HBO opleiding DJ-producer

bambamstudio

Certified MoogPro
De Fontys Rockacademie in Tilburg begint in september 2004 met een vierjarige hbo-opleiding tot dj-producer. De opleiding wordt opgezet in overleg met de bekende diskjockeys en producenten Armin van Buuren en Ben Liebrand.

Volgens een woordvoerder van de Rockacademie is er in het eerste jaar van de opleiding plaats voor tien studenten. De Rockacademie leverde in september van dit jaar haar eerste afgestudeerden af. "We zijn nu een opleiding die zich richt op bas, drums, gitaar en zang", zei directeur Gerard Boontjes van de Rockacademie maandag.

"Maar de dance-industrie is ook heel groot. We willen met onze opleiding uiteindelijk het totale spectrum van de muziekwereld bestrijken. De nieuwe opleiding tot dj-producer is weer een stap in die richting."

De school benut de komende maanden om het onderwijsprogramma voor de nieuwe studierichting in te richten.
Bron: www.nu.nl

Nou ja.....

aan de ene kant zou je zeggen: je moet het doen, niet leren op school. Maar aan de andere kant, waarom niet? De rockacademie bestaat toch ook???? En bovendien, veel foefjes e.d. leer je toch alleen maar door veel zelf te kloten. Technieken kun je leren, creativiteit niet.

Nou ja........

Toen de rock-academie van start ging, had ik in 1e instantie ook zo m'n twijfels. Ik ben voor m'n werk een paar keer daar geweest, en de manier van aanpak beviel me geweldig ! Het was ook niet zo saai & steriel als ik verwacht had.

Een dj-producer opleiding klinkt overbodig, omdat we allemaal het idee hebben dat het een kwestie van creativiteit is. Dat is het idd voor het overgrote deel, maar net dat kleine beetje (technische) kennis, kun je wmb best leren op 'n school. Creativiteit is 1 ding, maar je ideeën overbrengen op je machientjes is weer iets heel anders !!

Waarom heeft dit mooie forum met z'n bergen info bijv. bestaansrecht ??
Voor mij is dit forum de hogeschool voor producers die geen recht meer hebben op 'n studiebeurs.

ben benieuwd...zijn er trouwens al de eerste afgestudeerden van die rock-academie gekomen? ben erg benieuwd wat daar van terecht is gekomen/komt..... dat bewijst dan ook gelijk het bestaansrecht van de opleiding

overigens snap ik de combinatie DJ/producer niet zo goed.....toevallig zijn veel producers ook DJ om centjes bij te verdienen, maar DJ'en zelf stelt natuurlijk niet zoveel voor...dat kan je in een weekje of wat wel onder de knie krijgen, mits je beetje gevoel voor ritme en toonsoort hebt.....voor de rest is het vooral ervaring in de praktijk..

op een of andere manier heb ik toch wel een beetje een "hype" smaak als ik dit zo lees....maargoed..er is ook een schildersopleiding ;)

Origineel geplaatst door olafmol
ben benieuwd...zijn er trouwens al de eerste afgestudeerden van die rock-academie gekomen? ben erg benieuwd wat daar van terecht is gekomen/komt..... dat bewijst dan ook gelijk het bestaansrecht van de opleiding

overigens snap ik de combinatie DJ/producer niet zo goed.....toevallig zijn veel producers ook DJ om centjes bij te verdienen, maar DJ'en zelf stelt natuurlijk niet zoveel voor...dat kan je in een weekje of wat wel onder de knie krijgen, mits je beetje gevoel voor ritme en toonsoort hebt.....voor de rest is het vooral ervaring in de praktijk..

op een of andere manier heb ik toch wel een beetje een "hype" smaak als ik dit zo lees....maargoed..er is ook een schildersopleiding ;)

Daar zit zeker wel wat in !!
Zeker de combinatie DJ-producer is wel 'n beetje gevoelig voor mode.

De eerste afgestudeerden zijn er trouwens. 1 van die meiden van krezip was er 1 van.
Het bestaansrecht van die opleiding kun je wmb niet aflezen aan evt. bekendheid/succes van de afgestudeerden. Succes in de muziek is afhankelijk van de smaak van het publiek, niet van de kunde van de artiest.

Ik dacht altijd dat een opleiding moet inspringen op een markt.. .. Alsof er op dit moment dringent DJ's nodig zijn? :confused: Als er 1 markt verzadigd is is het wel de DJ scene.
Maargoed, dat is weer is mijn ietwat negatieve kijk op nieuwe ontwikkelingen..
8)

Arv

Origineel geplaatst door gemmetje
Daar zit zeker wel wat in !!
Zeker de combinatie DJ-producer is wel 'n beetje gevoelig voor mode.

De eerste afgestudeerden zijn er trouwens. 1 van die meiden van krezip was er 1 van.
Het bestaansrecht van die opleiding kun je wmb niet aflezen aan evt. bekendheid/succes van de afgestudeerden. Succes in de muziek is afhankelijk van de smaak van het publiek, niet van de kunde van de artiest.

d8 dat toen ze met dat piano nummer toen ze op pinkpop kwamen de volgende dag hun HAVO tentames hadden... weet niet hoelang die HBO opleiding duurt maar zo kort?

schijnbaar wel, ze hebben die opleiding echt afgerond. Bovendien, dat optreden op pinkpop is ook al weer een aantal jaartjes geleden....

Origineel geplaatst door Arv
Ik dacht altijd dat een opleiding moet inspringen op een markt.. .. Alsof er op dit moment dringent DJ's nodig zijn? :confused: Als er 1 markt verzadigd is is het wel de DJ scene.
Maargoed, dat is weer is mijn ietwat negatieve kijk op nieuwe ontwikkelingen..

:halleluja

Nee hoor, absoluut niet negatief...realistisch !

...een DJ-opleiding...:dubbel: :dubbel: =(

Eeeh...

hoe kun je nou creativiteit en muzikaliteit leren ?? ( niet dat DJ's dat zijn maargoed..)

je bent het of niet...ik bedoel, anders zou iedereen zo zonder meer goed piano kunnen spelen als bv Wibi Soerjadi !

(een rare vergelijking misschien maargoed...you catch my drift..)

Als het je hobby al is, dan is het natuurlijk wel leuk om er op school ook meebezig te zijn.
Ik vraag me alleen wel af wat je daar nog meer voor vakken krijgt, want stel dat het niks
wordt, kan je dan ook nog als iets anders aan de slag gaan? Dat probleem heb je natuurlijk
in elke branche. Maar om je geld te verdienen als DJ of met Produceren is lang niet voor
iedereen weggelegd.

Origineel geplaatst door sander
Ik vraag me alleen wel af wat je daar nog meer voor vakken krijgt, want stel dat het niks
wordt, kan je dan ook nog als iets anders aan de slag gaan?

Daar vraag je zoiets.. Wat de fuck moet je leren aan vakken als je wilt DJ'en? Mijn visie op een dagje opleiding:

1e lesuur VAK: hoe werkt mijn platenspeler
2e lesuur VAK: Hoe blijf ik 's nachts wakker
3e lesuur VAK: hoe kan ik DJ'en en toch de groupies in de gaten houden
4e lesuur VAK: Beatmatchen
pauze
5e lesuur VAK: Beatmatchen
6e lesuur VAK: Beatmatchen
7e lesuur GYM (onderverdeeld in de lessen "vingertjes in de lucht" en "sprongetjes op de plaats")
8e lesuur VAK: Schrijfles (voor de playlists op te kunnen schrijven)
9e lesuur VAK: Platen kopen (leer hoe je herkent waar de pubertjes graag naar luisteren, gastleraar: BoozyWoozy)

:D

Arv

Origineel geplaatst door gemmetje

juist wel toch? dat is toch het verschil tussen de rock-academie en het conservatorium? het gaat hier om POPulaire muziek, maw muziek die bij het grote publiek in de smaak moet gaan vallen..

Origineel geplaatst door Bass
Eeeh...

hoe kun je nou creativiteit en muzikaliteit leren ?? ( niet dat DJ's dat zijn maargoed..)

je bent het of niet...ik bedoel, anders zou iedereen zo zonder meer goed piano kunnen spelen als bv Wibi Soerjadi !

(een rare vergelijking misschien maargoed...you catch my drift..)

tja..dan kan je elke kunstacademie en conservatorium ook wel sluiten.... ik neem aan dat er iets van een toelatings-test is?

Ik weet dat er voor de rockacademie een enorm strenge selectie is, dus dat zal hier ook wel zo zijn. Ze willen maar 10 mensen toelaten toch? Er zullen vast wel meer dan 10 aanmeldingen komen....

Origineel geplaatst door olafmol
juist wel toch? dat is toch het verschil tussen de rock-academie en het conservatorium? het gaat hier om POPulaire muziek, maw muziek die bij het grote publiek in de smaak moet gaan vallen..

Ik denk dat de populaire muziek een heel andere soort instrument/productie-kennis vereist als klassieke muziek.
Het verschil tussen de rock-academie en het conservatorium is zonder succes-issue al duidelijk dus. Op de rock-academie zullen ze je echt wel leren wat het effect is van een overstuurde gain, of het te vaak intrappen van je distortion-pedaal. Kom daar maar eens bij het conservatorium mee........

Origineel geplaatst door Arv
Daar vraag je zoiets.. Wat de fuck moet je leren aan vakken als je wilt DJ'en? Mijn visie op een dagje opleiding:

1e lesuur VAK: hoe werkt mijn platenspeler
2e lesuur VAK: Hoe blijf ik 's nachts wakker
3e lesuur VAK: hoe kan ik DJ'en en toch de groupies in de gaten houden
4e lesuur VAK: Beatmatchen
pauze
5e lesuur VAK: Beatmatchen
6e lesuur VAK: Beatmatchen
7e lesuur GYM (onderverdeeld in de lessen "vingertjes in de lucht" en "sprongetjes op de plaats")
8e lesuur VAK: Schrijfles (voor de playlists op te kunnen schrijven)
9e lesuur VAK: Platen kopen (leer hoe je herkent waar de pubertjes graag naar luisteren, gastleraar: BoozyWoozy)

:D

Arv

:) :) :) :) :) :)

Waarom ook niet ?

Je kan toch ook een opleiding volgen tot kunstschilder.

En als je geen talent hebt kom je er toch niet, of je nou een opleiding hebt gevolgd of niet.

Ik vraag me alleen af hoe ze dat met docenten gaan doen. Nou heeft Armin van Buuren volgens mij rechten gestudeerd dus die zal allemaal wel netjes kunnen overbrengen op de studenten hoe ze een trance nummertje moeten maken.......maar hoe ze het dan tijdens het gastcollege underground tekno gaan doen ??

Nou, het kan best zijn, dat jij binnenkort een e-meeltje krijgt met de vraag of jij een gastcollege wil geven over "underground-tekno" in ruil voor een paar grijpstuivers. Om maar even te grappen over de Tekno-scene: Heb je eindelijk geld om deo te kopen! :P :D :D :)

Back