoveel geld uit geeft aan je SAE of wat dan ook en dat je niet eens een papier krijgt wat wat zegt en je dus geen baan vind daariN? Dan ben je pas genaaid...

Je kan SAE zo vervangen door Rockacademie denk ik zo in je eerste stukje, met 't verschil dat je daarna een hbo papiertje krijgt :geslaagd: en scheelt je nog geld ook. Rockacademie heeft een slimm zet gezet, alleen jammer dat er maar plaats is voor 10 man.

Als je een vast baan plus zekerheid wilt moet je sowieso niks in de muziek zoeken is mijn mening, te weinig werk ...... Begin een eenmanszaak in iets at je kan, leuk vind en verdien daar je geld mee, in combinatie met je muziek en neb daar succes mee, die schijnzekerheid verhalen (gedegen opleiding gaan voor blablabla het is maar een hobby, die muziek, iets om op terug te vallen) kots ik echt ZWAAR op. Nu verliezen veel mensen om mij heen hun (schijt) baan terwijl ik nog steeds rondkom van muziekdingen die ik leuk vind om te doen.

Ik ben veel mensen tegen gekomen met een gedegen opleiding en een goeie ok vaste baan die nu op een punt in hun leven zijn waarop ze denken "had ik maar iets met die muziek gedaan" . Hun achterstand is bij voorbaat al erg groot.

Waarom zou je die ict opleiding afmaken? om op terug te vallen terwijl je er toch al een schijthekel aam hebt?

Sowieso trek ik een vies gezicht naar veel dingen welke "modaal" ruiken .......

Origineel geplaatst door d.b.1
gelijk heb je slipperman het is het advies dat ik meerdere leden van het forum heb gegeven
de muziek bizz is een heel klein eng autistish wereldje van ons kent ons

het is gewoon heel moeilijk om in die kleine harde kern waar er o zoveel geld wordt verdiendt een voet tussen de deur te krijgen

ook al heb je nog zoveel talent de bedragen die nog steeds in deze industrie worden verdient zijn ongeloofelijk groot
en daar heeft men dan ook liever geen nieuw bloed tussen

je kent vast wel het gezegde : vele varkens maken de spoeling dun ?

en toch wil ik iedereen die het wil, proberen een hart onder de riem steken : als het je droom is ga ervoor voor de volle 100 procent er tegen aan en geloof altijd in je eigen kunnen

maar zorg dat je een gezonde basis hebt om op terug te vallen

Begin je eigen muziek uit te geven! hou je zelf meer over en heb je je eigen werk meer in de hand.

Ik heb ook met tegenzin m'n Havo afgemaakt en heb nu een papiertje om mee te zwaaien, maar heb daar alleen nog voordeel bij gehad als ik mij voor een hbo muziekopleiding wilde aanmelden (omgekeerde wereld).
Gedegen opleiding is 't dan niet nee, je moet voor jezelf afwegen wat je belangrijker vind, "tamme modale schijnzekerheid" (mijn mening) of je droom doen uitkomen zodat je op je sterfbed kan zeggen "yeah baby, ik heb het hem geflikt, geen spijt". Ik kan mij niet voorstellen dat mensen op een gegeven moment zeggen "had ik maar een vaste saaie baan met zekerheid dan dat ik nu ieder dubbeltje moet omdraaien". Dat maak ik nu al jaren zelf mee en nog steeds geen spijt :okdan: mijn € dagen komen nog wel 8) incl. huisje aan zee ........

hoi niel met alle respect voor jouw en je kunnen maar hoeveel slagen nu in de muziek ?

heb je mij ergens horen zeggen van doe het niet ? { in tegendeel }

en wat nu als iedere 16 jarige bu zegt schijt aan me opleiding ik ga voor de muziek en als het misloopt dan zie ik wel waar het scip srtandt ?

ga jij ze dan vertellen van je bent in ieder geval gelukkig gewwest een paar jaar en dat je nu ongeschoold werk moet doen of nog erger op straat moet gaan bedelen is jaammer tof luck boy

ik wil absoluut niemand van zijn droom afhouden niel ga er voor maar kijk naar de realiteit zoals hij ervoor staat
er zijn meer werkeloze muziekanten als mensen met een goede opleiding by the way
en als je 16 bent en je zorgt eerst een jaar of 6 voor een opleiding ben je dan al te oud ?
niel ik heb alle respect voor je keuze maar je ziet bepaalde dingen toch wel heel erg eenzijdig

ik heb om verschillende redenen een scheithekel aan me opleiding waarvan eentje al eerder in deze thread genoemd was door iemand van het HKU... dat probleem heeft het MBO dus ook en je word er scheitziek van want JIJ hebt wel alles te halen...

Wat ik nu zo slecht vind is dat je altijd alles in je schootje geworpen krijgt op die MAVO etc. en dat je opeens op MBO echt alles zelf moet doen en dan nog tot het extreme toe... Dat zijn we gewoon niet gewend dat kunnen we niet. Zelfde als je een kind van 5 in de keuken neerzet en zegt van ga jij nu maar eens lekkereen 3 gangenmenuutje koken voor papsie en mamsie... got it ;)

maar goed tja leuk je hebt dan een HBO diploma van de rockschool... en dan? Staat misschien leuk in je studio ja :) denk ej dat een studio daar nu werkelijk naar kijkt of wie dan ook? Dat rotding word niet erkent. Het amg wel officiel diploma zijn maar als je er niets mee kan houd het simpel op...

hoi slipperman maak niet de zelfde fout om wat andere mensen willen en voor ogen hebben af te kraken je verlaagt je tot het zelfde nivo
dat het hele onderwijs systeem in nederland aan geen kanten deugt is al lang bekend ik ga er van uit dat je de ict wel leuk vind alleen de opleiding niet

nou zal ik je een geeim verklappen :) dat zijn de meeste opleidingen niet dat papiertje dat je haalt zegt tegenwoordig in nederland alleen maar dat je in staat bent zo direct als je gaat werken dat je de praktijk zoals het toegaat kan volgen

helaas het onderwijs systeem weer je bent niet vak bekwaam als je van school komt je je ervaring die je op doet bij het bedrijf waar je werkt dat zal bij je volgende sollicitatie van belang zijn

ga er gewoon van uit dat je bij je eerste baas voor een hongerloontje gaat werken en daar flink veel ervaring op doet die je tijdens je volgede sollicitatie tijdens de loon onderhandelingen goed van pas zal komen :D

en als de ict je niet bevalt zoek in gods naam iets anders je zal er toch een 30 tot 40 jaar in moeten werken !!!!!!

Wat ik nu zo slecht vind is dat je altijd alles in je schootje geworpen krijgt op die MAVO etc. en dat je opeens op MBO echt alles zelf moet doen en dan nog tot het extreme toe... Dat zijn we gewoon niet gewend dat kunnen we niet. Zelfde als je een kind van 5 in de keuken neerzet en zegt van ga jij nu maar eens lekkereen 3 gangenmenuutje koken voor papsie en mamsie... got it ;)

Kan je nagaan hoe hard het is als je nergens een vervolgopleiding vind wat je voor je gevoel nodig hebt en echt alles zelf moet gaan doen? Ik ben na de havo en een jaar basisopleiding hku 2 jaar lang uitzendkracht geweest, waarvan 1,5 jaar als vuilnisman om mijn studio uit te breiden, waarna ik op m'n 21e een eenmanszaakje startte in muziek, koerierswerk en andere freelance bezigheden wat maar mogelijk was in mijn interessegebieden.
Er valt altijd wel een mouw ergens aan vast te knoppen, mits je breed kijkt naar mogelijkheden.

Een schoolsituatie vind ik nog steeds relatief erg veilig aanvoelen in vergelijking met de "grote boze buitenwereld" waar ik nu sinds 1999 mijzelf in weet te redden. Dat zijn van die dingen die je in de praktijk moet ondervonden hebben denk ik.
"dat kunnen we niet" is jezelf al bij voorbaat beperkingen opleggen waar je niks aan hebt, een goeie mentaliteit is het halve werk. En dat zeg ik, die op zijn 19e het uitzendbureau niet eens durfde binnen te stappen !

maar goed tja leuk je hebt dan een HBO diploma van de rockschool... en dan? Staat misschien leuk in je studio ja :) denk ej dat een studio daar nu werkelijk naar kijkt of wie dan ook? Dat rotding word niet erkent. Het amg wel officiel diploma zijn maar als je er niets mee kan houd het simpel op...

lees even één van mijn vorige posts:

NIEL: "Tuurlijk gaat het NIET om het haeln van het diploma, maar om de kennis welke ik opdoe, iedereen weet dat je in de muziek weinig hebt aan diploma's, het gaat meer om je werk(-ervaring) en contacten.

Door wie zou dat diploma erkend "moeten" worden dan ? Deze opleiding is niet direkt bedoeld voor mensen die een vaste baan in een studio zoeken, eerder voor zelfstandigen die hun eigen ding ontwikkelen ....
Wat zou jij dan in een diploma willen zien mbt toekomst in muziek ? baangarantie ? Dat heb je zelfs niet eens met gedegen opleidingen meer, behalve als je zelf de boel runt (de zelfstandige bent of eigenaar van de BV) .....
Kortom, staar jezelf niet blind op het halen van diploma's maar op het vergaren van voor jou nuttige kennis !!!!

Sowieso kan je niet ontkennen dat iemand die een hbo kunstopleiding heeft afgerond sneller serieus wordt genomen dan iemand die zo nu en dan een cursusje heeft gevolgd ..... zeg nou zelf, toch?
Maar uiteindelijk gaat het om wat je maakt en gemaakt hebt natuurlijk.

hoi niel met alle respect voor jouw en je kunnen maar hoeveel slagen nu in de muziek ?

heb je mij ergens horen zeggen van doe het niet ? { in tegendeel }

en wat nu als iedere 16 jarige bu zegt schijt aan me opleiding ik ga voor de muziek en als het misloopt dan zie ik wel waar het scip srtandt ?

ga jij ze dan vertellen van je bent in ieder geval gelukkig gewwest een paar jaar en dat je nu ongeschoold werk moet doen of nog erger op straat moet gaan bedelen is jaammer tof luck boy

ik wil absoluut niemand van zijn droom afhouden niel ga er voor maar kijk naar de realiteit zoals hij ervoor staat
er zijn meer werkeloze muziekanten als mensen met een goede opleiding by the way
en als je 16 bent en je zorgt eerst een jaar of 6 voor een opleiding ben je dan al te oud ?
niel ik heb alle respect voor je keuze maar je ziet bepaalde dingen toch wel heel erg eenzijdig

Was meer in eerste instantie voor slipperman bedoelt ....

De realiteit is voor mij datgene wat ik meemaak, dit is dan ook mijn verhaal en niet een algemeen onderzocht mening.
Wat ik zie zijn mensen op de midelbare school die niet wisten wat ze wilden in het leven,maar een gedegen opleiding deden of doen, mede door het pushen van hun ouders vaak (zekerheid !!!) , mij voor gek verklaren om vervolgens een paar jaar later erachter te komen dat ik het zo gek niet voor elkaar had en heb. Ik steek niet graag veren in m'n reet maar dit is mijn realiteit.
Diezelfde mensen verliezen nu bij bosjes hun baan waar ze zo hun zekerheid in zochten en tegelijkertijd eigenlijk ook hun droom willen navolgen, veelal op creatief gebied. Hun diploma's blijken idd weinig waard te zijn, op een enkele uitzondering na.

Vanaf mijn 15e wist ik dat ik in de muziek verder wilde en heb er alles aan gedaan het zover te krijgen, ik ben nu 10 jaar verder, ben halverwege en sta op het punt een opleiding te volgen in precies datgene wat ik wil doen en al doe.
Natuurlijk ben ik gelukkig *D

Even voor de duidelijkheid, ik wist niet dat slipperman 16 was tot ik deze post maakte ......

hoi slipperman maak niet de zelfde fout om wat andere mensen willen en voor ogen hebben af te kraken je verlaagt je tot het zelfde nivo

eh .... welk niveau ? heb ik mijzelf eerder tot een niveau verlaagd dan, waarna slipperman zich daarbij kan voegen :confused:

Hoi Niel,

Wederom ik heb heel veel respect voor wat jij doet, ik weet maar al te goed hoeveel doorzettingsvermogen, vasthoudendheid en geloof in eigen kunnen het vergt om zover te komen buiten het nodige talent.
Maar zonder een vaste basis c.q. geld is het vaak niet mogelijk om je droom waar te maken dus zul je geld moeten verdienen en daarnaast kun je dan doen wat je wilt.

Ik heb net naar je studio setup gekeken, en ik zie heel wat spul staan waar ik zelf van begin te kwijlen dit heb je niet in een jaartje bij elkaar verdiend. Dus ben je al ongeveer een jaar of 10 a 15 bezig om je droom te verwezelijken.
En je bent nu op de helft zoals je zelf aangeeft.

Ik misgun niemand en ook jouw niet het succes.

Tegen Slipperman heb ik alleen de opmerking gemaakt misgun niemand zijn droom en probeer mensen in hun waarde te laten dit was niet persoonlijk tegen jouw bedoeld ik merk helaas te vaak dat de mensen in zijn algemeenheid vaak iemand anders naar beneden proberen te trappen voor wat hij of zij wil bereiken.
Ook hier voel ik me geroepen om Slipperman hierop te wijzen, wat u niet wilt dat u geschiedt doet dat ook een ander niet. en hierbij houdt ik rekening met zijn jeugdige overmoed.

Met veel respect voor al mijn medemensen.

D.B. 1

We are all in this world together

Hoi Niel,

Wederom ik heb heel veel respect voor wat jij doet, ik weet maar al te goed hoeveel doorzettingsvermogen, vasthoudendheid en geloof in eigen kunnen het vergt om zover te komen buiten het nodige talent.
Maar zonder een vaste basis c.q. geld is het vaak niet mogelijk om je droom waar te maken dus zul je geld moeten verdienen en daarnaast kun je dan doen wat je wilt.

Ik heb net naar je studio setup gekeken, en ik zie heel wat spul staan waar ik zelf van begin te kwijlen dit heb je niet in een jaartje bij elkaar verdiend. Dus ben je al ongeveer een jaar of 10 a 15 bezig om je droom te verwezelijken.
En je bent nu op de helft zoals je zelf aangeeft.

Ik misgun niemand en ook jouw niet het succes.

Tegen Slipperman heb ik alleen de opmerking gemaakt misgun niemand zijn droom en probeer mensen in hun waarde te laten dit was niet persoonlijk tegen jouw bedoeld ik merk helaas te vaak dat de mensen in zijn algemeenheid vaak iemand anders naar beneden proberen te trappen voor wat hij of zij wil bereiken.
Ook hier voel ik me geroepen om Slipperman hierop te wijzen, wat u niet wilt dat u geschiedt doet dat ook een ander niet. en hierbij houdt ik rekening met zijn jeugdige overmoed.

Met veel respect voor al mijn medemensen.

D.B. 1

We are all in this world together

ik verlaag niemand tot een niveau waar haal je dat vandaan?...

En nee ben pas sinds mijn MAVO slagen bezig omdat ik toen pas het mocht van me ouders. Die hebben altijd de regel gezet hier eerst je diploma halen.

Ik heb sinds Oktober 2002 tot heden dit bij elkaar geschraapt... Enige wat je hiervoor nodig heb is: KEIHARD WERKEN... en beetje goed je deals voor je spullen afsluiten. GELUK dus zeg maar ghehe...

db1> :okdan: dan liggen we soort van op dezelfde lijn en is onze formulering ietswat anders :biertje:

Veel apparatuur heb ik gekocht van voorschotten op royalties, naast inderdaad het harde werk voor de € zoals slipperman ook doet :D wie niet natuurlijk ......

<muggenzifterige modus ala 6 spoor>
Ben overigens 17 jaar. bijna 18 alweer ;)
</muggenzifterige modus ala 6 spoor>

[maar goed tja leuk je hebt dan een HBO diploma van de rockschool... en dan? Staat misschien leuk in je studio ja denk ej dat een studio daar nu werkelijk naar kijkt of wie dan ook? Dat rotding word niet erkent. Het amg wel officiel diploma zijn maar als je er niets mee kan houd het simpel op..

.je hebt het niet eens door als mensen je in bescherming nemem zeikerd
maar ja het hoort ook bij de jonge honden bravoure altijd maar blaffen tegen alles wat beweegt

Laatst gewijzigd:
Officieel mag er over de uitslag niet geluld worden but ...

Ik ben afgewezen omdat ik overgekwalificeerd ben en naar hun mening geen 4 jarige hbo opleiding nodig heb om verder te komen, ik heb al aansluiting op het nationale circuit.

Ik ben er nog niet uit of ik hier blij of teleurgesteld mee ben, beetje beide eigenlijk.
En dat terwijl ik 2 maanden geleden van de Rockacademie via email te horen had gekregen dat je niet afgewezen kan worden op basis van overkwalificatie, dus dit verhaal gaat nog een staartje krijgen.
In de beoordeling kan ik mij wel vinden, dus over de uitslag heb ik niks te zeggen.

:( + :confused: + :D

Ik ben nu zelf bezig met de SAE in rotterdam en ik kan er geen slecht woord over spreken. Er moet wel even bij gezegd worden dat ik pas 2 maanden deze opleiding doe en dat ik nog in de beginfase zit, dus ook graphics en video elementen worden onderhanden genomen, wat ik overigens ook leuk vind om te doen.

Daarnaast moet ik gewoon nog mijn uren draaien om en mijn opleiding te bekostigen en mijn studio nog wat uit te breiden.

Ik ben het op sommige punten gewoon eens met D.B. 1, vooral dat je wel iets moet hebben om terug op te vallen. Wat ik dan weer niet begrijp is dat dit gelijk als iets vervelends word gezien en niet iets positief. Stel als ik nooit doorbreek (en die kans is gewoon groot) dan heb ik iig mijn papier om een eigen zaak te beginnen (nieuwe Feedback bijvoorbeeld, of ietd heel anders).

En dat is toch ook niet onaardig.

Niel-> Dat klop inderdaad, maar als je een eigen zaak gaat beginnen zul je toch het en een ander moeten lenen. Als dan met een goed plan en diploma aan komt zal je deze eerder krijgen dan als je alleen met een goed plan komt. Daarnaast heb toch heb enkele maanden ervaring opgedaan (stage) en theoritische kennis over het werken en besturen van een organisatie.

Altijd mooi meegenomen.

Origineel geplaatst door alexander1982
Niel-> Dat klop inderdaad, maar als je een eigen zaak gaat beginnen zul je toch het en een ander moeten lenen. Als dan met een goed plan en diploma aan komt zal je deze eerder krijgen dan als je alleen met een goed plan komt. Daarnaast heb toch heb enkele maanden ervaring opgedaan (stage) en theoritische kennis over het werken en besturen van een organisatie.

Altijd mooi meegenomen.

zal ook wel lukken

Waarom ?
je hebt er van tevoren goed over nagedacht ik verhaspel deze mischien : heersen is vooruit zien of was het vooryut zien is heersen ?

@ niel kan me best wel indenken hoe dat voelt ben net bij mijn werkgever { boventallig geworden } leuke is nu dat als ik solliciteer vaak hetzelfde te horen krijg

wordt waarschijnlijk het stopwoord van deze jaren

Origineel geplaatst door alexander1982

Altijd mooi meegenomen.

Zit wat in inderdaad ...... gezien de huidige recessie kan je bijna alleen bij de bank aankomen als je al geld hebt, is mijn ervaring. Alle ervaring, diploma's en kennis ten spijt.
Sowiezo handig eerst klein te beginnen vanuit huis, afhankelijk van wat je wilt doen.

Back