[Roland] Roland Jp8000

Ik heb al jaren een diepe liefdesrelatie met mijn JP8000. Het was dan ook mijn eerste "echte" synth. Dat sommige mensen 'm niet echt analoog vinden maakt me niet zo veel uit. Het geluid wat er uit komt is gewoon top. Trancebak? Pffff dat ligt maar er maar net aan wat je wilt. De interface is gewoon supergoed. Ook de effecten vind eigenlijk wel lekker. De chorus is lekker gritty en de phaser lekker wooshy. Voor diepe zware house-lead en pads vind ik 'm geweldig.

Aan Spriet2000: Die tiks kunnen liggen aan de envelopes. Roland heeft de envelopes van de SH101 proberen te modellen. Als je daar de attack of release te kort instelt krijg je ook tikjes. Dit is eigenlijk alleen maar goed: lekker snel en snappy.
Het kan ook zijn dat je het patchvolume te hard hebt staan. Ik merk dat bij sommige geluiden je het patchvolume (rechtsbovenaan) op voluit zet er een soort oversturing komt. Gewoon iets zachter zetten en op je mixer wat harder.

Toevallig gisteren even met een JP8000 gespeeld bij een vriend van mij. Ik was er zelf niet van onder de indruk. Heb gelukkig meer plezier met mijn Nordrack2 en Waldorf Microwave XT :)

Het kost wel even tijd om de JP8K te waarderen. Je moet 'm echt zelf programmeren om er spannende sounds uit te halen. Het is absoluut geen Virus of Nova waarbij je 1 toets aanslaat en meteen paf staat. Zelf heb ik ook een Nordlead 2 momenteel en ik moet zeggen dat ik die minder flexibel vind. De Nord is zo, zo....Clavia. Je hoort het van mijlen ver. Wel goed hoor en een lekkere sound. Eigenlijk vullen ze elkaar geweldig aan. Nord is scherp, hard en snerpend. JP8K is rond warm en een beetje scherp als het nodig is. De HPF van de JP8K kan heel erg snijdende geluiden maken.

Ach ja, wat loop ik de boel te verdedigen. Ik hou van alle synth die ik nu heb, maar omdat de JP8k mijn oudste is heeft ie gewoon een warm plekje.... -start dweperige vioolmuziekje, langzaam beeld wegfaden en starten met de aftiteling -

;)

Back